VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenfall - hur räknar man på flödet?  (läst 14355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #10 skrivet: januari 28, 2007, 11:10:24:24 »
Utöver kommentarer på ovanstående kommer även en följdfråga: RLA kom med den utmärkta idén att dela inloppen (se ovan i tråden) - Kan man dela utloppen med strypventiler på samma vis? Tanken skulle då vara att kunna stänga av vattenfallet (då det blåser eller man vill ha det tyst och lugnt), men ändå ha cirkulation i både pool och pöl.

Ha' de'!
/Stefan

Det går bra, så har jag det, två utlopp med var sin kran på, jag kan stänga eller minska genomflödet via kranarna!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #11 skrivet: januari 28, 2007, 12:16:32:32 »
...Utöver kostnader för inköp och drift - Finns det några "faror" eller nackdelar med en eventuellt överdimensionerad pump?...

Du får vel større kostnader i ditt el-skåp også. mvp = meter vannsøyle (løftehøyde)

Edit: skrivfel
« Senast ändrad: januari 28, 2007, 14:56:17:17 av Bidda »

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2007, 15:17:03:03 »
Hej Bidda! Jo det var bl.a elkostnaden jag menade med "drift".
Ang mvp (meter vattenpelare tror jag det blir på svenska) så tolkar jag det som att "32 m3/tim vid 8 mvp" betyder att pumpen kan lyfta 32 m3 till 8 meters höjd per timme. Om det är så begriper jag inte varför samma pump "bara" kan lyfta 28 m3 till 6 meters höjd per timme? <hmm>
Eller avser man måhända "trycket" _in_ i pumpen? Då skulle det ju bli mer begripligt, dvs att om det är 8 mvp som "trycker på" så kan pumpen leverera 32 m3, medan den bara klarar 28 m3 om det bara är 6 mvp som "trycker på"? Det verkar å andra sidan lite märkligt eftersom man då inte tar någon hänsyn till vilken höjd vattnet ska pumpas upp? <hmm>
Någon som kan förklara för en novis?
Och RLA: Finfint, tack för svaret! Tror du (eller ngn annan) att man borde satsa på större filter också? Det blir gissningsvis ca 15 m3 vatten i pölen.
Mvh Stefan

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2007, 15:26:19:19 »
mvp är som du beskrev "meter vattenpelare" står det i databladet att flödet blir större vid högre mvp så står det fel, mottrycket blir större ju högre pumpen skall lyfta = mindre flöde!

När du bestämt vilken pumpkapacitet du ska ha dimensionerar du filtret efter tillverkarens rekomendationer!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #14 skrivet: januari 28, 2007, 15:34:42:42 »
OK, då är det nog tryckfel i katalogen (Miamipool 2006) - Och då blir det ju mer begripligt! Men hur vanligt är det att man placerar pumpen 6-8 meter under nivån för inloppet? Vore det inte mer relevant med pumpkapacitet vid 1-2 mvp?
Förstår jag dig (RLA) rätt med att filtret dimensioneras efter pumpen, snarare än vattenvolymen (med tanke på ev "överkapacitet" för det där dj-a vattenfallet)?
Mvh Stefan - som för första gången hoppar över alla små gubbar...

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2007, 15:49:46:46 »
Att man specar högre mvp än 1-2 meter beror på att många ska pumpa upp vattnet till solfångare, ofta på tak!

Normal dimensionerar man pump/filter efter poolvolym, i ditt fall får du dimensionera filter efter pump, små filter släpper inte igenom den mängd du vill ha till vattenfallet
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #16 skrivet: januari 28, 2007, 15:56:47:47 »
Aha - OK! Galanta svar - tack för undervisningen! :)

Utloggad Peterpoolarn

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #17 skrivet: maj 22, 2007, 11:34:26:26 »
Hej!

Intressant detta med vattenfall, fast det verkar väldigt avancerat ;) Vore kul att se hur det kan se ut, någon som har bilder på vattenfallspooler?

Mvh Peter

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #18 skrivet: maj 22, 2007, 16:49:34:34 »
Här kommer en fin bild på ett vattenfall i en pool.
Har dock ingen aning om hur mycket vatten som flyter igenom.
På länken här nedan finns dock lite info om hur man dimensionerar vattenfall eller en bäck vid ett dammbygge.
http://willabtradgard.se/main/frameset_kampanj.asp
Ello ;D
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Peterpoolarn

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #19 skrivet: maj 22, 2007, 18:05:21:21 »
WOW!, det där är ju ett niagarafall, gigantiskt ;D Ser riktigt nice ut men jag hade tänkt mig något mindre, typ såna man har i spabad fast lite större;) Bara som ett litet mysfall med lampor bakom, finns det sådana att köpa måntro? 
Men självklart tycker jag du skall bygga ett sådant fall, det blir ju klart sevärt. Kanske lite jobbigt med ljudet från forsande vatten i längden,  men då är det ju bara att slå av pumpen O0

Mvh Peter


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag