Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger trots bra ph samt klor....??  (läst 2398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Alger trots bra ph samt klor....??
« skrivet: augusti 31, 2016, 07:17:32:32 »
Har under 4 år, till och från, haft problem med alger.
Vissa gånger har det varit mitt eget fel pga slarv med kemin, men inte nu sista gången.
Badar inte ofta, bara när det är riktigt bra väder, så kanske max 15 bad dagar i sommar, så kan gå mer än 1 vecka mellan gångerna, så länge vi badat ofta har det inte varit något problem då vi rört runt vattnet på botten samt dom få alger som då hunnit bildas.
Problemen har varit när vi inte badat på länge, kanske bör köpa alg medel och köra i 1 flaska / månad??
Förstår inte varför algerna bildas när ph och klor är bra samt poolpump cirkulerar vattnet 1.5 gånger / dygn, med riktningen snett neråt mot botten / väggen. Lägger också klor puckerna i grov filtret.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Alger trots bra ph samt klor....??
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2016, 08:37:48:48 »
Att cirkulera vattnet 1.5 gånger per dygn är lite lite tycker jag. Rekommendationen är väl 3-4 gånger per dygn. Jag kör min pump 24/7 och då blir det till och med mer cirkulation än så.

Förra året satte jag pumpen på klocka så den stod stilla på natten. Då fick jag snabbt en hal beläggning på botten av poolen så jag gick tillbaka till att köra pumpen hela tiden. Jag har saltklorinator och håller klornivån ganska låg.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Varmtibadet

SV: Alger trots bra ph samt klor....??
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2016, 15:41:37:37 »
Jag har oxå samma erfarenhet som dig Zenon, och även en Intex pool + saltklorinator.
Jag har dock den rektangulära poolen och även om pumpen går 24/7 så är det lite algpåväxt på vissa ställen. Alltid samma ställen, dvs kortsidan längst bort från utblåset.

Det skall dock gå flera dagar för att det ska bli så, i stort sett endast när vi är bortresta.

Utloggad j-t

SV: Alger trots bra ph samt klor....??
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2016, 16:19:11:11 »
Behövs lite algdräp då och då eller så kör med multipuckar som har det i sig.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger trots bra ph samt klor....??
« Svar #4 skrivet: september 18, 2016, 12:33:11:11 »
Okey, mina puckar har alg medel också, men verkar icke räcka, kul att höra att fler får samma problem.
Vore också kul att höra om någon med samma förutsättningar icke får dessa problem, och vad det då kan bero på.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad TommyC

SV: Alger trots bra ph samt klor....??
« Svar #5 skrivet: september 18, 2016, 15:59:02:02 »
Om klorhalt och pH är bra och du omsätter vattnet 1,5 gång per dygn medan rekommendationen är 3-4 gånger så är det troligen det som är felet. Vi har aldrig problem med alger. Har aldrig haft något behov av algmedel. Använder en 200 gram puck per vecka. Chockklorerar bara när poolen är nyfylld.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag