Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #230 skrivet: juni 24, 2017, 22:28:25:25 »
Är det samma som expanderbult? Dvs samma som i botten under trappan?

Nej, en expanderbult fixeras genom att den pressas mot hålets väggar. Är du för nära en kant riskerar du att spräcka materialet.

Med ankarmassa limmas gängstången på plats. En mycket bättre men dyrare lösning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #231 skrivet: juni 25, 2017, 21:18:09:09 »
Idag har jag hunnit med att regla upp för ena långsidan. Arbetet just nu handlar alltså om att snickra till trall längst varje långsida så att pooltaket kan monteras på torsdag. Imorgon ska jag fortsätta.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #232 skrivet: juli 09, 2017, 19:07:05:05 »
Så kom vi till pooltaket. Jag skulle kunna skriva en roman. Det köptes av Quality Pool & Spa.

Så här skrev jag på deras Facebook och google:

----------------
Extremt oseriösa. (=EXTREMT!!) Undvik!!!!!
Ingen respons på frågor och telefonsamtal. Försenad leverans. Helt oförstående hur en besviken och oroad kund ska hanteras eller bemötas. De tar INGET (NOLL) ansvar själva utan allt skylls på underleverantören. De låter dessutom sina polska underleverantör själv få ta hand om sina egna kunder.
De ger inga besked på några frågor. De ringer ej upp när de lovat. De kommer inte med några förslag på lösning hur jag skulle göra under tiden jag väntade på pooltaket.
Observera att Poolkaminsdrottningen är med på råd&röns svarta lista. Vet ej exakt hur dessa är kopplade till Pool&Spa. (Samma människor?)
Jag betalade allt i förskott. (DUM IDÉ) När jag påtalade att köpet skulle upphävas efter en månads försenad leverans och ingen levererad produkt så skulle jag "Skriva ett brev och förklara varför jag ville upphäva köpet" så skulle de "sitta ner och överlägga ärendet". Egentligen "visste de inte hur detta gick till eller hur lång tid handläggningstiden var" eftersom ingen bett att få avsluta köpet. De lovade att jag visst "skulle få tillbaka EN DEL av pengarna" om jag avbröt. Jag vågade naturligtvis inte avbryta. Till slut kom taket.
De ger ej önskad kompensation. Jag begärde 10%. Jag fick en montering av underleverantören = 2 personer som kommer och jobbar 2,5h varav jag själv hjälpte till 1h. Monteringen hade jag lätt fixat själv. Därför jag inte beställt den tjänsten. Denna var tydligen värd 10 000kr. Moteringen dealade jag till mig med polska underleverantören pga att de missade färjan och kom en dag sent så att jag fick styra om hela semestern. Men ingen kompensation från Pool&Spa själva. Och som vanligt ingen återkoppling.
Uppenbarligen är de inte bekymrade att få dålig feedback eller publicitet på nätet så här kom den.

Kvalitén på taket var jättebra. Min rekommendation är att kontakta den polska firman direkt. De heter Alucover och har en .pl url
-----------------------

Som sagt. Pooltaket har väldigt bra kvalitet och skenorna är helt klart gåvänliga. Jag är väldigt nöjd med produkten men skulle ALDRIG köpa från Quality Pool och Spa igen. Det fanns ingen botten på deras inkompetens och oförmåga att hantera kunder. De kunde inte på något sätt förstå att jag var riktigt orolig.

Ring till telefon numret som står på alucover.pl och be om offert. De kan leverera och montera själva. Då slipper ni hemska Quality Pool & Spa.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #233 skrivet: juli 09, 2017, 19:39:16:16 »
Troligen mytomaner. Så här står det på deras hemsida:

Poolpaket bada inom 12 timmar med pooltak monterat och klart inkl frakt
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #234 skrivet: juli 10, 2017, 08:27:51:51 »
Av en händelse så skall mina grannar köpa pooltak, och jag ringde faktiskt företaget ifråga för ett par veckor sedan, och då sa de till mig att det var minst 4-6 veckors leveranstid, mer om man ville ha det monterat.
Exakt vad som står i avtalet mellan dloow och säljarna vet jag inte, men det är väl rimligt att en säljare inte skall behöva ta fullt ansvar för om leveransen blir försenad från deras leverantör.
Detta är ytterligare ett fall av klagomål där det helt klart finns en missnöjd kund, men det det inte finns några som helst bevis på vad säljaren lovat, vad som står i ett eventuellt avtal, eller huruvida de har några skrivningar på sin hemsida som gör att de inte tar ansvar för förseningar som ligger utanför deras kontroll.
Att ge tips om vad man kan göra i väntan på en säker pooltäckning är svårt, det enda seriösa är väl att uppmana kunden att täcka poolen med något annat som är säkert (plåtar eller annat som håller att gå på) eller tömma poolen så att ingen kan drunkna...
Den säljare som nu kritiseras har haft ett bra pris på pooltaken, de har säkert sålt väldigt många, och då kan det bli problem med både leveranser och kundbemötande.
Just detta är väl två av de saker som från tid till annan kritiseras i detta forum, och då inte sällan när man köpt av ett företag med lågt pris.
Min slutsats är, som tidigare flera skrivit i forumet, att man skall vara försiktig när man beställer av de som har "bästa erbjudandet" för stunden - det är rimligt att anta att trycket kan bli stort på dessa leverantörer när "alla" helt plötsligt skall ha det som de säljer.

Jag tar inte ställning till vad som hänt, eller vem som har rätt i just detta fall men jag kommer att låta företaget veta att detta inlägg finns så att de, om de vill, kan bemöta det som skrivits.
Anledningen att jag inte raderar inlägget som sådan är att det INTE är en ny medlem som kommer med kritiken - det är högst rimligt att anta att dloow faktiskt köpt ett pooltak av dem, och det är uppenbart att han är missnöjd med leveransen, även om produkten som sådan var bra.

Att själv importera från andra länder blir oftast billigare, men det är inte alltid så att det alltid är bäst.
Jag är själv just nu i färd med att reklamera en order jag gjort (till mitt företag) där en av produkterna jag köpt in helt enkelt inte håller måttet.
Det kommer att stå mig dyrt då de vägrar ta ansvar för den usla kvaliten, de vill istället att jag skall sälja dem till mina kunder, och sedan reklamera de som faktiskt inte håller, att 15% av dem är defekta från fabrik tycker de inte är skäl för en fullständig reklamation...

Så visst, om allt funkar så köper man billigt direkt från fabrik eller från ett lågprisland, men i normalfallet så har man mycket bättre skydd mot problem om man köper av ett Svenskt företag med de konsumentlagar vi har.
Dessa lagar skyddar t.ex. mina kunder från att behöva köpa de produkter som jag nu tagit hem men INTE kommer att sälja p.g.a. den dåliga kvalitén.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #235 skrivet: juli 10, 2017, 11:18:07:07 »
Att man har sålt mycket av en vara är INTE en ursäkt för att inte hålla utlovad leveranstid eller ha ett dåligt kundbemötande. Att det kan bli så är helt klart, men det är inte ok bara för att man sålt mer. Bra företagare hanterar dessa saker snyggt, dåliga gör det inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #236 skrivet: juli 10, 2017, 13:47:58:58 »
Med kundbemötande menar jag t.ex. att svara på telefon eller e-post, både du och jag vet att vissa företag i branschen är helt nedringda just denna årstid, i början av sommaren.
Visst, man kan alltid anställa trevligt folk som svarar i telefon (Men inget kan och inget kan göra), men då kan man kanske inte också sälja ett av de mer prisvärda pooltaken i Sverige.
Det är det jag menar med att man bör förstå, veta eller lära sig att det finns en viss risk för detta om man väljer en vara som är bra och och köper den av de som är billigast.
Det är inget försvar av företaget ifråga, jag bara konstaterar att det är ett av de mer vanliga klagomålen i forumet - och vad det kan bero på.

Det är ingen garanti att få bra bemötande och leverans på utsatt tid om man köper av de som är dyra, eller ens av de som är dyrast på marknaden, men chanserna ökar rejält, det är i alla fall den bild jag får av hur branschen verkar fungera.

Leveranstiden var väl så vitt jag förstår underleverantörens fel?

Som innehavare av en webbshop så råkar jag själv ut för att leverantörerna inte levererar så snabbt som de utlovat, att en leverans hamnar fel (En gång skickades en av tre stora paket t.ex. tillbaks till Tyskland trots att det fanns i Sverige) eller att en vara skadas i transporten.
Självklart får kunden pengarna tillbaka om de redan betalt och inte vill vänta, men det är mycket ovanligt, de flesta kan trots allt vänta.
När det gäller ett pooltak så tror jag att de allra flesta (om inte alla) som säljer "prisvärda" pooltak beställer hem på order, och då gäller det att fabrikerna kan leverera på utsatt tid om inte kunderna skall bli lidande.
Troligen fanns ingen annan som kunde leverera med kort tid, till samma eller liknande pris, men det vet ju inte jag - det är en ren spekulation från min sida.

Har dom påstått att de har snabba leveranser från eget lager och ändå inte levererar på 4 veckor så förstår jag att kunden är missnöjd, men om detta med vad som lovats och avtalats vet vi ju väldigt lite.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #237 skrivet: juli 11, 2017, 15:06:35:35 »
Jag tror att Rickard och jag ser på kundservice på olika sätt. Jag har alltid höga krav på mina leverantörer och förväntar mig alltid en god service. Likaså förväntar jag mig att leverantören gör sitt yttersta för att få sin kund att känna sig lugn och trygg. För mig är detta A och O i en affär. Detta är helt enkelt inget som Q P&S har eller gör.

Rickard beskriver säkert verkligheten. De har säkerligen hög belastning och ont om tid.
Det må vara sant. Jag vet inte om du hanterar dina kunder på liknande sätt Rickard. Jag anser inte att detta ska vara kundens problem.

Om man nu tycker att det känns som en bra idé och som en trygg affär att köpa pooltak för 50-100k under de premisserna Rickard beskriver. Ja då är Quality Pool & Spa kanske ett alternativ.

Premisserna är alltså:
* Räkna inte med att taket levereras i tid (inte ens om det beställs i april)
* Räkna inte med att få klara besked om leveranstid. (Eftersom de inte har tid eller vetskap)
* Räkna inte med att dina klagomål prioriteras. (Eftersom de inte har tid då de vill prioritera nya sälj)
* Räkna inte med att få lovad återkoppling. (Eftersom de inte har tid?)
* Räkna med att det kan ta ca 1 månad försening. (Eftersom detta kan hända även den bäste)
* Räkna med att dialogen skjuts över till de polska leverantörerna. (Eftersom det är underleverantörens fel)
* Räkna med att inte få önskad kompensation. (Eftersom de ger annan icke ombedd kompensation)
* Räkna INTE med att du kan avbryta köpet på ett enkelt sätt. (Eftersom de inte vet hur detta går till)
* Om du avbryter köpet så räkna inte med att få tillbaka hela summan du i förskott betalat.
* Ha i beaktande att flera andra kunder uttrycker missnöje och att kamindrottningen (som har koppling till Q P&S) är med på råd o röns svarta lista.

Så om dessa premisser känns om. Ja då är det inte mycket att snacka om. Taket har mycket bra kvalitet.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #238 skrivet: juli 11, 2017, 16:24:12:12 »
Jag tänker två saker:

1. Dloow: En central fråga är vad som utlovats ifråga om leveransdatum. Hade du en förväntan om leveransdatumet eller har det avtalats ett datum muntligt eller skriftligt?

2. Rickard: "Leveranstiden var väl så vitt jag förstår underleverantörens fel?" Nej, det är det inte i normalfallet eftersom jag som kund typiskt köper en produkt inklusive leverans. Kunden har ett avtal och det är med produktleverantören. Hur det företaget sedan väljer att leverera varan hem till mig (eller vad som nu var avtalat) är inte kundens problem. Det är lika klart upp till företaget att utlova ett leveransdatum som hans kontrakterade underleverantörer kan hålla.

Det går således inte att diskutera i termer av att "det är någon annans fel" i detta sammanhang (och det är lite skrämmande att du uttrycker dig på det viset Rickard, även om jag har uppfattningen att du är en företagare som verkligen månar om dina kunders bästa).

Skulle man tex har avtalat om förseningsvite så går det inte att peka på en underleverantör och hävda att "det var hans fel". Säljande kontraktspart är ansvarig för vitet och vill man försäkra sig om att man inte lovar för mycket så får man teckna motsvarande avtal bakåt mot transportören (vilket för smågods knappast låter sig göras, det handlar snarare om att inte lova mer än transportören 9ggr av 10 kan hålla).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #239 skrivet: juli 11, 2017, 17:04:38:38 »
Jag tänker två saker:

1. Dloow: En central fråga är vad som utlovats ifråga om leveransdatum. Hade du en förväntan om leveransdatumet eller har det avtalats ett datum muntligt eller skriftligt?

2. Rickard: "Leveranstiden var väl så vitt jag förstår underleverantörens fel?" Nej, det är det inte i normalfallet eftersom jag som kund typiskt köper en produkt inklusive leverans. Kunden har ett avtal och det är med produktleverantören. Hur det företaget sedan väljer att leverera varan hem till mig (eller vad som nu var avtalat) är inte kundens problem. Det är lika klart upp till företaget att utlova ett leveransdatum som hans kontrakterade underleverantörer kan hålla.

Det går således inte att diskutera i termer av att "det är någon annans fel" i detta sammanhang (och det är lite skrämmande att du uttrycker dig på det viset Rickard, även om jag har uppfattningen att du är en företagare som verkligen månar om dina kunders bästa).

Skulle man tex har avtalat om förseningsvite så går det inte att peka på en underleverantör och hävda att "det var hans fel". Säljande kontraktspart är ansvarig för vitet och vill man försäkra sig om att man inte lovar för mycket så får man teckna motsvarande avtal bakåt mot transportören (vilket för smågods knappast låter sig göras, det handlar snarare om att inte lova mer än transportören 9ggr av 10 kan hålla).

Beställning gjordes 6 april. Lovat leveransdatum var 17 maj +-några dagar skriftligt. Leveransen blev till slut 20 juni, men då vi inte var hemma midsommarveckan så blev det veckan därpå.

Det var just deras sätt att hela tiden skylla på underleverantören som fick mig att bli arg. Jag arbetar också på ett säljande företag och det finns inte på kartan att vi skyller på underleverantörerna. Vi kan berätta att det är förseningar i leveranser från underleverantörer, men vi skulle aldrig säga att det är underleverantörens fel att vår egna kund inte kan få en produkt som vi lovat. Jag ställer mig också lite frågande till Rickards sätt att förhålla sig till detta.
« Senast ändrad: juli 11, 2017, 17:09:13:13 av dloow »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag