VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur kopplas i ordn. solfångare m automatik,värmeväxlare ihop med bergsvärme?  (läst 19043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Hej nu har jag gjort en skiss över just vår pool o pumpplacering så nu hoppas jag på någon snäll själ som har lust att ta sig an att rita hur just vi ska koppla ihop vår pool ihop med solfångare med automatik, nästa år ska också bergsvärmen kopplas in ihop med detta.
Kanske du Bidda kan titta om din ritning fungerar ihop med våran pool och pumpplacering.
Hoppas att vi kan få hjälp med detta.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
Har du mulighet til å gå innvendig med rørene til hjørnet av huset som er nærmest poolen?

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Har du mulighet til å gå innvendig med rørene til hjørnet av huset som er nærmest poolen?

Hej Bidda!
Ursäkta dröjsmålet på svar men vi bygger poolaltan för fullt,vi är så sugna på att bada så det får bli tidigt på morgonen eller sent på kvällen (natten) som man sitter en stund vid datorn,men en del kvällar blir det sängen för fullt.
Men jag ska kolla poolforum varje morgon och kväll jag lovar så du slipper vänta så länge på svar ifrån mig.
Svaret på din fråga är att vi kan gå in med rör i källaren precis i hörnet vid solfångarna så det går jättebra. :)
Nu ska vi ut och snickra igen.
Ha det så bra så länge. Gia
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
Det ideelle er å få solfanger før bergvarme men med din avstand og solfanger plassering ville jeg ha valgt å legge solfanger etter slik som skissert:


« Senast ändrad: juli 14, 2007, 10:37:59:59 av Bidda »

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Hej Bidda!
Snygg ritning du gjort men jag undrar om det inte skulle vara bättre med solfångarna först och bergsvärmen som tillskott, eller tappar vi för mycket effekt i och med de långa rören?
Kan man inte dra isolerade rör i källaren eller under altan?
Vattnet från skimmern går i det ena röret i marken in till 1hk pump och filter sedan ut i det andra röret i backen (som är tänkt för utlopp) upp i solfångaren och om värmen räcker till så går den ut till bägge inloppen direkt från solfångarna men om det behövs tillskottsvärme så går vattnet tillbaka in i pannrummet genom isolerade rör i källaren till vv och sedan ut igen i röret i backen (utlopp) eller måste man i så fall ha ett eget isolerat rör som går ut till koppling mellan solfångare och utlopp.
Jag vet inte om du förstår hur jag menar men jag ska försöka att rita lite enkelt i morgon bitti innan altanbygget sätter igång igen för jag orkar inte nu har varit uppe sedan 05.20 och jobbat hela dagen tills nu. Det bara snurrar just nu.
Gia.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Hej Bidda!
Förlåt jag har helt enkelt inte orkat att göra en ritning vi är helt slutkörda efter detta poolbygge men det är det värt, vi har kopplat in solfångarna så länge vi får i värsta fall göra om det den dagen då vi ska koppla in bergsvärmen ihop med solfångarna.
I dag har vi jagat elektriker till poolpumpen och motorskyddet till sist fick vi napp, vi har också byggt lite på trallen så vi får upp stegen och så har vi fyllt upp poolen full.
Så när vi vaknar ska vi köra igång pumpen och förhoppningsvis slippa duscha  ;D
Kan jag återkomma? hoppas det.
Måste sova nu ser snart inte vad som står på skärmen.
Längtar efter den riktiga värmen.
Gia.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
Ingen fare jeg blir "her" en stund til  ;D

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Skönt att höra Bidda att du stannar ett tag till, kanske vi hinner få ihop pool och trall då så man kan få bada lite i varje fall innan hösten kommer  >ohno>
Har du förstått hur jag menar när du läst mina inlägg?
skulle det sista förslaget från mig kunna fungera? eller tappar man all effekt ifrån solfångarna då?
I dag startade vi upp reningsverket och efter ca 5 min stängde vi av för det läckte ganska mycket i inloppet till solfångaren men nu så hoppas vi att det tätar, det visar sig klockan 10.00 i morgon (nej i dag menar jag) vi har också skruvat trall.
Sova en stund och sedan upp och skruva trall.
Ha det bra alla poolare.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
Tror din løsning vil virke men du får ekstra utfordringer med å styre flere ventiler så vil vel anbefale at du tar isolerterør fram og tilbake solfanger fra pumprummet og tur/retur pool fra pumperummet med en ventil. Litt ekstra rør men tror ikke du mister noe særlig varme ved god isolering.

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
Tror din løsning vil virke men du får ekstra utfordringer med å styre flere ventiler så vil vel anbefale at du tar isolerterør fram og tilbake solfanger fra pumprummet og tur/retur pool fra pumperummet med en ventil. Litt ekstra rør men tror ikke du mister noe særlig varme ved god isolering.

Hallå Bidda! och alla andra poolare, nu så är dagen slut för i dag och klockan är som vanligt mycket.
I dag har vi städat poolen, och det vart tätt vid inloppet till solfångaren men upptäckte att det läckte lite vid bägge inloppen sagt och gjort vi tog ut vatten tills vi kom under inloppen la gängtejp emellan själva sprutmunstycket och pipen som man sätter slangen på, så där fick vi tätt Men vi kan inte lösa tätningen emellan pipen och slangen, det är för mycket som man måste dra ihop med slangklämma (12 mm) blir inte tätt fast vi har dubbla slangklämmor.  >ohno>
O.B.S vi har 50 slang överallt och pipen är väl för 38 slang.
FINNS det någon som har löst detta så vore vi mycket TACKSAMMA för hjälp. <help>
Hur fungerar en poolstyrning till bergsvärmepumpen IVT E11?
Någon som vet?
Återkommer angående denna koppling Bidda  <hmm>, skulle vilja ha solfångarna först och bergsvärmepumpen som stöd, får isolera rören ordentligt i källaren så kanske det fungerar då.
Gia.

Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag