CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byte från Baquacil till Klor.  (läst 3419 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

Byte från Baquacil till Klor.
« skrivet: september 23, 2009, 09:27:19:19 »
Hej,
Nu har jag lämnat Baquacilen och gått till klor igen.
Efter tre säsonger så orkar jag inte mecka med baquacilen varje gång det blir molningt vatten eller alger.
Jag bestämde mej att byta allt vatten i poolen och även sanden i filtert.
Enligt amerikanska sidor så går det att byta utan att tömma allt vatten, men då blir en reaktion i vattnet och det blir mörkt en period när man tillsätter klor.

Pumpade ut allt vatten ifrån poolen, sedan öppnade sandfiltert och upptäckte en sur lukt.
Ovan på filter fanns ett 1 cm tjock alg lager, får tillägga att jag inte backspolat filtert innan öppning.
Tömde ut all sand igenom dräneringspluggen, genom att spool ut sanden i från toppen.
Vattnet var oerhört grönt av alger och det kom ut en smet som luktade blä.
Poolen är nu nyfyllt av dricksvatten och ny sand i filtert.

Innan start av filtert så var poolvattnet svakt grönfärgat och hade ett PH på 8.2
Tillsatte PH- efter som vårt dricksvatten ligger på över 7.8, och även 1 liter algmedel.
Efter en timme med filtert så var pool vattnet inte grönt längre.
Nu har den fått chockklor och får stå så i två dagar sedan skall jag prova vår klorautomat.

Jag tycker fortfarnade att Baquacilen är en bra kemi för pool vatten om det funkar.
För mej så funkade det inte med vårt vatten och regnvatten.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Byte från Baquacil till Klor.
« Svar #1 skrivet: september 23, 2009, 19:44:29:29 »
Lycka till med bytet O0

Förstår att man ger upp när man gång på gång får åtgärda vattnet o det dessutom tar lång tid att få ordning på det när det blivit dåligt. Man vill ju bada också.

Tackar för din feedback om Baquacilen i andra trådar, den hjälper oss andra som fortfarande försöker förstå oss på hur det fungerar o speciellt då det blir problem.

Jag bytte själv sand i somras efter 2 1/2 säsong. Hade ett slag skinn som låg i sanden som lätt gick sönder o dessutom fullt av plastbitar från den trasiga solfolien. Kan tillägga att jag aldrig haft algangrepp, bara dimmigt vatten nyligen.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad martin.e.bjerke@gmail.com

SV: Byte från Baquacil till Klor.
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2019, 11:57:55:55 »
Jobbar också på detta. Tömmer till hälften och är inne på tredje gången men insett att jag måste regla upp poolen och tömma den helt. har fullständigt tröttnat på Baquacil, kostnaden plus att vattnet luktar illa och blir grått efter ett tag. Häll i Shock sa de på Miamipool och 2000 kr senare utan resultat fick jag bara veta att det inte hjälper tydligen, vilket jag själv konstaterat, plus att för vissa fungerar det inte att ha pool. Jättekul!

Så nu byter jag och klor är mycket billigare plus att det troligen finns en anledningen till att 90% av alla pooler har klor.

Mitt vatten blev grönt på första försöket så nu tömmer jag poolen helt och går över till klor. Hoppas att det ska fungera bättre, sämre kan det i alla fall inte fungera jämfört med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag