CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sökes: Billig rund pool  (läst 52493 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad böjjarn

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #40 skrivet: maj 19, 2008, 21:20:22:22 »
Nu har jag kikat i ett antal trådar, o det förekommer sällan dränering runt dessa pooltyper! räcker det inte med att gräva ner ett dräneringsrör från lägsta punkt å gräva så det blir frånlut?

När jag fått gropen i våg behövs det väl inte fiberduk i botten eller? Om man har paddat underlaget (grus/lera) på det ett lager singel runt 3-5cm o paddar det. Toppar med stenmjöl, paddat 5cm. bra markskivor 5cm, åldersbeständig plast, nålfiltsmatta, klart!
kan jag ex strunta i singel? eller göra på nått annorlunda sätt?

Tänk nu på att jag bygger ett lågbudgetbygge. Pool, Bali från Poolman 10.000:- grävning o markkostnader är planerade till runt 5,000:- Trall o trä 5,000:- poollyse, värme 5-7000:-

Bild o slutkostnad kommer bara det blir klart......men det är svårt med att avgöra hur jag gör markarbetet billigt o bra, o i vilken ordning de olika materialen skall vara, o vad man måste ha!
 

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #41 skrivet: maj 19, 2008, 22:37:00:00 »
Fiberduken ligger ju för att inte singlet ska tryckas ner i backen o jag skulle även rekommendera ett lager plast eller fiberduk mellan singel o stenmjölet så det inte trycks ner i singlet.
Om du gör som du skrivit så är det bara att köra på, tycker jag! O0
Då har du en bra botten.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad böjjarn

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #42 skrivet: maj 20, 2008, 09:28:11:11 »
finns det inte risk att materialet blir att ligga löst om man har duk imellan både mark/singel, Singel/stenmjöl då?

Utloggad Phyxius

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #43 skrivet: maj 20, 2008, 12:30:05:05 »
Nej, det finns ingen sån risk. Blanda inte in plast heller för den släpper inte igenom vatten. såg att du nämde att du hade lera blandat i din botten. Se till så att du inte har det ovanför isoleringen bara. Lera binder vatten som vid minusgrader fryser och expanderar = inte bra. En bra grund till en storpool (och säkert andra pooler för den delen) är som följer (nerifrån och upp):

Markduk
Singel med dränering
Isolering
Stenmjöl
Betongtäckmatta

Den finns inga genvägar till det perfekta underlaget  O0
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #44 skrivet: juni 03, 2008, 22:08:22:22 »
Citera
kan inte du lägga ut en bild på hur skyddet ser ut,så jag har en mall att följa.

Kanske lite sent påtänkt, men här kommer i alla fall några bilder på mitt egentillverkade poolskydd med grejor från Biltema, Classe i sjön och Jula (så det blev billigt):
 











Det enda som var jobbigt var att knacka loss hylsan från karmskruven, fick ta i rejält. Tänk också på att vara två när ni syr, en som sitter vid symaskinen och en som håller i presseningen.
/Ha det så bra i sommarvärmen

Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad böjjarn

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #45 skrivet: juni 04, 2008, 10:55:27:27 »
Detta ser potent ut! Ska nog göra en copy på detta :) Själv så har jag gjort allt underarbete, isolering och nålfiltsmatta.
Har provmonterat "bottenramen" Den skall vara 360 i diameter, men den är högst 350.....mkt märkligt! Man får väl hoppas att det skall vara så då..... Det blir på riktigt 6juni, med att montera ramen +sidoplåten.
Hur har ni gjort med era runda pooler när det skall läggas ett lager sand runt kanterna? Blir det inte svårt att få sanden att ligga kvar? rinner den inte ut liksom!!!!

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #46 skrivet: juni 04, 2008, 13:09:10:10 »
Jo, det är lite lurigt att få till. Jag följde anvisningarna från Primastar och tejpade små plasremsor ovanpå sanden, men det är lätt till att det kommer ut små gruskorn som sedan lägger sig under linern. Man får dammsuga noga innan linern läggs ut.

Bidda har någonstans länkat till ett filmklipp där två montörer istället för sand använder matjord. Vet ej varför man inte har hört talas om det oftare?

Ett tredje alternativ är att köpa en färdig kant i skummgummi, finns hos Teges
http://www.tegespool.se/ sök på bottenlist, kostar 100kr för 2m

Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #47 skrivet: juni 04, 2008, 14:32:13:13 »
Filmen er her.
Husk at bruker du matjord må den være av "reneste" sort. Har selv brukt ferdige hulkiler i "porørs skumplast".

Utloggad böjjarn

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #48 skrivet: juni 04, 2008, 22:12:44:44 »
Nu har jag en ide O0 Blandar fin sand med färdig finbetong i cementblandaren. det blir nog lagom fast mot sargen Ovanpå detta målar jag på lite våtrummsfuktspärr som jag har över, inga vassa kanter :) Det måste bli prima ju!

Utloggad böjjarn

SV: Sökes: Billig rund pool
« Svar #49 skrivet: juni 06, 2008, 11:17:31:31 »

Kan jag göra på detta vis för att få upp en vall i botten av poolen för att minimera veck på linern?


Nu har jag en ide  Blandar fin sand med färdig finbetong i cementblandaren. det blir nog lagom fast mot sargen Ovanpå detta målar jag på lite våtrummsfuktspärr som jag har över, inga vassa kanter  Det måste bli prima ju!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag