VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem vid poolbygge + frågor kring filter och pump  (läst 3910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nico

Problem vid poolbygge + frågor kring filter och pump
« skrivet: juli 20, 2010, 20:26:33:33 »
Har idag satt ihop en storpool från JF, rund 4,5 meter. Har fyllt den med  ca 3 dm vatten nu och ser att poolväggen lutar. Klockan 12 och 6 lutar den svagt inåt (1-2 cm) och klockan 3 och 9 lutar den utåt (2 cm resp. 5 cm). Jag befarar nu också att bottenrälsen inte är helt rund utan avståndet mellan klockan 3 och 9 är nog några cm längre än avståndet mellan klockan 12 och 6.

Jag tänkte ringa JF imorgon och höra vad jag kan göra, men tänkte passa på att fråga här först för att kanske få ett snabbare svar.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: juli 22, 2010, 14:46:46:46 av nico »

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Problem vid poolbygge
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2010, 21:00:00:00 »
Är botten plan?!

Om den är rund kan du lätt kolla om du kryssmäter precis ovanför vattennivån (dina 3dm).

Om botten är plan o den är rund så bör sidorna räta upp sig när du fyller poolen, plåten är väldigt sladdrig innan vattnet kommit upp. Har du monterat dit övre listen för att hålla linern, den hjälper till att få formen rund o stabilisera den. Den får man ta av o på medans man justerar linern också.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad nico

SV: Problem vid poolbygge
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2010, 22:12:31:31 »
Botten är plan, men poolen är inte helt rund när jag nu mätt alldeles ovanför vattennivån. Det skiljer ca 5 cm i avstånd mellan klockan 3 och 9 jämfört mot 12 och 6.

Spelar det någon roll? Annars, går det att justera med 3 dm vatten i eller måste jag tömma? Räcker det med att tömma eller måste liner, plast och sandvall bort innan?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Problem vid poolbygge
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2010, 23:03:35:35 »
Det skall gå att justera vid 3dm, men eftersom det skiljer så mycket som 5cm så borde sandvallen påverkas. Prova först att justera (kanske tom behöver tappa ur något för att flytta skenorna), funkar det inte så är det bara att tappa ur vattnet o börja om.

Kanske finns det någon som gjort detta på forumet o har något annat trick som funkar <dontkn>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Södergren

SV: Problem vid poolbygge
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2010, 09:36:35:35 »
Tjena!

Jag har ingen rund pool, men fick "fösa" lite på min ovala...
I ditt fall borde det röra sig om typ 2cm bara på varje ställe och i rätt riktning för att få ställ på det. Sandvallen borde följa med lika mycket överallt, och har du någon plast mellan poolvägg och sandvall borde det vara ett visst "glid" med hjälp av den. Vill tillägga att jag inte "föst" på sandvall eftersom jag köpte skumvallar istället. Jag hade testat att fösa! Du har inget att förlora, och worst case är att tappa ur och justera. Poolväggarna kommer att stå upp rakt efterhand som du fyller tror jag. Sedan syns nog inte de där centimetrarna asmycket i slutändan, men den ribban får du lägga själv.  :)
Vet allt om hur trist det är att tappa ur vatten, men kan trösta dig med att du närmar dig.... BAD!! så vad säger man..

Keep up the good work!  O0

Utloggad nico

SV: Problem vid poolbygge
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2010, 22:33:36:36 »
Pratade med JF idag och fick först svaret att det inte spelade någon roll, bara att köra vidare, men om jag ville kunde jag få prata med en annan som hade bättre koll. Ringde honom och han sa också att den skillnad jag hade inte var något problem, men att jag kunde rätta till där poolväggen lutar som mest genom att trycka in topprälsen och sedan stoppa under kilar under bottenplattan och bottenrälsen. På så sätt rikta upp poolen.

Som tur var fungerade det ganska bra att stoppa in kilar och väggarna blev rakare. Nu är poolen fylld upp till skimmern och allt ser riktigt bra ut. Att den inte är helt rund i botten kommer aldrig att synas och troligtvis (har inte mätt då jag behöver en medhjälpare) är ovandelen rundare.

Arbetet fortsätter imorgon och avslutas förhoppningsvis under morgondagen med ett dopp i det långtifrån varma vattnet...

Utloggad nico

SV: Problem vid poolbygge
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2010, 12:18:31:31 »
Dags för nästa fundering...

Har tänkt placera sandfilter och pump i garaget som är ungefär 15-20 meter från utloppet. Skulle det fungera och vad behöver jag?

Pump och sandfilter kommer då hamna ovanför vattennivån i poolen.

PEM slang i dimension?
Backventiler?


Utloggad Zaphod

SV: Problem vid poolbygge + frågor kring filter och pump
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2010, 15:32:50:50 »
Backventilernas vara eller icke vara har diskuterats fram och tillbaka många gånger, allt beror på höjdskillnaden mellan vattenytan och pumpen. Är systemet helt tätt, skall det i teorin inte behövas någon backventil.....

Jag har ca 3dm skillnad och jag skall köra utan, funkar det inte får jag krypa till korset och införskaffa en.

Här är Ronson´s fantastiska sammanfattning av alla kopplingar och dyligt:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.msg16643#msg16643

Lycka till O0

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag