CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #50 skrivet: juni 02, 2017, 22:08:03:03 »
Vi köpte huset förra året och enligt säljaren hade dom tagit in en pooltekniker för att fixa till nya kulventiler. Jag tvivlar inte på det, ca 1 vecka efter att vi flyttat in damp det ned en faktura från ett poolbolag. Tänker inte hänga ut nåt bolagsnamn.

Vidare i grävandet. Vid närmare titt så är inte rörmuffen centrerad i kopplingen och vad det beror på ser jag direkt. 1 av 4 ställen (in/ut tryck och in/ut sug) sitter en helt annan typ av rör muff som limmats direkt på en 90 graders böj.
Denna saknar centreringsstyrning, så den är inte centrerad i kulkopplingen. Man ser tydligt på tätytan att O-ringen legat fel och kanske inte tätat ordentligt? Dessutom limrester på tätningsytan...
Kommer göra om och göra rätt allt från kulventilen till pumpen.
Se bilder nedan. Bild 2 visar "originalmuff" med styrningar för centrering.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #51 skrivet: juni 02, 2017, 22:40:41:41 »
Har du fått och betalt en faktura för detta jobb för ett år sedan är det dags att kontakta företaget och kräva att de göra om hela arbetet.

Det här är oacceptabelt och det släpper in luft dessutom.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #52 skrivet: juni 02, 2017, 23:23:33:33 »
Har du fått och betalt en faktura för detta jobb för ett år sedan är det dags att kontakta företaget och kräva att de göra om hela arbetet.

Det här är oacceptabelt och det släpper in luft dessutom.

En vild gissning är att det är ett företag som jobbar med antingen franchisetagare eller underleverantörer?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #53 skrivet: juni 03, 2017, 09:11:17:17 »
Men har man verkligen limmat på oringen? Limmet blir ju hårt och då tätar det inte längre när det rör lite på sig.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #54 skrivet: juni 05, 2017, 20:34:26:26 »
Svar på frågan innan. Nej, det vara bara limrester på mätningsytan för O-ringen.

Efter lite fix så tror jag jag kan utesluta kulventilen och tillhörande kopplingar. Saken är den att det är ganska mycket bubblor, varpå jag antar att en läcka på sugledningen bör vara ganska betydande.
Som tidigare beskrivet så byggs det upp ett övertryck på sugsidan, när man lättar locket efter att man kört så pyser rejält.
Gjorde följande test nu ikväll. Systemet fick gå någon timme, stängde sedan av pumpen UTAN att stänga kulventilen på sugsidan. Sedan fick allt stå i ca 20-30min. Min teori var då att hela sugsidan är då öppen mellan bräddavlopp och pump.
Sedan skruvade jag försiktigt av ena kopplingen mot kulventilen på sugsidan. Resultat: Står ett ganska bra övertryck där och det pyser ut rejält!
I min värld är då sugsida mellan pump och bräddavlopp tätt, eller har jag fel?

Frågan är då vad som skapar all luft och detta övertryck?
Kan det vara så att pumpen drar in luft i systemet, via en möjligtvis defekt axeltätning?
Men skulle då inte övertrycket pysa ut där? Min teori här är att det kan bero på att vattennivån i pumpen är över axeltätningen och det hindrar luften från att pysa ut.

Vidare tänkte jag testa följande:
Tömma pumpen på vatten, ta loss den, på både tryck- och sugsida plugga med 2" slutproppar.
På en av slutpropparna limma dit (tätt som fan med tvåkomponent) en schraderventil.
Trycksätta pumpenhuset (ca 1 bar?) och med en manometer observera eventuellt tryckfall.
Locket är ju konstaterat tätt, då övertrycket blir kvar. Så skulle det vara läck antar jag att det är axeltätningen (eller mikrosprickor i gjutgodset eller nåt annat helt osannolikt smaskigt...  :D)

Vad tror ni?

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #55 skrivet: juni 05, 2017, 21:27:55:55 »
Om pumpen står under vattenytan så har du övertryck då pumpen står still även på sugsidan (ju längre slangen är under vattenytan,desto större tryck).
När pumpen går och suger skapas ett undertryck vid pumpen.

Har du en läcka på sugsidan så kommer det in luft när pumpen är på och droppar vatten när den är av, OM trycket inte är för lågt för att det skall droppa när pumpen är av.

Du kan pröva att tänga av pumpen och kolla efter droppar på runt pumplock ch kopplingar på sugsidan.


Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #56 skrivet: juni 05, 2017, 21:31:18:18 »
Är verkligen axeltätningen tät när det är torrt? Det är ju vattnet som smörjer och tätar.

Vardör det blir övertryck är ju resan utrett.

Kan du koppla bort värmepump helt och dessutom köra sandfiltret utan filtrering?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #57 skrivet: juni 19, 2017, 16:12:49:49 »
Aqua11: om du bor i sthlm området skulle du kunna få låna en Pahlen 1.1kWh P01 3-fas som är nyrenoverad o testa med (har 2st som står)
//M

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #58 skrivet: juni 19, 2017, 17:55:06:06 »
....det var generöst givet att problemet här är att pumpen går torr.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #59 skrivet: juni 20, 2017, 21:14:29:29 »
Det är inte så att du har en P01 som är 3-fas och att den snurrar åt fel håll. Det sätter ju ner pumpens effektivitet rejält, och kanske även skulle kunna medföra andra spännande effekter i t.ex att små luftbubblor luft som naturligt finns i vattnet inte skjuts vidare till sandfiltret utan ansamlas i filterhuset......
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag