VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.  (läst 10128 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolCool

Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« skrivet: januari 30, 2010, 17:03:10:10 »
Hej
Har byggt under hösten, pool, 100 m2 ädelträdäck, och plank runt om.

Nu i bittra vintern börjar vi fundera var man kan få bra inspiration kring växter, möbler, belysning och allt annat häftigt man kan ha nära poolen.

Är det någon som kan rekommendera någon bra utställning, affär eller webplats?

MVH

Markus
« Senast ändrad: januari 31, 2010, 17:34:07:07 av PoolCool »
Poolkungen 8*4 carrara, plus halvcirkel-trappa, allt i rostfritt, Nature 2 klorinator, bergvärmeväxlare. 100 kvadrat Ädelträ Ipé.

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2010, 19:52:53:53 »
Vilket fint bygge!  O0

Ska också fixa området runt poolen snart, till vårkanten... Många verkar tycka det är fränt med palmer o dyl runt poolen, då det ger lite "semesterkänsla" från nåt favvo-hotell söderöver  8). ... men tyvärr klarar sig sånt rätt dåligt på våra breddgrader.

Jag har snöat in på barrväxter rätt mycket på övriga tomten (har samlat en del bilder på barrväxter från egna tomten på www.odlabarr.se, surfa gärna där och kolla). Gillar lite bonsai-stil, sten, vatten, bambu (skräpar dock), grässorter, japansk lönn.

Fördelen med barrväxter är att dom klarar vårt klimat, året om. Många av arterna, tex idegran (taxus), en (juniperus), thuja och även gran (picea) samt många cypress-sorter skräpar i prinicp inget alls. Detta gör att dom går att ha dom rätt nära poolen. Tall (pinus) däremot tenderar till att skäpa en hel del.

Idegran går att forma väldigt bra om du vill klippa till dom. + att det finns fina färger, kolla tex barren på denna:



Ett exempel på cypress som jag planterat nära ena trädäcket:


Läs mer på http://www.odlabarr.se/index.php/barrvaexter/cupressus-aekta-cypress/macro-goldcrest-pompons

Sen kan man förstås köpa dyra bonsaii-varianter med risk att dom inte är härdade i vårt klimat. Jag hittade dessa (se exempel i bilaga) på plantskolan förra året.



--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad poolbygget

SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2010, 16:54:47:47 »
Verkligen snyggt!
Rubinpool Åttan 5*7,7m med Pahléns fjärrvärme.
http://poolbygget.blogspot.com

Utloggad TMC

SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2011, 19:17:08:08 »
Ett exempel på cypress som jag planterat nära ena trädäcket:


Verkligen snygg; är detta någonting du under mycket lång tid själv åstadkommit från vanlig planta eller finns motsvarande att köpa och framförallt; går detta att få att överleva även för oss som måste ha växter i kruka?

Mvh

TMC

Utloggad rsjowa

SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2011, 21:14:00:00 »

Verkligen snygg; är detta någonting du under mycket lång tid själv åstadkommit från vanlig planta eller finns motsvarande att köpa och framförallt; går detta att få att överleva även för oss som måste ha växter i kruka?

Mvh

TMC

Köpte en rätt färdig som vi sedan förvaltat. Kan tyvärr meddela att cypresser av denna sort inte klarar sig över en riktig svensk vinter. Visste jag nästan innan... Enda cypress jag klarat över återkommande vintrar är häng-cypresser och trådcypresser. Andra större modeller klarar inte -20 2 månader i steck tyvärr.  :-\
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Mr2T

SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2011, 13:11:05:05 »
Vilket fint bygge!  O0

Ska också fixa området runt poolen snart, till vårkanten... Många verkar tycka det är fränt med palmer o dyl runt poolen, då det ger lite "semesterkänsla" från nåt favvo-hotell söderöver  8). ... men tyvärr klarar sig sånt rätt dåligt på våra breddgrader.






Då tycker jag att du ska ta kontakt med det Helsingborgsbaserade företaget Webflower, där har jag själv köpt palmer, både i plast och i konserverad form (levererar bland annat till Förenta Arab Emiraten) så visst, det kostar en slant, men de varken dör eller fryser sönder. Har några gröna klängväxter i plast och ett par kaktusväxter som stått ute hela vintern, i storm, hagel, snö och ösregn, de ser fullständigt orörda ut fortfarande. Visst, de är knappast gratis, men de håller iallafall och ser verkligt naturtrogna ut. Har även köpt en hög rejäla bambustockar som jag tänkte göra nåt kul med under sommaren.

http://www.webflower.se
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Behöver inspiration för miljö runt min nya pool.
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2011, 17:22:29:29 »
Markus,

Vilket ärligt bygge. Har du fler bilder. Jag planerar att ta ner en lång Tujahäck och bygga ett nytt långt plank. Vilken dimension valde du?
Dan i Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag