Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kakel/mosaik i poolen??  (läst 2986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bim

Kakel/mosaik i poolen??
« skrivet: april 04, 2010, 11:37:15:15 »
Är det någon som har erfarenhet av kakel i pool? Många säger att det är problem då vi här i Sverige har en kall vinter som ställer till problem...

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Kakel/mosaik i poolen??
« Svar #1 skrivet: april 04, 2010, 13:27:35:35 »
Ingen personlig erfarenhet men jag har läst en del om det och det går bra även här i Sverige
Precis som du ha hört så är minusgrader och kraftig isbilding i kombination med en keramiskt beklädd pool inte optimalt. Så vad man behöver göra är att se till att det inte bildas tjock is. Vart man bor i landet spelar en ganska så stor roll hur lätt eller svårt det arbetet blir.
Själv(boendes i Halmstad) tänker jag sänka ner en dränkbarpump med utblåset riktat uppåt som jag skall kunna köra vid kallare väderlek. Sen så har man ju alltid alternativet att tömma poolen inför vintern, det är ju en fördel med en självbärande poolkonstruktion.

Att en välmonterad kakelplatta i en pool inte skulle överleva vintrar med lite isbildning från och till tror jag inte ligger mycket sanning i om man dessutom är noga med att lägga i dunkar eller andra saker som kan ta upp en del av is expansionen. Det är när det blir kraftig isbildnig fara uppstår, men som sagt då tänker jag cirkulera vattnet och ha ett bra skydd mot frost och väder monterat på poolen.
« Senast ändrad: april 04, 2010, 14:04:30:30 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad rsjowa

SV: Kakel/mosaik i poolen??
« Svar #2 skrivet: april 04, 2010, 18:39:40:40 »
Ingen egen erfarenhet, men grannens far, boende i sydfrankrike hade fått en rejäl spricka i sin mosaik-kakelpool förra året. Ingen is på dessa breddgrader  <sol>. Så jag funderar på om det månde ställer högre krav på underarbete, dränering osv med kakelbeklädd pool jämfört med alternativen...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag