Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning  (läst 3380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doppsko

Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« skrivet: april 21, 2017, 22:31:24:24 »
Använder en vanlig 50mm kulventil för solpanelsstyrningen. Ventilen drivs med en elektrisk shuntmotor. Det har fungerat rätt bra under senaste året men ventilen kärvar en del. Shuntmotorn har ibland svårt att få den att röra sig. Även med handkraft kan den vara svår att stänga/öppna. Har tyvärr svårt att byta ut ventilen eftersom shuntmotorn har en special adapter för att passa just denna ventil.

Förslag på lösningar? Har funderat på om man skulle ta lite ventilslippasta och försöka få upp tolleranserna i ventilen, visst läckage spelar ingen roll i mon tillämpning. Jag antar att oljesmörjning knappast håller i längen.

Tips mottages gärna.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #1 skrivet: april 22, 2017, 11:36:00:00 »
Kör med något livsmedelsgodkänt smörjmedel alternativt sådant som man använder till packningar för vattenkranar, du bör smörja dem någon gång då och då (om ventilen används ofta så behövs det mer sällan men används den inte så vartannat år eller oftare).
En ventil sätter sig om den inte används, det gäller alla ventiler, så se till att motionera den då och då.

Utloggad doppsko

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #2 skrivet: april 26, 2017, 12:50:59:59 »
Har nu provat med vintilslippasta (fett med kiselkarbid). Det gjorde ingen som helst skillnad. Provade sedan med torrteflon, ingen skillnad heller.

Nu har jag löst det genom att ta bort en av de två tätningar som sitter inuti kulventilen. Nu går den mycket lätt och tätar fortfarande tillräckligt bra för att fungera som fördelare till solpanelerna.

 
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad MathiasS

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #3 skrivet: april 26, 2017, 12:58:55:55 »
Glidex skulle jag testa.

http://www.unipak.dk/dk/node/413
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Björn.S

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #4 skrivet: april 27, 2017, 11:42:04:04 »
Har nu provat med vintilslippasta (fett med kiselkarbid). Det gjorde ingen som helst skillnad. Provade sedan med torrteflon, ingen skillnad heller.

Nu har jag löst det genom att ta bort en av de två tätningar som sitter inuti kulventilen. Nu går den mycket lätt och tätar fortfarande tillräckligt bra för att fungera som fördelare till solpanelerna.

Har samma problem med min ventil. Är inne på din lösning att ta bort en packning. Kan du beskriva hur detta går till? Går det att dela ventilen? Eller måste man med våld riva ut packningen?
6,5x3,1 Glasfiberpool, Pooltak, Astral sandfilter och pump, saltvatten. Uppvärmning med solfångare och VP. Styrsystem, frekvensomformare och operatörspanel.

Utloggad doppsko

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #5 skrivet: april 27, 2017, 15:12:55:55 »
Går inte att dela ventilen. Dock sp gick det ganska enkelt att peta ut ena packningen med en skruvmejsel. Min ventil går som en dröm nu och shuntmotorn har inga problem att vrida den längre.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Björn.S

SV: Kärvande kulventil 50mm, tips på smörjning
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2017, 11:20:55:55 »
När jag undersökte närmare så gick det att dela min. Skruva ut lite innanmäte från resp anslutning och pilla ut packning med skruvmejsel. Jag har hittat packningssats på www så jag misstänkte att det skulle vara möjligt.

Ska beställa, men den funkar nu, så ingen panik  :). Reservdelar till ventilerna är löjligt dyra... Men det finns i alla fall.
6,5x3,1 Glasfiberpool, Pooltak, Astral sandfilter och pump, saltvatten. Uppvärmning med solfångare och VP. Styrsystem, frekvensomformare och operatörspanel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag