CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.  (läst 15064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #20 skrivet: maj 13, 2017, 08:40:23:23 »
Jag skulle vara försiktig med att fästa invändig trappa i väggen. Minsta sättning utanför väggen eller under trappa lär kunna skapa enorma skjuv krafter i plåten om trappan hänger i den med några ton vatten på. Vattnet trycker ned/ut trappan och trycker ut väggen runt trappan. Det är i alla fall värt att kolla upp en extra gång.

Jag känner inte till någon invändig trappa som fästs i vägg. Det görs väl normalt i betongplattan.

EDIT: felciterat

Poolen har ju stått på plats i 16 år, lite talar för att den skulle röra sig, vi kommer att gjuta en platta invändigt, som vi sedan murar upp trappen/GT-hyllan på.
Om väggen eller plattan rör på sig så kommer nog allt att röra på sig, det räknar jag i alla fall med.
Som jag ser det måste det i alla fall vara målet, att acceptera och bygga för att trapp och poolstomme skall kunna röra sig i förhållande till varandra ser jag som att be om problem med linern på sikt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #21 skrivet: maj 13, 2017, 08:48:31:31 »
Jag vrider upp insprutarna när vi har poolen öppen, flugor och annat ytskräp åker till skimmern, men när poolen är täckt så riktar jag dem nedåt, dels för att få en fungerande "blandning/rening" av allt vatten i poolen, men även för att det gör att skräpet samlas i bortre delen av poolen (och just under insprutarna).
Det gör att jag som regel bara behöver dammsuga ca 50% av botten när jag städar.
Är orolig att:
Reningen av vattnet blir sämre om jag inte kan rikta ned flödet mot botten.
Skräpet kommer att spridas ut mer i poolen (inget stort problem)

En sämre blandning av vattnet kan orsaka algbildning i hörn där vattnet inte cirkulerar ordentligt.

Jag tror inte du behöver oroa dig för alger pga dålig blandning av vattnet. Allt ytvatten som föses mot skimmern drar med sig och roterar vattnet under. Det bevisas av att skräpet hamnar under inloppen med munstycken riktade uppåt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #22 skrivet: maj 13, 2017, 16:40:16:16 »
Jag vet inte hur viktigt det lutande ryggstödet som "je" har är för dig Rickard men om det är viktigt att få igång poolen hyfsat snabbt hade jag funderat på något liknande som jag har enligt bild (som tyvärr har sandsäckar under pågående fyllning, men jag tror att designen framgår.

Dvs invändig helgaveltrappa i "magnelis" där varje trappsteg är en modul som lyfts/limmas på plats på, tar bara några timmar. Om du till skillnad från mig vill ha utloppen i trappan på kortsidan, för att skjuta vattnet ner mot botten och andra kortsidan, så kan du innan översta trappsteget sätts på plats bara "förlänga" befintliga utlopp och skruva fast nya utlopp i trappsteget näst överst, då slipper du både riva altan och gräva...

Jag upplever inga problem med skräpansamlingar på botten med min utloppsplacering, även om jag iofs har tak. Dessutom är det kanon att sitta på andra trappsteget med vattenytan strax under hakan och ha utloppet på bilden som ryggmassage, kanske något att fundera på för din krånglande rygg?

Sen beställer du precis som jag en färdig liner för just denna trappan och 4x8 pool och hänger in den i linerlisten och fyller direkt och behöver inte ens vänta in linersvetsaren. Min pool är 3,5x8 och jag betalade 25k för liner och 20k för trappan, din är en halvmeter bredare och priserna har väl ökat några procent på de två år som gått sedan jag köpte.

Beställ idag så kan du nästan bada innan isen på havet utanför Piteå gått...

:-)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #23 skrivet: maj 14, 2017, 10:40:44:44 »
Tack för tipsen, skall överväga det, men det känns som en svag punkt med färdig liner och trapp.
Klistrade du itne fast linern på trappstegen?
Håller sig linern på plats?

Har skissat på en design, med utgångspunkt att vi gjuter upp en platta ovanpå befintlig sandbotten, ca 10 cm, och sedan murar med LECA, samt avjämnar med nån form av spackel.
Den mörkgrå zonen är ca 40 cm GT-hylla.
Undrar om man behöver nåt att vila fötterna på när man sitter på den?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Thermojito

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #24 skrivet: maj 14, 2017, 11:42:47:47 »
Min liner är inte klistrad och håller sig absolut på plats. När man fyller poolen från början behöver man dock dra ut den och hålla den på plats med vikter i trappan för att få det snyggt. Sedan ligger den utan att röra sig en mm mha vattentrycket, inklusive under vintern när jag sänker under breddavloppet, dvs ca ett trappsteg. Sandsäckarna på bilden kommer aldrig mer behövas och blir påfyllning i sandlådan...

Något jag däremot har klistrat mot trappan, och verkligen värdesätter, är den tjocka fiberduken under linern, det gör att trappan blir mjuk och skön att sitta och gå på och slår man en armbåge eller fotknöl mot trappan så gör man inte illa sig. Kanske något för din GT-hylla?

Jag har aldrig suttit en längre tid i poolen med benen fritt hängande, men det känns rimligt att man INTE kommer sakna fotstöd när man sitter. Vattnets lyftkraft gör ju benen mer eller mindre viktlösa till skillnad från en vanlig stol "på land". Det är väl isåfall när man ska resa sig upp och gå som fotstödet kan vara praktiskt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #25 skrivet: maj 15, 2017, 06:39:28:28 »
Har du den 1.5 mm tjocka linern?
Trodde inte att de kunde svetsas off-site...
Grejen med att jag vill ha platssvetsad liner är att jag vill få så perfekta hörn som möjligt.
Har ju sett nu att linern går sönder först där det inte finns stöd av poolvägg bakom linern.
Med linern platssvetsad så bör det bli så perfekt det kan bli, och det minskar risken för haveri när poolduken börjar bli till åren.
Vi har ju mycket is här också, runt 40-50 cm, så isen är en riktigt dräpare för sköra liners.

Har du en länk till fiberduken?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #26 skrivet: maj 17, 2017, 10:06:01:01 »
Fortfarande ett par dm is i poolen...
Men nu skall det bli varmt några dagar, så vi får hoppas att jag kan tömma poolen nån gång under nästa vecka.
I helgen som kommer blir det att demontera poolsarg och trallen runt skimmern.
Skimmern måste bytas, och poolsargen måste ju bort för att kunna riva gamla linern.

När poolen är tömd skall linern bort, det skall gjutas en platta under trappen (direkt på gamla poolbotten, innanför väggarna), muras upp en trapp + GT-hylla.
Skimmern måste bytas.
Läggas ut nya bottenmatta, sen skall poolväggarna rengöras så det är klart för svetsaren när han kommer.

När allt är klart sätter vi tillbaks gamla poolsargen och klär in den i träkomposit.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #27 skrivet: maj 17, 2017, 19:19:12:12 »
Här har du lite tankar och bilder från mitt trappbygge, kanske kan ge tips eller inspiration :-)
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #28 skrivet: maj 17, 2017, 19:45:30:30 »
Fler bilder på trappor.

https://www.byggpool.nu/index.php/vara-liners/trappor

Hehe, kolla näst sista bilden. Det är min trappa.  O0 Visste inte att den fanns på hans hemsida.

https://www.byggpool.nu/index.php/vara-liners/carrera
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 19:50:17:17 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #29 skrivet: maj 18, 2017, 07:51:35:35 »
Här har du lite tankar och bilder från mitt trappbygge, kanske kan ge tips eller inspiration :-)
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0;all

Tack.

För att slippa forma och gjuta så kommer vi nog ändå att mura med leca, och köra med Ardex F5.
Känns som att det är ett lite mindre projekt, speciellt då vi kommer att göra GT-hylla på både kortsidans hela längd och en bit in på ena långväggen.
(Vi har även saknat avsatser för de mindre barnen att hålla sig på innan de kan simma.)
Nu är ju våra barn stora, men det kommer ju ofta främman som har barn med sig.

Har du måtten till "sitt-trappstgen" (under vattenlijen) i huvudet?
Om ni har t.ex. har 40 cm från vattenytan till trappsteget ni sitter på, känns det rätt, eller skulle det varit mer eller mindre?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag