Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta platta med enormt stenblock  (läst 3686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mickelilltroll

Gjuta platta med enormt stenblock
« skrivet: maj 17, 2013, 11:15:50:50 »
Skall gjuta platta och stötte på ett enormt stenblock, det jag ser är ca 1x1m, som hamnar precis i kanten av plattan men under den romerska trappan.
Någon som vet om det är OK att låta den ligga kvar som den är alt. göra den en del av plattan genom att borra in arm.järn och gjuta?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2013, 11:56:44:44 »
Ligger den på 2m djup lär den ju inte röra sig pga tjäle? Och isådant fall borde den kunna ligga kvar. Är den ivägen kan man ju överväga att gräva ett hål bredvid och putta ner stenen där.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mickelilltroll

SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2013, 12:37:31:31 »
Nej, den ligger på knappt 1 meters djup i tung lera.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2013, 16:34:15:15 »
Jag skulle inte fästa den i plattan. Hellre förstärk med armering runt omkring så att plattan kan stå emot en lite "knuff" om stenen skulle röra sig i framtiden...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad BOB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2013, 14:25:52:52 »
Flytta poolen eller stenen(Spräng), den kommer knäcka poolen om det blir liknande vinter som iår med mycket tjäle. Har varit ner mot 2 meter tjäle på västkusten iår!
Poolägare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,Luftvärmepump & dammsugare 2013

Utloggad Erica

SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2013, 17:49:42:42 »
En av våra bekanta hade problem med en stor sten som låg just där altantrappan skulle byggas. Lösningen blev att han hyrde en bergborrmaskin, borrade ett antal hål i den, lånade stålkilar från någon stenfirma och sedan kilade sönder stenblocket tills delarna var små nog att hantera. Sprängning är nog lite riskabelt om det ligger alldeles intill huset.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2013, 18:53:25:25 »
Inte om man kör snigeldynamit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2013, 20:20:39:39 »
eller simplex, snabbare än snigeldynamit...
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Gjuta platta med enormt stenblock
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2013, 08:16:16:16 »
Jag "hittade" berg när jag grävde ut för min pool, och fick ta bort ungefär 5kbm av detta. Sprängning i bebyggd område var inte att tänka på med alla kostnader som detta skulle innebära. Besiktning av nabo husen innan och efter, samt risken för att något skulle kunna hända. Fick tag i en lokal kille som utförde "stensprickning", och detta gick mycket bra för min del. Om du har ungefär 1kbm som måste bort rekommenderar jag deg att kolla om du har någon som utför stensprickning i ditt område, da du kommer att slita rett mycket för att få bort så mycket med kilar eller snigeldynamit. Båda metoderna funkar hyfsat om man skal ta bort mindre bitar, men det blir att hiskligt borrande om du skal får bort 1kbm. Snigeldynamit är jo inte hällt gratis häller.
Här har du en länk till en hemsida om stensprickning.
http://www.stensprackning.se/
Lycka till.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag