VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liten familjepool 3.5 kubik går det att använda salt istället för klor  (läst 3882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Palle_h

Hej
Kan man använda salt i en liten familje pool 3.5 kubik, på ett billigt sätt utan några dyra apparaturer?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

salt ? menar du i  stället för klor ? funkar icke, då måste du ju ha en saltklorinator

Utloggad MathiasS

Man kan inte ha salt istället för klor. Man kan producera klor med salt.

Salt utan saltklorinator som gör klor blir en pool utan desinfektion, det går inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Billigaste saltklorinatorn är den från Intex men för 3,5 kubik är det inte värt besväret.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Palle_h

Tack! för era svar, det var synd jag trodde saltet skulle desinficera vattnet.
Då får jag fortsätta som vanligt med kloret.

Men det här med att en saltklorinator bildar klor, är det samma sorts klor ändå fast i mindre mängd än i en ren klor pool? Annars blir det ju samma sak ändå?

Utloggad nyburjare

Klor är klor .. tänk saltvatten... där bildas ju lika mkt alger  O0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tack! för era svar, det var synd jag trodde saltet skulle desinficera vattnet.
Då får jag fortsätta som vanligt med kloret.

Men det här med att en saltklorinator bildar klor, är det samma sorts klor ändå fast i mindre mängd än i en ren klor pool? Annars blir det ju samma sak ändå?

Saltet man använder i en saltvattenpool är vanligt bordssalt eller natriumklorid som det också kallas. En saltklorinator bildar klor via en elektrolytisk process och är i princip samma klor som det man tillsätter som klorpuckar. I saltvattenpoolen går sedan kloret tillbaka till natriumklorid och förbrukas alltså inte.

Eftersom en del av desinficeringen sker i anslutning till saltklorinatorns hus där klorhalten är betydligt högre så kan man ofta ha något lägre klorhalt i själva poolen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Palle_h

Då behöver jag inte fundera på något annat,utan jag fortsätter som innan helt enkelt.

Tack för hjälpen! Nu slipper jag fråga någon poolförsäljare dessutom.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag