CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tänka på när man bygger pumphus?  (läst 70801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #10 skrivet: april 05, 2010, 19:33:26:26 »
Sätt även pumpen på vibrationsisolatorer o se till att att ha slang som anslutning till/från pumpen så har du minimerat stomljudet.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #11 skrivet: april 05, 2010, 23:13:37:37 »
Hej,

Har även jag tekniken lite över vattnet, borde inte vara några problem.

Jag var lite överambitiös, gjöt en platta och byggde ett vanligt litet hus i pinnar och vadd dvs stående regelverk
med typ 100 isolering. Min tanke var att stänga in ljudet från pumpen, edt jar inte tänkte på var att man också stänger
in värmen --> det blev en liten bastu. Har sedan bättrat på ventilation och använder pumpens fläkt för att suga
kalluft utifrån. Trots detta blir den gärna mellan 35 och 40 på sommaren.

Så var lagom ambitiös, ngn typ av "tungt material" att ställa pumpen på är nog bra men det kan säkert vara ett par
trädgådsplattor lika väl som en gjuten platta.

Jag var även ambitiös och drog vatten in i det lilla huset och gjorde en snajdig påfyllning direkt på returledningen för att enkelt kunna fylla på vatten utan slang, bara att öppna ventilen. Problemet med den anordningen är att den varken syns eller hörs, och därmed lätt glöms av i  öppet läge, har fyllt pool över natten lite för många gånger för att vara helnöjd :).

Lycka till med bygget

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Theodor

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #12 skrivet: april 07, 2010, 12:04:30:30 »
Tack för alla smarta tips. Vi började bygga pumphuset igår. Det blir jätte bra, men såg att det kommer upp ytterligare lite till i markhöjd i och med plattorna som det står på och golvet mm. Hoppas det inte blir några problem med det ändå. Värmeväxlaren som ska stå ute under tak, är det ok om den står i solen? För där vi har tänkt att ha den är det rätt varmt på sommaren. :P

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #13 skrivet: maj 03, 2010, 19:21:34:34 »
Jag har ett helisolerat pumphus (stenullsskivor) som dämpar ljudet otroligt bra.
Inga problem heller med temperaturen i huset.
Ventilationen är ordnad så att luft sugs in via spygatten som har förbindelse med dräneringsbrunnen (ovanför vattennivån). Utsläppet sker via en luftspalt i locket (ungefär som vid ett isolerat vindstak) mellan isoleringen och locket. Bilden visar locket utan isoleringen som alltså inte helt fyller upp mellan reglarna. Locket blev ganska tungt men med hjälp av gasfjädrar från en gammal bil är det lättöppnat.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad sjabth

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #14 skrivet: augusti 01, 2010, 18:03:12:12 »
Jag hade tänkt bygga pumphuset bredvid trappan ner i poolen, på kortsidan av en rektangulär pool. Där råkar jag även ha dagvattenbrunnen.  <antman>

Hur djup är det lämpligt att den är (jag kommer att ha den nedsänkt i altanen, så det enklaste är väl att ligga på altangolvet och pilla med grejorna när man behöver komma åt)?

Ventilationen fick jag delvis svar på i tråden; pumphuset tänkte jag ventilera med två luftventiler (á la bastuventilation).

Är 100x120 cm för väl tilltaget (jag hade tänkt klämma dit pump, filter, saltkloreringsmojäng, elcentral och lite inkommande vatten till påfyllnad, etc.)? Poolen i sig planeras bli på ca 36 m3.

Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #15 skrivet: augusti 01, 2010, 20:06:19:19 »
Hej sjabth!
Jag har mitt pumprum delvis nedsänkt i altangolvet. Du behöver ju inte gjöra det djupare än att du hamnar med pumpen något under bräddavloppet.
Jag tycker mitt pumprum funkar bra både vad gäller tillgänglighet, ljudisolering och ventilation. Se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3592.msg31022#msg31022 och följande byggbilder.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #16 skrivet: augusti 01, 2010, 20:26:28:28 »
Det tycks som maskinrum och liknande alltid tycks bli mindre än man trodde när man gör en ritning. Vi tyckte att vårt maskinrum (i källarplan, till inomhuspool) var rejät tilltaget. Men när man placerat in alla prylar, pumpar, filter, värmare, kemautomatik m.m. så blev det inte så rymligt. Visst, man kommer gott in men lite mer plats hade inte skadat - vid service och liknande upplevs det kanske lite trångt.

En annan sak att tänka på om man funderat på att eventuellt skaffa kemautomatik:  använder man som vi flytande klor och saltsyra så får inte de behållarna stå i samma utrymme. Skulle det börja brinna kan de blandas och då bildas giftig klorgas.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #17 skrivet: augusti 02, 2010, 00:25:44:44 »
Vi har vårt pumphus ca 1,5 meter ÖVER poolen, så har vi haft i ca 3 år och det har fungerat fint. Finns säkert en massa saker som kan hända på grund av detta men inget som vi har märkt av ännu!

Varje år när man startar poolen så fyller vi vatten via pumpen ner i slangen så att vi minimerar risken för att den ska stå och suga utan att få vattenkylning för länge!

Så 30 cm känns som att det borde gå hur bra som helst!
Håller med - ligger drygt metern över vattenytan med pump-, filtersystem etc. utan problem O0
Har dessutom drygt 25 meter långa slangar från pool till pumphus - allt inomhus i f.d. pannrum i bostaden.
Tänk också på, som nämnts, att inte vara "för snål" i mått/utrymmesplaneringen och, inte minst, se över alla "risker", ta t.ex. med ett "överfyllnadsskydd", dvs. en "avkännande brytare" om något börjar läcka - det är aldrig fel och kan spara många bekymmer - självklart beroende på behov och placeringen.  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6008.msg44609#msg44609

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad sjabth

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #18 skrivet: augusti 02, 2010, 07:31:35:35 »
Tack för alla tipsen! Jag pratade med grävaren igår och vi ska nog kunna hitta en lösning. Iom att jag har dagvattenbrunnen nära tillhands, så sväljer den förmodligen utan problem mindre läckor. Tanken är ju också att kunna utnyttja två "väggar" som ändå ska muras, till att också vara väggar till pumphuset (mot poolen och mot trappan).

Jag hade tänkt mig en sån där salt-till-klor-omvandlare, tex http://www.directpoolsupplies.com.au/prod2326.htm så det är inte en autodosering av traditionellt snitt. Vad jag sett så bör det gå att installera en sån bland de andra sakerna, men jag är novis inom det här, så om någon med koll kan bekräfta det, så vore det bra :-)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #19 skrivet: augusti 02, 2010, 08:48:24:24 »
Kolla bilden! Saltklorinatorn är den genomskinliga, blå burken.
Ventilerna under är för att shunta klorinatorn vid service etc.

Ventiler och rör till höger går till värmepumpen, placerad utanför pumprummet.

Obs att slangen från klorinatorn till poolen inte ännu anslutits på bilden.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag