CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump problem  (läst 14310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #20 skrivet: juni 21, 2016, 00:24:01:01 »
Jag tycker detta låter konstigt.

Du beskriver att pumpen inte går upp i varv om jag förstår dig rätt. Jag känner mig rätt säker på att min 550w pum skulle starta som vanligt även om jag stängde ventilen mot poolen.


Du har dubbelt så långa rör som jag, i övrigt lika. Jag tror felet är något annat än för långa rör.

Ja och det konstigaste är att min pump också går igång för fullt när jag stänger ventilen mot poolen de gånger den gått långsamt.

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #21 skrivet: juni 21, 2016, 16:00:31:31 »
Jag har Pahlen3 fas 0,55kw, 50 mm PEM, pumpen kanske 20 över vattenytan och ca 25 m slang på sugsidan. Det fungerar bra. Tror inte att det hjälper om du ökar till 63 mm.

Kan det vara så att 3fas har bättre vridmoment övet hela varvet?

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #22 skrivet: juni 21, 2016, 16:12:41:41 »
Kan det vara så att 3fas har bättre vridmoment övet hela varvet?

Läste nu att 3fas pumpar har bättre startmoment än 1fas

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #23 skrivet: juni 21, 2016, 16:21:26:26 »
.....så teorin skulle alltså vara att du genom att stänga en ventil får pumpen att kavitera och därmed minska motståndet i vattnet och pumpen spinner upp i varv, och sedan när du öppnar ventilen så har den tillräckligt varv/moment för att orka fortsätta. Det funkar ju så i teorin, men jag känner mig skeptiskt till att en 550W P01 inte funkar i din applikation - det är en jädra fart på vattnet här och SÅ stor skillnad kan det inte vara på en mot tre-fas.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #24 skrivet: juni 21, 2016, 17:15:33:33 »
.....så teorin skulle alltså vara att du genom att stänga en ventil får pumpen att kavitera och därmed minska motståndet i vattnet och pumpen spinner upp i varv, och sedan när du öppnar ventilen så har den tillräckligt varv/moment för att orka fortsätta. Det funkar ju så i teorin, men jag känner mig skeptiskt till att en 550W P01 inte funkar i din applikation - det är en jädra fart på vattnet här och SÅ stor skillnad kan det inte vara på en mot tre-fas.

Jag tycker också det är konstigt. Kan det vara ett elfel som gör att pumpen inte levererar rätt effekt och är allmänt svag? Hur mäter man enklast upp förbrukad effekt? Kan jag mäta spänning/ström över pumpen och räkna ut det?

Utloggad Dimitris76

SV: Pump problem
« Svar #25 skrivet: juni 21, 2016, 18:25:15:15 »
Jag vet ej om det är relevant till ditt problem men enligt det här dokumentet:

http://www.waterworld.com/articles/print/volume-29/issue-8/departments/pump-tips-techniques/power-precautions.html

"Low and medium specific speed pumps (below values of approx. 5,000) should be started against a closed or almost-closed discharge valve and open suction valve. A closed or almost-closed discharge valve creates a minimum load on the driver when the pump is started. "

Har du en startkondensator på din enfaspump?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #26 skrivet: juni 21, 2016, 20:18:29:29 »
Intressant, tack Dimitris! Kan det vara så att den mesta energin initialt går åt till att accellerera vattenmassan i rören och att det därefter endast är det tillförda vattnet från skimmet som behövet accellereras (plus tryckförlusten i röret). Om man startar med stängt valv så bygger man vakuum i impellern samt får lite rörelse på trycksidan. Hmm..

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #27 skrivet: juni 21, 2016, 21:04:59:59 »
Och ja, det sitter en stor fet kondensator i pumpen. Hel eller trasig osäkert..

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #28 skrivet: juni 21, 2016, 21:53:32:32 »
Jag tycker också det är konstigt. Kan det vara ett elfel som gör att pumpen inte levererar rätt effekt och är allmänt svag? Hur mäter man enklast upp förbrukad effekt? Kan jag mäta spänning/ström över pumpen och räkna ut det?

Nej det går inte att räkna på det viset. Pumpen kommer som alla elmotorer att ha en fasförskjutningsfaktor som gör att din uträkning inte stämmer. Du måste MÄTA upp effekten med ett effektmätande instrument för att få värdet. Det finns ju ett sätt till, fast jobbigt: stäng av ALL annan elförbrukning i huset, läs av elmätaren, kör din pump en tid (kanske en halvtimme eller mer för att få vettig noggrannhet), läs sedan av mätaren igen - sedan kan du ju räkna ut förbrukningen. Alternativt kan du på vissa elmätare genom en knapptryckning få dem att visa effekt - då går det ju att direkt läsa av den.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #29 skrivet: juni 21, 2016, 22:32:07:07 »
Ja det andra sättet lät jobbigt. Om jag mäter effekten, kommer jag mäta 550w om den funkar eller kn den öven då leverera annan effekt beroende på last?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag