VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.  (läst 15066 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #40 skrivet: maj 30, 2017, 15:49:24:24 »
JAg fick kalla fötter igår morse, så jag ringde hantverkaren när han var på väg att köpa material, så det blev en murad trappa istället, han håller som bäst på just nu, GT-hyllan är klar och han håller på med sista två stegen i trappen.
Antar att han putsar imorgon.
Vi har även bestämt oss för att byta ut trallen till komposittrall istället för vår gamla tryckade.
Den är ju också 16 år och börjar ha sett sina bästa dar.

Det stora problemet nu är han som skulle komma i morgon och svetsa linern.
Trappen blev ju försenad på grund av isläget i poolen, så vi är ju inte klar, och jag har inte kunnat få fatt på "linermannen" på 12 dagar trots verkligt detektivarbete från min sida.
Håller på att förhandla med några andra presumtiva aktörer nu, men man är ju sent ute nu om man vill ha nåt gjort före semestern...   <dontkn>

Allt är som vanligt i poolbranschen.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #41 skrivet: maj 30, 2017, 15:59:10:10 »
Föruttnelseprocessen drivs av både fukt och syre har jag för mig. trä överlever inte nödvändigtvis längre med en fläkt, speciellt inte om det handlar om markfukt, vilken är svår att bli av med med en datorfläkt. Du skulle ju kunna ställa in en riktig avfuktare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #42 skrivet: maj 31, 2017, 06:45:17:17 »
Som sagt, nu muras det trots allt, vill inte behöva ligga på kvällarna och grubbla hur det ser ut där nere...
Nu jobbas det för fullt med att hitta en ersättare till min "från planeten försvunne linersvetsare".
Kanske gör jag klart med en annan firma idag, för svetsning nästa vecka. 
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #43 skrivet: maj 31, 2017, 16:31:10:10 »
Det är skönt att slippa trä där det kan bli blött. En sak mindre för Murphy att skoja med.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #44 skrivet: juni 01, 2017, 08:42:25:25 »
Gjorde upp med nya svetsare igår!
De kommer på onsdag nästa vecka.
Nu håller vi tummarna att ingen blir sjuk.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #45 skrivet: juni 04, 2017, 18:46:17:17 »
Som sagt, nu muras det trots allt, vill inte behöva ligga på kvällarna och grubbla hur det ser ut där nere...
Nu jobbas det för fullt med att hitta en ersättare till min "från planeten försvunne linersvetsare".
Kanske gör jag klart med en annan firma idag, för svetsning nästa vecka.

Det skulle vara kul med bilder på projektet........
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #46 skrivet: juni 04, 2017, 23:24:55:55 »
Som man säger. Pics or it didnt happen....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #47 skrivet: juni 05, 2017, 07:23:22:22 »
Mmm, har tagit lite bilder, men håller på det hela... Sanningen är väl att jag jobbar mest hela tiden, med mina forum, webbshoppen, mina nya hemsidor www.logger3030.se, och www.fjarravlasning.se samt renoveringen av poolen, i helgen har vi dessutom haft en fotbollscup i byn (över 200 lag) så man har varit där lite mellan varven.
Det har i alla fall blivit lite nya planer, nu lägger vi ca 70 m2 träkomposittrall (Folkpools) på den del av altan som ligger i nivå med poolen.
Närmast huset, fram till ca 1 meter från poolen har vi ju uterumsmatta (ca 45 m2)som vi lägger ut, både mot mygg, kalldrag och för att man inte skall bränna fötterna på trallen de riktigt varma dagarna, men allt utanför den ytan blir det träkomposit.
Vilket skitgöra, tar nästan en timme/m2, så arbetskostnaden lär bli högre än vad materialet kostar då vi lejer för det mesta, jag hann väl skruva ca 8 m2 igår på 7 timmar...

Men bilder kommer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #48 skrivet: juni 06, 2017, 08:19:11:11 »
Kommer lite bilder nu.
Först grodan som vi räddade innan tömning av poolen.
Sen en bild på när poolen är tömd och man kan se limresterna efter den mjuka mattan vi haft på väggen, tog större delen av en dag för två man att skrapa bort det där sättlimmet...  >:(
Sen några bilder på stommen som ser fantastik ut efter 16 år!
Dessutom bilder på utloppet som vi bytt ut (söndertryckt av isen) och lamphållaren som inte satt fast som den skulle, så det kom grus mellan bakstycket och plåten, så det fick vi ta upp och rengöra.
Som ni ser på de senare bilderna har vi börjat lägga träkomposittrall runt poolen, målet med denna renovering är att allt skall hålla i 30 år utan åtgärd.  ::)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #49 skrivet: juni 15, 2017, 06:43:34:34 »
Några bilder till, dels färdigt svetsat, men inte fyllt, dels fylld men inte "klarnad" och så en bild med lite klarare vatten.
Återstår poolsarg och sista finishen på träkomposittrallen.
Hoppas vara helt färdiga med nya pergolan som skall upp på altanytan till höger i bild 3 (Plats för kvällssol).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag