VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpen sög luft!  (läst 3522 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pumpen sög luft!
« skrivet: augusti 17, 2008, 19:52:56:56 »
Igår em kom jag hem och min fru sade att "det låter konstigt om poolen". När jag tittade ut så hade jag luft ut ur ett av inloppen trots att vattennivån var normal.

Jag kollade skimmern och där var det en "spiral" som gick nedåt. Jag tog bort min netskim som var väldigt full av skräp och därefter gick det till sig.

Vad jag undrar är hur pumpen kan ha sugit luft enbart på grund av att silkorgen/netskim var full av skräp.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen sög luft!
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2008, 20:05:13:13 »
Det anser jag är möjligt. Eftersom pumpen går med samma varvtal hela tiden och kräver ett minimflöde av vatten för att inte pumpa luft. Är då filterkorgen igensatt så får den inte det flöde den vill o börjar pumpa luft. Spelar ingen roll ifall pumpen är självavluftande, det finns ändå en gräns för vad den klarar av att avlufta. Det brukar liksom prutta/fräsa lite om munstyckerna ifall den suger luft.

När jag använder netskim så är inte filterhuset i pumpen fyllt med vatten utan den ligger på ca 80%, utan netskim är det fullt. Sjunker även vid dammsugning till 60-70%.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen sög luft!
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2008, 06:19:16:16 »
Tack för det beskedet. Pruttade och fräste var exakt vad den gjorde.

För att förstå detta fullt ut så skulle jag vilja veta varifrån pumpen suger luften i en sådan situation. Systemet är väl slutet?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen sög luft!
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2008, 21:28:00:00 »
Hej,

Har också funderat på var luften kommer ifrån...
Ville egentligen bara bekräfta att en netskim påse full med skit --> luft i pumpen och "spottande och fräsande".
Det har hänt ett antal gånger hos oss, numera är hela familjen drillad och vet vad som måste göras när poolen "bubblar".

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Pumpen sög luft!
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2008, 21:55:33:33 »
Hej,
Får jag komma med tre möjliga gissningar vad det kan bero på?

1. Samses beskriver en "spiral" som går nedåt i skimmern. I mitten av den spiralen är det möjligt att det sugs ner luft. När netskimmern är full med skit så ökar ju motståndet i skimmern / minskar arean som vattnet kan passera genom => ökad vattenhastighet. Vattnet går lättast genom en trång öppning när det roterar i en spiral (t.ex. som när man tömmer ett badkar), och det bildas spontant en spiral. Är spiralen tillräckligt kraftig så kanske det kan sugas med luft i mitten?

2. Otätheter någonstans på sugsidan. När undertrycket ökar pga minskat flöde så kommer det in mer tjuvluft än vid normalt tryck.

3. Kavitation när pumpen jobbar med för stort undertryck, jämför en propeller som vid snabb rotation bildar små luftbubblor. Detta har jag dock ingen aning om hur det fungerar  <dontkn>

Som sagt, några gissningar. Hoppas det hjälper något!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen sög luft!
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2008, 22:59:07:07 »
Jag tror att största orsaken till luft bubblorna är pga kavitation i pumpen pga tryckförluster på sugsidan, dvs det som singing sailor skriver i punkt 3.

Kavitatation är ju lite enkelt förklarat vätska som övergått i gasform pga det statiska trycket sjunkit.

mao, detta är inget bra att utsätta pumpen för och ni borde också ha märkt på manometern att trycket i filtret har sjunkit. Här hade en tryckvakt för lågt tryck hjälp till att skydda pumpen.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpen sög luft!
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2008, 07:59:24:24 »
Intressanta svar, tack.

Hur fungerar en tryckvakt och var kan den köpas?

En annan följd av detta blir att jag får börja kolla skimmern oftare. Jag har inte märkt att det fallit ner mycket skräp på sistone, men det såg ut som små skräp från tall och det var mycket. Det  var ca. en vecka sedan jag bytte netskim, men det måste ha ramlat i extra mycket denna vecka.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag