Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Om man måste höja upp poolen...  (läst 4364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

Om man måste höja upp poolen...
« skrivet: augusti 05, 2013, 11:14:36:36 »
Vi har en naturlig platå på tomten där vi vill ställa vår Intex. Problemet är att den är för djup, poolen kommer för långt ner, ca 70 cm under gräsmattans nivå...

50 mm stenmjöl, och isolering trollar bort ytterligare, men den hårda jackofoamen är dyr. Sten har vi skottat till förbannelse eftersom det av olika anledningar inte går att komma åt med nån liten grävare men vi skulle behöva ca 12 ton 16-32 kross till för att komma upp till rätt nivå, om vi inte kan hitta nån annan enklare lösning.
Vi kan inte heller bara fylla ut med schaktmassor då platån är precis så stor som behövs för vår pool, eftersom det behöver vara ca 1 m kvar till kanten för att undvika ras...
Min fråga... Nu har vi alltså en krossbädd (på markduk) på ca 200 mm, det varierar lite...
Kan man lägga en billigare isolering under den hårda dyra för att bygga uppåt? Det blir en träram runt isoleringen som Intexens ben kommer att stå på och om man kan lägga ett par lager billig isolering i botten, hård överst och sen stenmjöl så vore det så oändligt mycket enklare än att fylla ramen med 12 ton kross, till...
Eller nåt dränerande, Iso/Por-drän? Eller vad? Nån som har nån idé som kan hjälpa oss komma vidare?

//A

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2013, 12:18:39:39 »
Varför inte sänka ner poolen?


Det finns ju grävare som är bara 80 cm breda, ni får inte in en sån heller, alternativt en självlastande mini-dumper?


Visst går det bra att lägga frigolit som fyllnad. S80 har jag själv under poolen och sen gjuten platta på. Med stenmjöl skulle jag nog välja S100 dock...
Annars S80 under och så S100 på. Poolen fördelar ju trycket väldigt jämnt så S80 räcker ju egentligen för att hålla det men man måste fundera på att ha allt i plan och att det tar upp vikten jämnt, alltså plant och utan gropar/knölar under.


Mvh,
ANders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Lillblomma

SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2013, 12:59:40:40 »
Jomen alltså, den ÄR ju sänkt. FÖR mycket...

Dvs marken där den ska stå ligger för långt ner i förhållande till poolens djup, eftersom vi vill ha poolens ovankant någonstans i närheten av gräsmattan iaf, inte 70 cm längre ner. Hade vi haft en 2 m djup pool hade det varit perfekt.  ;D
Men nu måste vi alltså fylla ut med nåt under poolen för att få upp den en bit. Men då tror du alltså att vi kan välja att lägga ett par mjukare skivor underst? För ja, underlaget under är slätt, paddat och dränerande.
Vet inte riktigt vad S80 och S100 är, men jag antar att det är olika trycktåliga skivor av nåt märke?

Så paddat 16-32, ett par lager lite billigare XPS, en hårdare, trycktåligare skiva och sen stenmjöl på det. Funkar?
Nån mer som har idéer?

//A

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2013, 20:13:18:18 »
Jag satte en elmotor på min skottkärra och kan nu flytta rätt stora mängder på egen hand. Byggde själv, men det finns att köpa lite varstans. Så får du in en skottkärra så kan ju det vara ett alternativ till att hyra. Väldans käckt att ha till annat oxå som skall transporteras.

Hade byggt upp med kross/stenmjöl/s100 med duk mellan.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Lillblomma

SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2013, 06:36:07:07 »
Det värsta är inte att förflytta gruset, det är inte så långt, utan att få upp det i kärran. Som att hugga spaden i berg är det att försöka skyffla 16-32...  <antman>

//A

Utloggad MathiasS

SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2013, 08:06:42:42 »
Finns igen poäng med 16-32 i detta läge. Kör med bergkross 0-32. Det gör att handgräva men rätt är förstås att antingen ta hem en avanti kompaktlastare om det gör att köra fram till poolstället eller om det inte går, ta istället en liten (billigare) minigrävare för att lasta skottkärran. En 900 kilos kostar 1000kr dygnet, avantin en femhundring till.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2013, 10:06:34:34 »
Ni kan fylla upp med frigolit (EPS). Det är olika tryckfasthet mellan S80 och S100 (och olika pris förstås). Jag ser att XPS200 faktiskt är billigare än S100 frigolit...
Om ni har allt plant och det inte finns risk för förflyttning (glid) ska det räcka med S80 under om ni sen lägger XPS200 ovanpå och sen 100mm stenmjöl.
Ring och rådgör med någon poolfirma eller husbyggare(grund) annars så kan de säkert ge bättre besked. Jag är långt ifrån någon expert men jag själv skulle inte ha så mycket funderingar om att fylla upp med frigolit...


Det är ju klart att det är bäst att fylla med makadam/kross men då skulle jag rekommendera 0/16 istället. Lätt att skyffla och packar bra. 16/32 är inte så bra eftersom det inte packas ihop så lätt och det är större risk för sättningar efter hand... 0/32 är också bra men 0/16 betydligt lättare att skyffla...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Om man måste höja upp poolen...
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 20:36:19:19 »
Hmmm...läste från början igen. Hur mycket är det som ska fyllas egentligen? 70 eller 20 cm?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag