VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70379 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #70 skrivet: april 15, 2017, 19:19:40:40 »
Bygglaser!
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #71 skrivet: april 15, 2017, 19:44:29:29 »
Dagen har inte  flutit på smärtfritt direkt och vi står och kliar oss i lite i huvet, så jag tänkte höra mer er lite mer erfarna poolbyggare här inne:
Vad har ni använt er av för utrustning för att se till att makadamen är plan och jämn? Förutom en padda så klart.
Riktbräda med vattenpass, laser eller slangvattenpass.
Ett slangvattenpass gör du själv med en trädgårdsslang och 2 transparenta slangstumpar i var ända (du får ställa dessa en bit upp från mark och mäta nedåt alternativt sätta en fast punkt och sen den andra på en fot som du kan flytta runt).

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #72 skrivet: april 15, 2017, 22:25:45:45 »
Ja som sagt. Dag 2 av påskhelgen fick liksom inte samma fart som gårdagen. Några frågor och några konstateranden...

Konstateranden: Att låta en vän göra jobb åt en har både sina fördelar och nackdelar. Fördelarna är rätt självklara men så har vi de klassiska nackdelarna... när det inte blir som man tänkt. Hade det varit en vanlig firma så hade man ju klagat och bråkat mycket mer. Nu blir det lite mer som det blir... Men inget är väl så illa att det inte går att fixa.

#1 Grävningen för brunnen var för grund. Jag får köra en del med spaden, vilket är rätt jobbigt för det samlas vatten i gropen. Är det något jag ska tänka på här? Jag pumpar upp så mycket som möjligt när jag gräver, men det kommer nytt vatten rätt fort. Jag har fortfarande kanske 2 dm som jag måste gräva ner för att få brunnen i nivå. Jag funderar på vad det innebär att det är vatten i brunnshålet. Kommer inte brunnsröret att flyta? Eller finns det dräneringshål i röret som jag inte sett?

#2 Jag har läst i andra (mer noga) manualer än Tjällden, att meningen är att schacktgropen i sig själv ska ha en sluttande botten. Så att dräneringsrören kan läggas direkt och få perfekt lutning. Ja så är ju då inte fallet i min grop. Här behöver höjden justeras rätt friskt för att det ska bli rätt. Och jag har inte tillräckligt med makadam för att rikta upp rören. Mitt makadam räcker till plattan men inget mer än det. Inte nu i alla fall. Kan jag vänta med att rikta in dränrören tills senare? T.ex. när det är dags för återfyllnad? Då får jag ju mer material att bygga med. Någon kanske undrar varför jag inte har mer makadam. Undrar jag med egentligen. Men det positiva är att gropen blev en smula djupare och jag har fått extra makadam för att få ett ännu tjockare grund. Men som sagt... det räckte inte för att täcka upp utanför där plattan ska vara.

#3 Den där sabla lasern har jag klurat på hur den fungerar. Kan väl säga att vännen min inte är kung på att instruera hur man gör saker. Inte över telefon i alla fall. Eller så är det jag som är trög. Men jag gissar att det är tämligen simpelt. Jag ställer lasern så att den skickar ut en "laserskiva" över gropen. Sen måste jag använda lite enkel matte och räkna lite plus-minus för att loda in var mottagaren ska vara på pinnen? Och sen tuta köra? Detta genom att först ha mätt var lasern står i nivå i förhållande till den tänkta toppnivån. Begriper ni vad jag försöker säga och om det är rätt? Jag trodde nämligen att det hela var mer high tech. Lasern heter förresten Spectra Precision Laser 1242. Tror att jag i alla fall fick till det. Det kändes rätt.

#4 I den andra manualen (Folkpool Durapool) så står det också att en +90 kg padda behöver gå över 5-6 ggr. Och att resultatet behövde diffa på +-1cm i höjdskillnad. Jag har en 50kg padda och rätt grov makadam. Minns inte vilken storlek, men rätt grov. Körde ni lite noga och lika mycket padda?
« Senast ändrad: april 15, 2017, 22:31:12:12 av dloow »

Utloggad Plums

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #73 skrivet: april 15, 2017, 23:03:07:07 »
Enligt min info behövs inte makadam paddas alls egentligen. Att padda makadam plattar till översta lagret stenar Och gör det lättare att lägga frigolit men kan inte komprimera makadam (sten fraktioner typ 8/16 mm). Padda behövs för bärlager med 0-fragment.  En del husbyggare paddar makadam under husfrigolit, andra inte men jag har aldrig hört att vissa hus sätter sig och andra inte.

Utloggad Plums

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #74 skrivet: april 15, 2017, 23:07:15:15 »
Angående laser - sätt en noll punkt på botten och mät avståndet från laser planet. Sen bygger du hela botten så den har samma avstånd till laserplanet.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #75 skrivet: april 16, 2017, 09:05:22:22 »
1. Det skulle kännas bättre för oss andra om vi förstod hur du tänkt lägga dräneringsrören. Uppenbarligen har du rätt mycket grundvatten som kommer upp. Dränrören kan ligga nästan utan fall (bara lite framfall är bra, plant är nästan ok, bakfall inte ok) och dom bör ligga i botten på din grusbädd och utanför väggen. Brunnen har veckad utsida antar jag, så den kommer inte flyta upp. Rinner det hela tiden till vatten i botten på brunnen så betyder det bara att din pump kommer gå lite oftare (ofta!). Överväg att ta några extra spadtag för att få ner brunnen => större pumpvolym. Brunnen ska ju helst vara tät så att du kan pumpa bort insamlat vatten, sipprar det lite i botten spelar det ingen roll.

2. Sluttande schaktbotten har jag aldrig hört om - garanterat total överkurs, glöm det. Tänk 20cm 8-16 och lägg dessa med svagt svagt fall mot brunnen så blir det bra.

3. "laserskiva", ja precis så. Ställ pinne och mottagare på en plats där du har färdig höjd, och sedan brukar det pipa långsammare eller snabbare beroende på om du är under eller över referensnivån när du flyttar pinne/mottagare.

4. 50kg padda paddar några centimeter. Om avsikten är att padda allt material så måste du göra detta i flera omgångar med en så liten. Även med en 90kg (paddar 10cm) så behöver du egentligen ta 10cm i taget. Det sägs ofta att det inte är någon mening med att padda 8-16, vilket sannolikt beror på att det saknas noll-fraktion. Det blir inte lika stenhårt och "låst" som om du paddar tex 0-32. Men, jag har alltid paddat 8-16 och nog fasen trycks det ihop och visst rör det sig mindre, så helt verkningslöst är det inte.

Om botten diffar några centimeter spelar ingen roll (mer än en centimeter är ok), det fyller du ju upp med betong sedan ändå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #76 skrivet: april 16, 2017, 10:40:13:13 »
Nu var jag inte klädd för att vara ner i gropen och visa exakt. Men gick ett varv runt och fotade ner hur det ser ut just nu. Ska lägga upp fler bilder i eftermiddag.

Det som syns på bild är att allt makadam används till arean där plattan ska vara. Utanför finns det "diken" där dränrören ska ligga. Men om rören ska ha en lutning, 5 grader, så behöver de pallas upp. Det var här som jag undrade om jag kan göra denna "upp-pallning" i ett lite senare skede. När återfyllnaden kommer t.ex. En tanke är att jag har gott om små markstenar som jag skulle kunna använda? Bild på detta förslag i eftermiddag. Det finns med andra ord ingen "grusbädd" just nu som jag kan lägga dränrören på. Det ser ut som att det kanske finns en hel del grus i diket på bilden. Men jag lovar, det är knappt något alls. Dessutom kommer jag nog behöva använda det lilla som ligger där att skyffla upp på plattan. Förstår ni? Behövs fler bilder eller förklaring?

Jag hörde att rören kan ligga i princip horisontellt. Men så blir man osäker, beroende på var man läser.

(Det syns en del vatten. Det var just efter kanterna på schacktgropen som det kom vatten i. Finns inga pölar under där plattan ska vara.)

Jag kommer nog bara jämna av så gott jag kan och sen "köra lite" med paddan ovanpå så att det översta lagret blir packat. Antar att detta kommer bli good enough.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #77 skrivet: april 16, 2017, 17:22:22:22 »
Idag har jag konstaterat att jag är kort på makadam. Jag tappar 2-5 cm höjd på ena poolhalvan och då ska tilläggas att gruskanten är oroväckande nära poolkanten. Bästa hade varit om jag fick ett lass extra grus då jag ändå behöver mer vid återfyllnad, så kunde jag täcka upp hela gropen med grus, utan diken. Men så blev det inte nu. Jag slog en signal och blev lovad att få 1,5 m3 ikväll redan. Skönt. Alltid något. Då blir det lite mer körning med lastaren och sådär. Så får vi se hur mycket detta räcker till. Grannen min som också jobbar med anläggning sa att det bästa just vart om jag fick ett helt lass till. Jag får ta det för vad det är så hoppas jag att jag blir nöjd med 1,5 kubik extra och känner mig safe.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #78 skrivet: april 16, 2017, 17:59:30:30 »
Ok, men släng ner dränrören nu, ös på lite grus och lyft rören försiktigt så du får lite lite fall, därefter på med mer grus.

Jag tror också du behöver mer än 1,5 kubik men du kommer ju vidare iaf.

Hur tjockt med grus har du under plattan?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #79 skrivet: april 17, 2017, 17:55:17:17 »
Måste man såga till golvisoleringen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag