VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input  (läst 7057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZuumoO

Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« skrivet: maj 18, 2016, 14:00:51:51 »
Tjena. Köpte nyligen hus med pool. Gamla ägarna är ej nåbara just nu och inköpsstället har stängt idag.

Tänkte ställa några frågor till i hopp om hjälp.

Värmepumpen i fråga är en Brilix THP100 inköpt 2010.
Poolen är på 37-38 kubik.

Grejerna har vart igång 3-4 dygn nu. Sen poolen fylldes upp med nytt vatten. Startade på 17 grader. Och nu har jag 22 grader.

Fråga 1. Jag har haft lite strul på nätterna med att proppen gått. Så varje sen kväll eller tidig morgon har det hänt. Dagtid tuffar den på som om inget hänt utan avbrott. Känns som att något är fel. Det sitter 16A säkring. Enligt manual.

Fråga 2. jag kollade nyss in och ut temp och båda stod på 22 grader. Och då är poolens temp 22 grader. Jag kollade efter 3-4 timmars drift. Enligt manual så är det vanligt med 1-2 grader i diff. Antingen är något igenkorkat så att den inte värmer tillräckligt eller så har jag för högt flöde i systemet.

Fråga 3. Kan jag själv rengöra värmepumpen på något sätt?
Tittar man in på baksidan av maskinen så är radiatorn full med insekter och skit. Det kanske är det som bråkar i Fråga 2? Manualen va rätt vag på denna punkt.

Fråga 4. Allt kanske är normalt i mitt fall. Det har ju vart ganska kallt de senaste dagarna och man kan kanske inte räkna med större ökning på värmen i vattnet?

Fråga 5. Mätaren som sitter på värmepumpen verkar ha med köldmediumet att göra. Och inte vattentryck som jag först trodde. I standby-läge har jag 0.6 bar. Och i drift har jag 0.9-1.4 bar. Manualen va rätt vag på denna punkt. Är detta normalt?

Länk till manualen.
http://www.brilix.com/download/1288695785en__2_tepelna_cerpadla_new_en.pdf


Finns hur många frågor som helst. Dessa får va en bra början. Och som rookie inom poolvärlden så har jag säkert glömt vital information. Bara att skälla på mig =)

Tack på förhand! MVH

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2016, 14:31:09:09 »
1. Fundera på vilken annan utrustning det är som startar mitt i natten när säkringen går. Eller är det värmepumpens egen säkring som löser ut?

2. Du har en bypassventil i närheten av värmepumpen, där kan du justera flödet till värmepumpen. Du vill minska flödet lite grann så att du får en tempskillnad på någon grad.

3. Ta en borste och borsta lite och/eller ta vattenslangen och blås av...

4. ja, det låter inte så onormalt, det går trögt när dygnsmedel är så lågt som det är nu.

5. vet ej
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ZuumoO

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2016, 14:46:34:34 »
Tack för att du tog dig tid för att svara.

Det är värmepeumpens egna säkring som går. Det är en automatsäkring på 16A. Bara värmepumpen är kopplad till denna säkring.

Du nämner en bypassventil i närheten. Hur ser denna ut? Sitter den på värmepumpen? Eller på vattenpump/sandfilter?

Som du ser så är jag helt grön på detta!
Hoppas ni står ut 😜

Väl mött

Utloggad ZuumoO

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2016, 15:09:06:06 »
Googlade och youtuba på bypassventil. Jag har ingen sådan tyvärr.

Utloggad MathiasS

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2016, 20:26:14:14 »
Går verkligen rören från vattenpump till sandfilter till vp och sedan från vp till poolen, inga kranar eller t-kopplingar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad anders76

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2016, 22:02:45:45 »
Har exakt samma pump. Pool på 38 kubik.
Mina erfarenheter..

På nätterna med temp under 10 grader så måste pumpen avfrosta sig själv väldigt ofta. Antar att denna process tar mycket ström i anspråk, och det är kanske då säkringen går i ditt fall?. Dock så SKA inte säkringen gå, då antar jag att nåt e knas?

Du måste nästan ha en bypassventil för att få till flödet korrekt genom VPn. Speciellt när det är kall dygnstemp.
I mitt fall, och med det flödet jag har i mitt system, så kan jag dagar med 15-17 grader lufttemp,  köra ca 80% av flödet genom VPn för att ha +1 grad i temp ut vs temp in.
Dock på natten, när tempen går under 10 grader och din VP har kass verkningsgrad, så måste jag justera detta till ca 50% för att bibehålla denna +1 grad på ut vattnet, annars orkar VPn inte med.

När dygnstempen blir mera stabil så kommer jag nog köra på 70-80% 24/7.

Med soltäcke på poolen, och lufttemp på ca 17-18 grader som det var idag, ökade jag tempen i poolen från 15 grader kl 08:00  till 18 grader kl 18:00.
Det tar tid, och jag räknar kallt med att tappa 1-2 grader under denna natt. Så VPn för börja om på 17 etc.


« Senast ändrad: maj 18, 2016, 22:08:38:38 av anders76 »

Utloggad Stroker

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2016, 22:48:39:39 »
Håller med föregående talare. Att säkriingen går beror säkert på att på natten har du ingen värmepumpsfunktion alls på grund av kylan och dessutom måste den avfrosta ofta vilket tar extra energi. Bypass måste man bara ha ha. Sommartemp är min helt stängd medans nu dagtid kan den bara vara halvöppen eller mer.. dvs mindre vatten till VP desto kallare det är. Min solvärmare sköter det mesta värmearbetet när det varit så här kallt och medan jag kanke tog ut e grad på en dag via VP så tog fem sex via solfångaren. Har haft över trettio tills häromdagen då det blev kallt igen.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad ZuumoO

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2016, 23:45:31:31 »
Tack för all input pojkar. Upskattas! =)

Jag har grottat ordentligt med elen nu. Visade sig att det va en 10A säkring!!!!!! Den är nu utbytt till 16A. har även följt alla elkablar och kollat att de har rätt dimension för 16A. Så just nu i skrivande stund ca 2330 är pumpen fortfarande igång. så sent har den aldrig vart igång tidigare denna vecka. Hoppas hoppas =)

Sen är det själva flödet för min del då. Jag får köpa på mig lite rördelar och ventiler så jag kan göra mig en bypass. Att det inte sitter från början förstår jag inte. Verkar ju va världens bästa grej =)

Går verkligen rören från vattenpump till sandfilter till vp och sedan från vp till poolen, inga kranar eller t-kopplingar?
MathiaS. Den kedjan stämmer bra. Men jag har inga T-kopplingar någonstans. Jag har endast avstängningsventiler på rören till sandfilter och vattenpump.


Jag kan slänga upp bilder i morgon så får ni se eländet =)

Återigen tack för all hjälp!

Utloggad Blade_997

SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2016, 05:44:38:38 »
angående bypass, så har jag ingen själv då säljaren sa att brillix inte behöver bypass, så själv följde jag den rekommendationen...kan ju vara därför det inte finns nån
dock har jag beställt en nu och ska montera..

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brilix thp100 som troligtvis strular. Behöver hjälp/input
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2016, 09:07:23:23 »
Jag har själv en Brilix 100 (inköpt 2015) som är kopplad via en bypass. Poolen är på ca 43 m3. Förra säsongen mixtrade jag en del med att strypa flödet så att jag fick en temperaturökning på 1 grad i vp. Detta då jag tyckte att uppvärmningen av poolen gick trögt. I år har jag struntat i att strypa flödet, bypassen står "vidöppen" och jag upplevde att uppvärmningen gick snabbare än förra året...Sannolikt hade det fina vädret för ngn dryg vecka sedan en stor inverkan (har pooltak), det var över 40 grader under taket. Nu när nattemperaturen går under 10 grader, stänger jag av pumpen. Så pumpen går 12 timmar på dagen och jag upplever ingen tempökning utan får vara glad om jag har samma temp som dagen innan.

För att sammanfatta mitt lite pratiga inlägg:
Utomhustemperaturen har jättestor påverkan på effekten på vp och avkylningen av poolvattnet.
Tror inte att bypass påverkar uppvärmningen speciellt mycket. 
För en vecka sedan hade jag 30 grader i poolen. Nu 25 grader. Pumpen går endast dagtid.

Lycka till!
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag