VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?  (läst 11401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sponken

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2012, 14:24:27:27 »
Då verkar det som om det kritiska momentet är när formen fylls med betong.
Typ av blandning, viskositet och sättet man häller ner det i formen avgör om det går bra eller inte.
Undvik hög fallhöjd på betongen för att minska trycket.

Då verkar det som om det viktigaste är att man får hjälp av en betongare som fyllt poler förr...

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2012, 15:23:33:33 »
Ja, eller thermoblock över huvud taget. De används ju för att bygga hus i första hand.
När jag gjöt så hade jag roterpump, dvs bil med rotor (där betongen snurrar och transporteras) och kran med pump. Till plattan hade han ganska grov slang, men när vi gjorde väggarna satte han på en smalare slang. Den slangen la vi ovanpå formen så att fallet blev från kanten av blocken. Dessutom inte så mycket i taget då det dels var smal slang, dels så körde han inte pumpen i full fart. Och viktigt, inte fylla mer än max en tredjedel, eller ca 50 cm. Sedan väntar man ett tag så att betongen får sätta sig innan man påbörjar varv två.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Sponken

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2012, 16:47:01:01 »
men hur gör man för att fylla bara en tredjedel med betongen som är kvar i bilen?
Beställer man tre bilar eller hur gör man rent praktiskt?

Utloggad MathiasS

SV: Varför spricker thermoblocken vid gjutningen?
« Svar #13 skrivet: juli 01, 2012, 17:04:41:41 »
Du behöver ingen betongare som gör detta, men du ska förbereda dig enligt tidigare instruktion.

Arbetsgången är:

1. Fyll 70-90cm, dvs cirka 3 skift, hela vägen runt poolen.
2. Stoppa ner alla stående armeringsjärn.
3. Fyll upp till 20cm från toppen. Proffsen börjar fylla direkt efter att man är klara med armeringsgärnen. Jag väntade lite till. Gissar på cirka 45min från det att vi började i ena änden tills dess att vi började fylla andra omgången där igen.
4. Direkt när du är klar med detta, toppfyll och raka av överskott + lägg i linerlist.

Förbereder du dig som jag beskrivit lovar jag att du fixar det utan några trollkonster och hemliga kunskaper.

Det är bara en bil så länge du klarar dig med 4-5kubik betong. Den får vänta cirka 1,5h så det är inga problem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag