VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!  (läst 39803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Någon som har erfarenhet av "upprostad" Maxi-Flo värmeväxlare (tillverkad i syrafast/rostfritt material...) efter knappt 1 badsäsong?
Är ute efter ev. tips till grundorsaker och för preventiva långsiktiga lösningar - gärna om möjligt rek. till annat specialforum eller spec.kunskapspers. i ämnet.

Poolbygge med galvaniserad plåtstomme och rostfria tillbehör, ca. 50 kubikmet. med trappa.
Fylld med kommunalt vatten och balanserat enl. alla konstens rek./regler.
Värmeväxlare monterad enl. anvisningar i std.klorerad poolsystem.
Reningsverk i tempererat utrymme - vintertömt enl. rek.
Testas mer eller mindre dagligen under säsong med lev.medföljande testkit och extra poolstickor - allt u.a.
Klordosering/förbrukning enl. std.rek. - stabilt pH-värde och kristallklart vatten.

Någon....?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Är du säker på att den är upprostad?
Den kan ju ha gått sönder p.g.a. en dålig svets t.ex.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Svar nej, det råder delade meningar om det...
Min utgångspunkt är som du är inne på "dålig svets", dvs. jag hoppas på att det är grundorsak och därför "materialreagens".
"Rost" är vägledande uttryckt, därav "citattecknen" i min urspungsfrågafråga.

Det som förvånar mig är (om det nu inte slutgiltigt bedöms "felsvets"/tillverkning) att förödelsen med genomgångna hål i yttermantel av värmevxl. även fanns på sekundärsidan, dvs. rören för värmepannesystemet (varmvatten/radiatorslingan) var också (vid poolvatteninloppssidan) "angripen" och med genomgående hål - summerat kan poolvatten och radiatorvatten då blandats (har inte klart för mig om poolcirkulationsvattnets tryck är större eller mindre än radiatorsystemets 1 bar (11 kubikmeters pumpflöde/timme i 50 mm. rörsystem, minsta utloppshåll är "poolinloppen").

Så följdfrågorna är ju:
* Feltillverkning eller inte?

Om inte:
* Hur kan det vara möjligt/grundorsak sett till vattenbalans (vad jag kan bedöma från std.tester) som är u.a.?
(Har kontrollerat med kommunal avd. = vattenvärde u.a. långt från alkaliska låggränser som är det riskabla för korrisioner vad jag förstår?)
* Hur säkerställa att inte värmepannesystemet, om en ev. blandning av poolvatten/radiatorvatten skett, inte förstört/påverkat även denna utrustning (radiatorvattensystemet är bytt men om blandning skett är det ju okänt hur länge detta funnits i systemet)

All övrig utrustning av rostfritt (skimmer, in- utlopp/dammsugaranslutningar, beslysningar etc.) har inga synliga "angreppssymtom som väl borde finnas om det t.ex. är någon form av aggressivt vatten?

En hel del frågetecken och inget jag hittat andra haft problem med, eller lösningar i....
 
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Jag har aldrig hört talas om någon annan som haft rosthål på sin Maxiflow, har du ringt tillverkaren?
Själv har jag en annan typ av rostfri värmeväxlare som nu är inne på sitt 6:e år utan problem (peppar, peppar...)

Låter som ett ärende att reklamera.

Sitter växlaren efter sandfiltret och före utloppen är det nog en kantboll att det kan ha tryckt ut klorhaltigt vatten i radiatorsystemet, men i så fall borde du ha fått ett flöde från expansionskärlet, har du koll på expansionskärlets "skvallerrör" så att du kan se om det tryckt ut nåt där?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
* Tillverkaren/lev. är kontaktad/reklamation åberopad - status: svar inväntas.
* Placering i systemet enl. lev. rek.
* Inga "skvallerrörs"-problem/normalt - anl. i nuläget förefaller normalt/u.a. vad som kan checkas.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jarlen

Kolla upp så du inte har en olämplig kobination av kopparrör direkt mot stål utan mellan liggande mässings förbindelser. Exp. en kran e.dyl. Det kan i sådana fall uppstå galvaniska strömmar som snabbt fräter hål på stålet.

Mvh Jarlen

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Traditionellt kopplat med mässingsbussningar/anslutningar mellan kopparrör och andra VVS-metaller - förefaller vara korrekt och utfört av VVS'are hela vägen vs. poolinstallatörer där allt i poolsystem är plast/rostfritt.
Med det bör inga "galvanrisker" finnas?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Sitter växlaren efter sandfiltret och före utloppen är det nog en kantboll att det kan ha tryckt ut klorhaltigt vatten i radiatorsystemet, men i så fall borde du ha fått ett flöde från expansionskärlet, har du koll på expansionskärlets "skvallerrör" så att du kan se om det tryckt ut nåt där?
Slog mig att poolflödestrycket som genereras i systemet går att läsa av på bef. sandfiltermanometer (var för "enkelt" så det missade jag innan...;-)) - visar 0,5-1,0 bar i normalläge, sen är det rengöringsindikering.
Ser jag till det är ju värmepump/radiatorsystemets 1 bar i princip aldrig "övervunnet", dvs. man rengör filtret innan indikatorn nått max.gräns 1 bar.
Utöver det bör filtret bidraga till tryckfall (manometern läser, om jag tolkar placeringe korrekt, trycket innan filtret?) och def. värmeväxlare sitter efter - borde därmed inte kunnat ha tryckt in ngt. i värmepumpssystemets konstanta 1 bars radiatorsystem som har högsta tryck?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Svar inkommet som delges (delar av) för att dels få åsikter av er som ev. har djupare insikt, dels för att andra i ev. liknande situationer skall få info. - ny "action" blir vattenprovsanalyser utöver redan gjorda med vanliga pooltestkit (och som så här långt är u.a/OK) samt söka knyta "specialister" till frågan, bl.a. om "läck-strömmar eller galvaniska strömmar" som jag i nuläget inte har en aning om hur uppkommer eller förebygga - någon?
 
* Kunden vid något tillfälle har haft ett aggressivt vatten i systemet.
   Korrosionen är inte koncentrerad till någon svetsskarv utan utbredd över stora ytor av rostfritt stål.

* Att ett obalanserat vatten går till "attack" just i värmeväxlaren och kanske inte på någon annan
rostfri detalj i poolen beror på att vattnet blir extra aggressivt i växlaren eftersom värmen tillförs just där.
Man ser tydligt att växlarens primärsida är illa åtgången och det är också där som temperaturen är högst.
 
...så kan ju problemet varit tillfälligt.
* Exempelvis stillastående vatten efter klorering eller stillastående vatten under en längre period.
* Det kan även vara problem med läck-strömmar eller galvaniska strömmar.
* Det kan naturligtvis också helt enkelt vara så att man tillfälligt har haft ett vatten med helt galna klor eller pH-värden.

...som sagt, någon som har någon god idé eller kontaktref.?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Hade den rostat upp på primärsidan (sidan mot värmepannesystemet)? Eller har den rostat upp på sekundärsidan (poolvattnet)?

Har du järnhaltigt vatten i primärsidan?

Även syrafast stål rostar beroende på vilken typ det är. Ju varmare det är desto fortare rostar det dessutom, detta pga mer koncentration av bakterier i vatten och ytskiktet på det syrafasta materialet hinner inte med att reparera sig (oxidera)

Tömmer du växlaren på vintern?

Så länge du har mässingskopplingar så är potentionalskillnaden så liten är det omöjligt kan bildas så mycket galvanisk korrosion att den skulle ha rostat upp på 1/2 år.

Om man missar vid tillverkningen bladar tex rostfritt/syrfast i samma miljö så bygger man in kolpartiklar i svetsfogen som senare kommer att börja rosta. Samma sak ifall man skulle ha glömt att beta svetsarna efteråt. Men eftersom du har ytrost så torde problemet ligga i vattnet.

För mig låter det som en reklammation, vore intressant ifall du fick veta vilken typ av syrafast rostfritt stål de använder.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Pahlénrep. förefaller komma vilja hävda "kundfel"...? - sista ordet inte sagt...  >:D

Poolentreprenad (alla inkopplingsmontage/idrifttagande), kommunalt vatten - i övrigt som poolägare har man följt de rekommendationer som ges, dvs. balansera vattnet med fokus på pH-balans för att uppnå rätt kloråtgång - har efter det haft kristallklart vatten och problemfri säsong-07 med jämn kloråtgång enl. rek./storlek - har aldrig behövt göra några extraordinära insatser för att uppnå, i min uppfattning, "perfekt vatten".
Värmeväxlaren blev inte ansluten mot VP förrän slutet av säsongen (aug./sept.) och testkördes endast mer eller mindre med värmen till - dock har det ju hela tiden gått "naturuppvärmt/sol" poolflödesvatten igenom växlaren.

Vem gör mer och större vattenanalysundersökningar av er andra "poolare"....?  <dontkn>

Bif. länk som visar "värmeväxlarangreppet" - någon som har erfarenhet, eller referensrekommendationer att kontakta, och kan kommentera?
http://picasaweb.google.com/ekeby.reklam/VRmevXlarhaveriGarantireklamation?authkey=PiWDDRhXS8s

Nästa steg: Vattenanalys av ackrediterat lab. - känns på ngt. sätt "overkill" att behöva "bevisa sin oskuld" med kommunalt vatten men om det nu visar sig vara så...."hur" kunde det med normala poolunderhålls/skötselvärden bli så i så fall...?
« Senast ändrad: maj 21, 2008, 15:08:35:35 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
20080527 - Analyssvar på inskickat poolvatten:

"Här kommer dina analyssiffror på insänt vatten:
 
PH           7,5
alkalinitet 160
dh 2
järn Fe    0,05
Mangan  0,01
COD      0"

Detta innebär att inget "aggressivt vatten" är detekterat utan värdena är helt OK/u.a. (klor lågt men det var känt) - återstår då fortfarande vad som är grundproblemet i värmeväxlarproblemet... ;-(
Galvaniska strömmar?! Har ingen aning om hur det skulle kunna vara möjligt - någon som kan det ämnet och kan svara?  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hej,

Nyfiken på var du gjorde analysen, vi bor inte långt ifrån varandra. Skulle vilja kolla mitt vatten som ren försiktighetsåtgärd.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Sökte på vattenanalyser och fick träff på
http://www.aquagruppen.com/gratis-vattenanalys.php

Tala förslagsvis först med deras ref.: Claes Nordén då de i första hand analyserar brunnsvatten.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
På något sätt ser det trots allt ut som att du har nåt galet i din anläggning, jag sålde min elpatron begagnad efter 1 säsong (pahlens rostfria), den borde vara uppbyggd på samma sätt, typ.
Den såg i alla fall mycket fin ut, syntes knappt att den varit utsatt för nåt angrepp alls.

Å andra sidan tyder ju dina vattenmätningar inte på att vattnet skulle vara orsaken, galvaniska strömmarna borde om de finns komma från värmesystemet, kanske skulle du sätta plastkopplingar mellan kopparrören och vvx?

Alkaliniteten kanske var lite hög, det ökar vattnets ledningsförmåga och kan kanske påverka galvaniska strömmar, men jag kan för lite om galvaniska strömmar för att säga nåt säkert.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

Jag satte in värden från din vattenanalys i Pahlens formel för vattenbalans  (http://www.pahlen.com/sve/poolguiden.php?page=balanserat) och fick indexvärdet -0,45 vilket är precis på gränsen till aggressivt vatten. (Räknade med temp 29 grader. dh 2,0 är mycket mjukt vatten, = 40 mg/l CaCO3 tror jag). Har du då haft lägre pH någon tid så blir index mycket lägre och i kombination med chockklorering så kan det kanske fräta? Jag har ingen praktisk erfarenhet, men det låter ändå otroligt att det skulle orsaka sådana skador.

Jag hade själv problem med en rostande "rostfri" värmeväxlare i fjol. Den hade stått med poolvatten i över vintern, och på våren var det en brun sörja som kom ur den... Dock hade den inte rostat igenom. Poolvattnet fick en brun fällning också.
För att minska korrosionsrisken så balanserade jag mitt vatten med kalciumklorid och bikarbonat, så att indexvärdet gick från -1,5 till 0. Dessutom undviker jag att köra vvxl direkt efter chockklorering.
I vintras fyllde jag vvxl med kylarvätska.
Har just startat för säsongen - vätskan i vvxl var klarblå så denna vinter hade den inte rostat.
Vattnet fick dock en brun fällning denna gång också, antar att det är nåt i det kommunala vattnet och inget samband med värmeväxlaren.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Ett ledtrådsinlägg som jag tackar för och verkar identiskt med mitt problem (tyvärr..)
Jag har från Pahlénformlen tidigare tolkat att jag haft "rätt sida" från de värden jag känt till eftersom vi har naturligt högt pH i kommunvattnet och jag aldrig behövt öka, däremot minska, pH-värdet.
Från mätstickor etc. visar det pH i princip alltid 7,6-7,8, dvs. mot rek. "maxvärden", alkalinitet inom riktvärden (mot högre) och klor u.a. och tillfört enl. volymrek - som sagt tidigare kristallklart och skötselfritt poolvatten.
Temp. i formeln däremot har oftast varit lägre.

* När du balanserar med kalciumklorid och bikarbonat - vilka mängder för det ena resp. det andra handlar det om och var köper man enklast dessa?  <help>

Orsak till kylarvätskan - beroende på frysrisk eller annat? Har du by-passkopplat värmeväxlaren för att kunna göra det praktiskt?

Brun fällning låter "farligt" men hoppas du har rätt i att det är från det kommunala.

Jag har troligen ytterligare en kemisk analys på G som i så fall lär ge mig mer omfattande info. bl.a. om  • Alkanitet
• Flourid • Färgtal • Grumlighet • Järn • Kemisk syreförbrukning COD (Mn) • Klorid • Konduktivitet • Koppar • Lukt • Mangan • Natrium • Nitratkväve (nitratnitrogen) • pH • Radon • Sulfat • Totalhårdhet, kalcium och magnesium(dH´) samt MIKROBIOLOGISKA ANALYSER

Efter det hoppas jag ha "ringat in grundorsakeländet"....  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Kalciumklorid, CaCl2, köpte jag en 25kg säck från en bygghandel, det är "vanligt" vägsalt!
Jag häller i 4kg av det när jag fyller poolen, det höjer hårdheten på 17kbm vatten med ungefär 150-200.  Finns även i poolhandeln, och kanske är det lite högre renhet än vägsaltet.

Bikarbonat lär man kunna köpa av bagerier? Jag har köpt i poolhandeln. Använder inte lika mycket, kanske 0,5-1 kg åt gången.

Här är en bra länk för att beräkna mängder:  http://www.havuz.org/pool_pool/pool_maintenance/water_testing/total_alkalinity.htm

Kylarvätskan var enbart för att stoppa korrosionen på vintern. Fungerade perfekt. Vvxl är bortkopplad helt på vintern.

Pratade med vattenverket idag. Mitt grönaktiga vatten och bruna fällning är helt enkelt rost. När jag öppnar alla kranar för fullt så spolas det med lite rost... Dock försvinner det efter dammsugning och filtrering.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Lysande beräkningslänk, stort tack - den har jag inte sett, guld värd och sparar tid/säkerhet när man behöver den! 
Tack även för de andra rekommendationerna, "SingingSailor" - du har bra koll på läget enl. min mening!  O0

Summerat börjar en del av begreppen klarna tack vare mångas engagemang i min fråga men fler frågor blir det till "Forumet"....
  • För att ha koll på alkalinitet - hur som "lekman/poolägare-skötare" få ngt. egentligt representativt värde utom "tumme-pekfinger" från t.ex. teststickor eller andra std.pooltestkit? Om alkalinitet är 100, 120 eller 180 eller.... - tillförlitligheten och precisionen är ganska grov - för att inte tala om hårdheten, hur/med vad mäter man mest optimalt/säkerställt för lekmannen?
  • Intressant är också att fråga: Vem av alla poolägare skickar in/har koll på lab.vattenanalys/resultat innan poolfyllning om man har kommunalt vatten för att t.ex. säkra sig mot aggressivt vatten?

Det som "förvirrar" ytterligare kan jag tycka, och tycks tydligen även bland många av lab.analytikerna, är ju att från lab.analysvärden med pH på 7,5 (som är helt OK och inom rek. värden för poolbalanserat vatten) och alkalinitet på 140-160 så bedömer alla hittills, att värden mot sas. "högre/plussidan" alltid är bra sett till att det alltid är låga pH och låg alkalinitet som är kritiska faktorer? - det innebär att med lab.analys/analytiker OK = resultatet absolut inget aggressivt medan omsatt i Pahlénformel förefaller man hamna med samma godkända värden farligt nära deras definition för aggressivt vatten?
Känns som helgardering från Pahlén? För att inte produkterna klarar normala poolskötselvärden i balanserat vatten, eller...?
Hur som haver, eftersom jag fortfarande är på "rätt sida" så kvarstår då varför värmeväxlaren drabbades/vad är grundproblemet?

Jag lämnar nu vattenanalys till ytterligare ackrediterat lab. (denna gång tar jag även med 1 prov av kommunala inkommande vattnet för med de värden som visats i förra lab.analysen skulle det ju teoretiskt enl. Pahlénformlen kunna vara aggressivt vatten även i värmepumpssystemet?, "gud förbjude"...), mest för att se så jag får repeterbara poolvattenanalysvärden från även annan lab.utrustning.
I den resultatsummering som följer från dem kommer även rek. om ev. åtgärder.

Det som blir avgörande långsiktigt för att aldrig riskera hamna i riskzonen verkar vara att behöva få tag på "hemma-utrustning" till överkomligt pris och som klarar, utöver exaktare pH och klorvärden, även grundläggande faktorerna alkalinitet samt hårdhet för att kunna veta vad man har?
Någon som har några bra uppslag?  <help>

Inget "självvalt" läge men känns som man är tvungen att kanske bli "amatöranalytikerspecialist" på vattenkvalitet för att långsiktigt säkra sig? Som sagt, har ni inte koll på läget och vattenbalanskvaliteten så kanske mitt problem kan vara guideline för hur man kan förebygga när vi vet alla svaren i detta...

För att se det hela lite positivt så har jag just nu runt 29-30 grader i poolen  O0.....med hjälp av nya utbytta värmeväxlaren  :-\ hoppas den håller ett tag till...  <dontkn> och att ingen annan metall "försvinner".....  :o (syns inget ännu - någonstans - och snacka om att ha kollat, tro mig - detta kan man få "noja" av....)
« Senast ändrad: maj 30, 2008, 00:31:39:39 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Jag har förstått det som att hårdheten och alkaliniteten är ungefär lika viktiga för hur aggressivt vattnet är, men ändå är det nästan ingen som pratar om hårdhet i poolsammanhang... det kanske inte har så stor betydelse ändå??
Har man mycket mjukt vatten från början, så är det säkert bra att höja hårdheten. Om den sedan hamnar på 150 eller 250 kanske inte är viktigast.
Jag använder teststickor från Folkpool som mäter både alkalinitet och hårdhet. Nogrannheten är dålig, men jag tycker den räcker. (Fast eftersom jag byter vatten varje år så vet jag ju vad jag utgår ifrån genom att ringa vattenverket och fråga).
Viktigast för vattnets aggresivitet är ändå pH värdet, och skulle jag tro, klorhalten.
Det vore intressant att veta hur betydelsefull vattenbalansen och klorhalten är för korrosion i poolen. Jag har letat en del på nätet, men inte fått klarhet.
En annan sak som jag undrar över är varför hårdheten alltid skall vara högre än alkaliniteten? Det står så på flera poolsidor, men jag har aldrig hittat något som förklarar varför.
Det blir intressant att veta vad du kommer fram till Poolbadaren!

Premiärdopp blir det ikväll. Temp nu 25 grader, snabbt stigande...  ;D
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Håller helt med och som du säger - det blir intressant att se var allt landar.....  <dontkn>
Som det ser ut nu lutar det åt att höja kalciumhårdheten till "medelhårt" (men över alkalinitetsvärdet) och då sänka alkalinitetsvärdet till 120 men....hur i "h-e"  >:D mäta det säkerställt i sina storheter??  <dontkn> - med det sikte på indexvärdet + 0,38

Ha' ett gott premiärdopp! Har själv just nu 27,4 och det gör inte ont någonstans...(och inom rätt värde insatt i sitt sammanhang som gav -0,45 teoretiskt skall det ju inte "göra ont" - det är ju inte "aggressivt vatten" då ju.....)  ;D  >rulla<
« Senast ändrad: maj 30, 2008, 19:23:05:05 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Lysande beräkningslänk, stort tack - den har jag inte sett, guld värd och sparar tid/säkerhet när man behöver den! 
Tack även för de andra rekommendationerna, "SingingSailor" - du har bra koll på läget enl. min mening!  O0

Summerat börjar en del av begreppen klarna tack vare mångas engagemang i min fråga men fler frågor blir det till "Forumet"....
  • För att ha koll på alkalinitet - hur som "lekman/poolägare-skötare" få ngt. egentligt representativt värde utom "tumme-pekfinger" från t.ex. teststickor eller andra std.pooltestkit? Om alkalinitet är 100, 120 eller 180 eller.... - tillförlitligheten och precisionen är ganska grov - för att inte tala om hårdheten, hur/med vad mäter man mest optimalt/säkerställt för lekmannen?
  • Intressant är också att fråga: Vem av alla poolägare skickar in/har koll på lab.vattenanalys/resultat innan poolfyllning om man har kommunalt vatten för att t.ex. säkra sig mot aggressivt vatten?

Det som "förvirrar" ytterligare kan jag tycka, och tycks tydligen även bland många av lab.analytikerna, är ju att från lab.analysvärden med pH på 7,5 (som är helt OK och inom rek. värden för poolbalanserat vatten) och alkalinitet på 140-160 så bedömer alla hittills, att värden mot sas. "högre/plussidan" alltid är bra sett till att det alltid är låga pH och låg alkalinitet som är kritiska faktorer? - det innebär att med lab.analys/analytiker OK = resultatet absolut inget aggressivt medan omsatt i Pahlénformel förefaller man hamna med samma godkända värden farligt nära deras definition för aggressivt vatten?
Känns som helgardering från Pahlén? För att inte produkterna klarar normala poolskötselvärden i balanserat vatten, eller...?
Hur som haver, eftersom jag fortfarande är på "rätt sida" så kvarstår då varför värmeväxlaren drabbades/vad är grundproblemet?

Jag lämnar nu vattenanalys till ytterligare ackrediterat lab. (denna gång tar jag även med 1 prov av kommunala inkommande vattnet för med de värden som visats i förra lab.analysen skulle det ju teoretiskt enl. Pahlénformlen kunna vara aggressivt vatten även i värmepumpssystemet?, "gud förbjude"...), mest för att se så jag får repeterbara poolvattenanalysvärden från även annan lab.utrustning.
I den resultatsummering som följer från dem kommer även rek. om ev. åtgärder.

Det som blir avgörande långsiktigt för att aldrig riskera hamna i riskzonen verkar vara att behöva få tag på "hemma-utrustning" till överkomligt pris och som klarar, utöver exaktare pH och klorvärden, även grundläggande faktorerna alkalinitet samt hårdhet för att kunna veta vad man har?
Någon som har några bra uppslag?  <help>

Inget "självvalt" läge men känns som man är tvungen att kanske bli "amatöranalytikerspecialist" på vattenkvalitet för att långsiktigt säkra sig? Som sagt, har ni inte koll på läget och vattenbalanskvaliteten så kanske mitt problem kan vara guideline för hur man kan förebygga när vi vet alla svaren i detta...

För att se det hela lite positivt så har jag just nu runt 29-30 grader i poolen  O0.....med hjälp av nya utbytta värmeväxlaren  :-\ hoppas den håller ett tag till...  <dontkn> och att ingen annan metall "försvinner".....  :o (syns inget ännu - någonstans - och snacka om att ha kollat, tro mig - detta kan man få "noja" av....)
Jag vidhåller att ditt problem antagligen beror på någon form av galvanisk ström, ditt vatten är GARANTERAT inte sämre än de flesta andras, sök mer på den "galvaniska biten" så tror jag att du kommer att finna orsaken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Nej, vattnet borde ju kanske inte kunna vara grundproblemet, och enbart detta fallet i samhället, men eftersom det är teoretiskt farligt nära Pahléns lågindex kan det ju inte uteslutas....? <dontkn>
Har självklart sökt runt på galvaniska strömmar men kan inte se/hitta vad som skulle kunna orsaka det i mitt fall (varken teoretiskt eller praktiskt), inte heller hur man bäst ev. eliminerar det, dvs. var man ska avledningsjorda eller vad som nu behövs.
Jag har inga djupare kunskaper inom läckströmmar eller galvaniska strömmar mer än vad jag kan slå upp och som sagt, jag har inte hitta ngt. jag tycker jag kan gå på just nu så har någon i forumet mer kunnande om det är jag tacksam för uppslag.  <help>

Balanserat vatten/Pahlénformlen ligger dock ännu kvar i tänket men just nu avvaktar jag lab.vattenanlys 2 innan jag agerar i det.  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jarlen

SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #23 skrivet: juni 02, 2008, 01:38:09:09 »
Om det är galvaniska strömmar, så skulle du kunna sätta en en nod på ett lämpligt ställe. Man använder ofta en nod på båtar med skilda metaller. Exempelvis båtar med aluminium motorer och stål skrov. Noden är gjord av en speciell metall som offrar sig vid galvaniska strömmar. Och på de flesta utombordsmotorer har en nod-ring närmast propellern. Med andra ord nod metallen förstörs i första hand, och sparar materialet. OBS! man får hålla koll och byta ut dessa metallstycken med jämna mellanrum när dom är (uppätna). Hör med båttillbehörshandeln, dom kan säkert hjälpa dig

Mvh Jarlen.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Tack för info., är väl i princip vad jag förstått i sökandet.
Frågan är väl vad som är placeringsmässigt "lämpligt ställe" (även om det klart primärt är på värmeväxlaren) men galvaniska strömmar kan om jag förstår det korrekt finnas/genereras från annan plats och synas/inträffa på annat ställe?
Andra frågan blir väl om man kan mäta sig till attt det finns galvaniska strömmar, och hur, för att säkerställa problemet innan man börjar åtgärda och inte ev. istället kanske "skapa" galvanströmningsproblem? (vet inte om man kan det men en del "kloka" påstår det)   <help>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Är det bra att använda offeranoder i poolsammanhang? Jag kan inget om det för pooler, men det låter suspekt tycker jag. Man får ju ut en hel del zink från anoden i poolvattnet, och metaller i poolvattnet vill man väl undvika? Fast zink kanske inte är lika besvärligt som koppar och järn?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
De galvaniska strömmarna torde väl komma från radiatorsystemet?
Själva poolen/poolcirkulationen torde väl inte kunna ha några inbyggda problem med strömvandringar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Om de kommer från radiatorsystemet? Ingen aning som lekman....  <dontkn>
Men om de gör det förstår jag inte hur sett till trad. kopplat med koppar, mässing, och galv. av VVS-are hela vägen där mässingen utgör övergångarna mellan olika rörsorter och det är väl OK?
Systemet är som från bygget -76 och vi övertog -91. "So far" inga kända värmesystemprobelm (peppar-peppar, ta i trä) vare sig då eller nu.  O0
Det som är nytt är att tid. oljepanna ersatts av värmepump (bergvärmekälla) och i de påkopplingar som skett är det nya koppar- och galvade rör. De galvade rören kommer från bergskollektorslangarna och till VP's ingångs-/utgångssida och anslutna med mässingsnipplar vid övergången till kopparrören så var skulle det kunna uppstå galv.strömmar?  <help>
Återkommer också till frågan om det är mätbart att detektera sådan strömmar och i så fall med vad?  <help>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Det KAN gå rätt stora strömmar i rörledningar av koppar (metall), man kan mäta med en vanlig tångampere-mätare över rören för att utesluta jordströmmar i rörsystemet.
Den typen av strömmar kan gå oförmärkta förbi i åratal...
Jag är inte 100% säker på att det är växelström vi talar om här, men det borde det rimligvis vara.

Jag är inte alls någon expert, men jag har varit på en utbildning om "arbeta med spänning" där frågan kom upp och det finns skräckexempel på där i princip all ström som huset förbrukade togs via rörledningarna då jordtaget som elleverantören hade var dåligt eller för långt bort, ibland jordar helt enkelt husets rörsystem bättre än energiverkets, och detta kan leda till höga jordströmmar i vissa rörledningar.

Ytterligare en sak jag inte vet så mycket är huruvida denna typ av jordströmmar i sin tur ger galvaniska strömmar, men det är väl inte så långsökt att anta det.

Leta rörledningar av metall som går direkt ut i marken, typ inkommande vatten, eller avloppsledningar av gjutjärn, där är det störst risk att du har jordströmmar.

Är jag helt ute och cyklar får någon som kan mer gärna rätta mig.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jarlen

SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #29 skrivet: juni 03, 2008, 02:06:59:59 »
Jag håller med Rickard. De galvaniska strömmarna torde finnas på radiatorsidan, så det är ingen risk att du får ut sink i poolvattnet. Vanligtvis går de  gaslvaniska strömmarna från anod till katod. Den rostfria värmeväxlaren fungerar i det här fallet som en katod. Så offernoden bör placeras strax före värmeväxlaren. Kanske kan du tillverka en liten kopp eller dylikt som innehåller noden. Den ska vara lätt att öppna. Gå in på någon rörgrossists sait och sök bland deras sortiment så hittar du säkert nån pryl som du kan modifiera för ändamålet.

Mvh Jarlen

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Ytterligare svar från andra vattenanalysen hos annan aktör för mig inte närmare någon grundfelsorsak av ursprungsproblemet med "upprostad rostfri syrafast värmeväxlare"....  <hmm>
I princip samma svar på vattnet som i 1:a vattenanalysen - positivt är att det är samma värden, dvs. enl. poolnormer bra poolvattenbalans totalt sett.
pH-värdet är i alla analyserna 7,5 och fortfarande är det så att jag behöver "inte göra ngt.", dvs. jag lägger i veckoklorpuckarna, vattnet är kristallklart, inga alger eller andra problem (knacka i trä...  O0 ) - allt rullar på till belåtenhet ur den aspekten....  <hmm>

Funderar nu på hur bäst komma vidare och siktar på att demontera och inspektera värmeväxlaren så den nya monterade inte visar nga. angreppssymptom (Gud förbjude  >:D ) - det får nog bli nästa steg innan annan "kemikalieförändring" görs och som syftar till att öka avståndet från indexvärdet -0,5 (insatt med tid. värden hamnade det på max. -0,45 pga. i första hand pga. mjuk vatten och något högre alkalinitetsvärde än poolrekommenderat) - andra åsikter? (alla uppslag mottages tacksamt!)  <help>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Senaste nytt i denna tråd:
* 2 vattenanlyser gjorda - resultat u.a. och som 1:a redovisade (samma värden med marginell skillnad tyder på bra analyser från båda) - båda inom godkända värden för "balanserat vatten / OK enl. Pahléns formel
* Demonterade värmeväxlaren 20080630 (efter ca. 2 månaders drift - detta året med bergvärmepumpen tillkopplad och aktiv/ca. 28 graders poolvärme - framlednings- / inlopptemp. ca. 42-45 grader) - bedömer den u.a., se bild.....MEN....(man blir ju "känslig"...  >:D ser vid pilmarkerat område "brunfällningar" som kanske inte borde kunna finnas/uppstått?  <dontkn> medan det å andra sidan aldrig brukar gå helt "omärkt" förbi?...som sagt, borde inte kunna uppstå, eller...???
Era åsikter som kan något om materialkorrisioner, "kolatomsblottor" etc. - någon?
<help>

Oavsett, det är samma poolvatten sett till mätresultat som vid den första "katastrofen" med "upprostad/sönderfrätt" värmeväxlare - so far so good.
Skillnaden består så här långt enbart i att poolvattnet då inte var uppvärmt mer än av "uteomständigheter", dvs. vanligt dagsljus/sol/regn/moln.

Nästa steg blir justering av vattenbalansen, prioriterat med att höja hårdheten (då jag har mycket mjukt vatten) till att ligga lite över alkalinitetsvärdet - det i sin tur skall ge mig ett värde med ännu bättre säkerhetsmarginal ref. till Pahléns formel för balanserat vatten.

"Galvaniska strömmar"?  <dontkn>
Har inget att gå på i nuläget men har inspekterat hela mitt rörsystem ända ut från fastigheten (ett "dj-a" deckarjobb  :P ) - resultatet från det är att det inte finns några "dåliga" materialövergångar utan allt är "by-the-book" - jag kommer att som avslutning försöka mäta mig fram till någon form av resultat med experthjälp men tror nog mindre och mindre på detta som grundorsak...  <dontkn>  <hmm>
« Senast ändrad: juli 03, 2008, 15:15:55:55 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Har inget att tillföra diskussionen men vill ändå skicka en poolblöt kram till dig Poolbadaren!
Det låter som ett dåligt skämt att råka ut för en sån här sak.
Lider så med dig!  :'(
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Har inget att tillföra diskussionen men vill ändå skicka en poolblöt kram till dig Poolbadaren!
Det låter som ett dåligt skämt att råka ut för en sån här sak.
Lider så med dig!  :'(
Tack för "poolblöt kram"  :o i detta "eländet"! Omtanken värmer!  <love>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Hoppas det löser sig för dig!

Hur gick det med Pahléns, fick du någon ersättning för den sönderrostade?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hoppas det löser sig för dig!
Hur gick det med Pahléns, fick du någon ersättning för den sönderrostade?
Här har poolleverantören Aqua-Gripp i Påarp (numera delat i förtetagen A-pool/Mats Alkefelt resp. AquaGripp Pool & Bad/Tommy Ernemyr) tagit hela ansvaret på ett suveränt kundvänligt sätt trots att det vad jag känner till startade med att lokala Pahlénrepresentanten vägrade godkänna det som en garantireklamation, dvs. jag som kund har inte drabbats kostnadsmässigt på något sätt så en stor eloge till Mats (som drivit ärendet) och Tommy som handhaft reklamationen, driver företagen och var min poollev. 2007 - företagare med genuint kundansvar och som kan rekommenderas! O0

A-Pool - Mats Alkefelt http://www.apool.se/
AquaGripp Pool & Bad - Tommy Ernemyr www.poolkillen.se
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Poolbadaren,
Jag hittade en intressant tråd om korrosion i pooler här:
http://www.troublefreepool.com/negative-csi-and-metal-corrosion-t8705.html

Även om de inte är helt överens i inläggen, så verkar kontentan vara ungefär följande:
Viktigaste faktorerna för vattnets korrosivitet är pH och fritt klor. Klorets inverkan minskas av cyanursyra. Saltvatten (kloridjoner) inverkar negativt på rostfritt stål, men normalt sett ok om pH och fritt klor är ok.

Man rekommenderar att inte lägga veckopuckar i skimmern, då det blir mycket lågt pH och högt fritt klor när pumpen står still. När pumpen sedan startar får den en liten dos lågt pH / högt klor.

Indexvärdet från Pahlens formel verkar inte ha någon större inverkan på korrosion av metall - däremot för korrioson av betong i betongpooler.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Tack SingingSailor,
intressant läsning och i linje med tid., och Pahlénformel delvis, att låga pH i olika kombinationer kan spöka till det rejält - sist var det förhållandena alkalinitet/kalciumhårdhet som var den grundläggande dåliga kombinationen i mitt fall "tror jag"....

Jag har gjort sporadiska insatser att optimera till rekommendationsvärdena för att ytterligare säkerställa marginalerna mot Pahlénformlen men det stora problemet har nu blivit den osäkra "mätsäkerheten" (det har ju också diskuterats flitigt på många andra trådar...), dvs. det är svårt att få repeterbara värden på de olika testkit jag kör med om än jag får bra och förbättrande indikationer (och det "nöjer" jag mig delvis med i nuläget...)

Just nu går det också lite mer på "känsla & erfarenhet" tillsammans med testresultaten, dvs. som innan är vattenvärden OK/inom marginalerna och vattnet kristallklart och så länge inga synbara problem/indikationer låter jag mig få "invaggas i säkerhet"....
Ser jag till mitt pH är det konstant 7,4-7,5, jag håller låg klordosering (veckoklorspuckar i klorinator efter värmeväxlare/"allt" klor doseras sist i kedjan) men har inte riktigt klart för mig det fria resp. bundna klorvärdet och dess inverkan vid olika kombinationsvärden....

Cirkulationspumpen står ju still enl. timer och i mitt fall kan det relaterat till mätvärden vid pumpstart teoretiskt ev. ge högt klor men stabilt pH = borde vara "riskfritt"?   <dontkn>

Jag är dock högst medveten om att jag fortfarande inte har ngn. säker grundfelsidentifikation för "sönderrostade Pahléenvärmeväxlaren" som det hela började med och det "oroar"....

Värmeväxlarinspektionen som gjordes i juli visade ev. enl. min "petiga bedömning" på någon form av förändring men om "normal eller inte" har jag ingen aning om och har inte fått ngt. bra svar på heller av sakkunniga.
Det innebär att jag måste demontera värmeväxlaren igen efter säsongen och definitivt låta den vara garanterat tömd (...men det var den ju i fjor också  <hmm> om än kvarmonterad i systemet..?) - troligen garderar jag mig med att även frostvätskefylla den under "stilleståndet" som rekmmenderat även om det känns som lite "overkill"...?

"Galvaniska strömmar"-diskuterad orsak har jag just nu lämnat, tror inte riktigt på den teorin... <dontkn>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Hej Poolbadaren,
Jag tror inte att kalciumhårdheten spelar så stor roll för metallkorrosion. Den är viktig för korrosion av gjutna pooler, och jag kan tänka mig att man i poolinstruktioner för "vattenbalans" gör det enkelt för sig och säger att det är viktigt för all korrosion. Och det är ju rätt eftersom pH är den viktigaste faktorn! Att låg kalciumhårdhet skulle orsaka så snabb korrosion som i ditt fall känns osannolikt. Det verkar ju som om de flesta poolägare inte bryr sig så mycket om kalciumhårdhet, och klarar sig bra utan problem. Håller man sig hyfsat inom rek. gränsvärden borde man i alla fall vara safe.

Vill du ha bättre mätvärden så har jag ett tips här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3285.0

Bundet klor torde inte påverka korrosionen, det har ju redan förverkat det mesta av sin oxidationsförmåga. Halten fritt klor som kan ge korrosion vet jag ej, men inom rek. gränsvärden borde vara safe. Du använder ju dessutom veckoklor och cyanursyran gör då att halten "aktivt klor" är väsentligt lägre än halten "fritt klor" som du mäter upp.

Ett långskott på möjlig orsak:
Kan det bli lite självcirkulation när pumpen står still, så att klorlösningen i klorinatorn kan ta sig baklänges till värmeväxlaren? En veckoklorpuck som löser upp sig ger MYCKET lågt pH och MYCKET hög klorhalt  >:D
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hej Poolbadaren,
Jag tror inte att kalciumhårdheten spelar så stor roll för metallkorrosion. Den är viktig för korrosion av gjutna pooler, och jag kan tänka mig att man i poolinstruktioner för "vattenbalans" gör det enkelt för sig och säger att det är viktigt för all korrosion. Och det är ju rätt eftersom pH är den viktigaste faktorn! Att låg kalciumhårdhet skulle orsaka så snabb korrosion som i ditt fall känns osannolikt. Det verkar ju som om de flesta poolägare inte bryr sig så mycket om kalciumhårdhet, och klarar sig bra utan problem. Håller man sig hyfsat inom rek. gränsvärden borde man i alla fall vara safe.

Vill du ha bättre mätvärden så har jag ett tips här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3285.0

Bundet klor torde inte påverka korrosionen, det har ju redan förverkat det mesta av sin oxidationsförmåga. Halten fritt klor som kan ge korrosion vet jag ej, men inom rek. gränsvärden borde vara safe. Du använder ju dessutom veckoklor och cyanursyran gör då att halten "aktivt klor" är väsentligt lägre än halten "fritt klor" som du mäter upp.

Ett långskott på möjlig orsak:
Kan det bli lite självcirkulation när pumpen står still, så att klorlösningen i klorinatorn kan ta sig baklänges till värmeväxlaren? En veckoklorpuck som löser upp sig ger MYCKET lågt pH och MYCKET hög klorhalt  >:D
Jo, precis så blir ju kontentan i resonemanget så jag håller med dig!  O0
"Problemet" är ju att "veta säkert"...och där kommer ditt tips in som jag sett innan - förstod jag det korrekt då var det ett framtida köp så vi vet inte mer om "tillförlitlighet" av det kitet just nu även om det "också" (...börjar få många teskit... :o ) verkar bra?

Sen har jag ocks tidigare försökt se på alternativ och sneglat på "omöjligheter", dvs. ditt långskott, men jag tycker det borde inte vara möjligt, se bild där värmeväxlaren ligger högst och klorinatorn en bra bit därifrån, man "hör" heller ingen "aktivitet" vid stängt läge, inte heller någon större tryckstöt vid stopp som skulle kunna orska "backströmning" men visst, man "ser" ju inte förloppet och vattnet står kvar vid stopp....kan det "självvandra upp" vid stillastående vatten från klorinatorn till värmeväxlaren?  <dontkn>  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Nej, jag har ju inte testa det mätkitet själv ännu (ärligt talat känner jag inte det akuta behovet just nu), men det använder ju sig av reagenslösningar och titrering för alla mätvärden, och det har jag inte sett i svensk poolhandel. Torde vara mer noggrannt än teststickor. Jag använder tabletter för klor och pH och det funkar bra. Har stickor för övriga värden, och det räcker just nu. Jag tömmer ju poolen helt varje vinter, så därför vet jag vad jag börjar med vid varje säsong. Ev. skulle jag vilja mäta bundet klor mer noggrannt, men avvaktar för tillfället.

Kan du tappa av lite vatten från värmeväxlaren efter en natts stillestånd och mäta det? Då vet du ju...
När jag tog ett kvällsdopp häromdagen, med pumpen avstängd, så kände jag tydligt hur det drog kallt från inloppet. Så något slags självcirkulation har jag i mitt system.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
För ordningens skull...."Hur gick det sen?"

Ja, jag kom inte grundorsaken mycket närmare, dvs. jag vet fortfarande inte vad problemen bottnade i trots "massor av uppföljningar" och "brainstormningar" med expertis.  <hmm>
Vattenvärdena har hela tiden varit OK, om än nära Pahlénformelns låggräns, och enl. de vattenanalyser som jag gjort var värdena bedömda OK även där (2 olika).

Det jag kommer att göra nu vid säsongsstopp är att demontera värmeväxlaren, inspektera den ytterligare och jmf. med senaste inspektionen för att se om nya förändringar uppstått.
Därefter blir det troligen som "SingingSailor" i liknande situation gjort, en frostskyddsfyllning/pluggning under stilleståndsperioden, mest för att förvissa mig om att inte korrosion uppstår i annars "luft & materialöppen" värmeväxlare.

Jag låter också denna "problemtråd" fortsatt vara öppen och lägger till när något ev. nytt tillkommer.
Självklart är jag också intresserad av andras ev. likvärdiga erfarenheter, eller lösningar, som kan finnas.
« Senast ändrad: oktober 07, 2008, 20:25:56:56 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej
På tal om frysskydd, kan man inte använda/fylla värmeväxlaren med kylarvätska/glykolblandning samma som till bilar över vintern.

En fråga till, är backventiler helt täta eller släpper de igenom lite?
(tänker på vandring i systemet när pumpen är avslagen)

mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
hej
På tal om frysskydd, kan man inte använda/fylla värmeväxlaren med kylarvätska/glykolblandning samma som till bilar över vintern.
En fråga till, är backventiler helt täta eller släpper de igenom lite?
(tänker på vandring i systemet när pumpen är avslagen)
mvh carlos <sol>
* Kylarvätska/glykolblandning är "tänket" även om det är lite "overkill" - var även det SingingSailor gjorde enl. info. från tid. tråd.
* En fungerande backventil skall/"är" i sin funktion alltid tät bakåt. Dock finns det många olika sorters mekanik/funktioner, bl.a. t.ex. de som bygger på fungerande balans/mottryck etc. samt att ofta hamnar det lite "skit" i backventilssätena som mekaniskt då kan göra att de inte tätar som tänkt.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej poolbadaren
Tänkte att backventilen bara tätar bakåt om flödet är på, kan det krypa igenom då flödet är avslaget.
Har aldrig tagit isär någon kanske är de fjäderbelastade.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
2009-summering för de som har intresse av tråden:
Demonterade och kontrollerade skicket på tid. utbytt vvx. som ser OK ut i in- resp. utlopp med reservation för bild 3 som har "rostfärgsansamling" i ena sidan (överst/"bakom vvx.rör" på bild) och som jag inte vet vad det är eller beror på - det blir en ny demontering 2010 prel. innan vårstart och löpande uppföljning även 2010.

I nuläget är vvx.systemet ombyggt på så sätt att det går att helt "by-passa" vvx. och i samband med vinterstängningen kördes vattensystemet klormätmässigt garanterat helt ner till noll (0), vvx. stängdes helt av från systemet (vattenfylld) via by-passventilerna och därefter vinterchock-klorerades poolen och stängdes helt.
Lägger till att cirkulationssystemet var mer eller mindre alltid i drift hela 2009, garanterat alltid vid alla kloreringar då en av tillverkarens misstankar i ursprungsproblemet var stillastående vvx.varmt vatten i vvx. vid klorering och då ev. problem med stark aggression.
I övrigt inga andra synliga avvikelser på ngt. av all annan övrig rostfri utrustning.

Återkommer under 2010-säsongen med uppdatering.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #46 skrivet: mars 12, 2010, 12:15:24:24 »
Hopps du bytte leverantör av vvx.
Jag hadde en Titanium elpatron som rostade sönderpå knappt 2 år.
Samma här så har jag bra koll på ph men Pahlens tycker int det var garanti .
kontentan av det är att jag handlar av Astral istället.
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hopps du bytte leverantör av vvx.
Jag hadde en Titanium elpatron som rostade sönderpå knappt 2 år.
Samma här så har jag bra koll på ph men Pahlens tycker int det var garanti .
kontentan av det är att jag handlar av Astral istället.
Eftersom min poollev. ordnade och tog på sig kst. för reklamationen (än en gång en eloge till A-Pool - Mats Alkefelt http://www.apool.se/
AquaGripp Pool & Bad - Tommy Ernemyr www.poolkillen.se ) så har jag fortfarande samma fast utbytt produkt som nu i vår skall inspekteras igen innan poolstart - "just-in-case".
Trodde däremot att titan skulle stå emot allt oavsett obalans i allt från ph till alkaliska värden men det förefaller ju kunna gå åt "helsifyr" även med det som jag inte trodde var möjligt?  <hmm>
Bra info. och upplysning "sveab".

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
2009-summering för de som har intresse av tråden:
Demonterade och kontrollerade skicket på tid. utbytt vvx. som ser OK ut i in- resp. utlopp med reservation för bild 3 som har "rostfärgsansamling" i ena sidan (överst/"bakom vvx.rör" på bild) och som jag inte vet vad det är eller beror på - det blir en ny demontering 2010 prel. innan vårstart och löpande uppföljning även 2010.

I nuläget är vvx.systemet ombyggt på så sätt att det går att helt "by-passa" vvx. och i samband med vinterstängningen kördes vattensystemet klormätmässigt garanterat helt ner till noll (0), vvx. stängdes helt av från systemet (vattenfylld) via by-passventilerna och därefter vinterchock-klorerades poolen och stängdes helt.
Lägger till att cirkulationssystemet var mer eller mindre alltid i drift hela 2009, garanterat alltid vid alla kloreringar då en av tillverkarens misstankar i ursprungsproblemet var stillastående vvx.varmt vatten i vvx. vid klorering och då ev. problem med stark aggression.
I övrigt inga andra synliga avvikelser på ngt. av all annan övrig rostfri utrustning.

Återkommer under 2010-säsongen med uppdatering.

Mvh. "Poolbadaren"
2010-summering för de som har intresse av tråden:
Delade aldrig systemet 2010 utan kontrollerad vid cirkulationsuppstart att vattnet som kom ur via inloppshålen inte på ngt. vis var missfärgat, dvs. "rostfärgat" vilket det var när jag sist demonterade och gick igenom reklamationshistorien - huva.... :o
Har därefter haft systemet igång likvärdigt förra året sen April - tillsvidare u.a. och med god värmeeffekt, räknar därför i nuläget att allt är OK? <dontkn>

Fyllde och "stängde in" garanterat klorfritt vatten vid förra vinterförvaringen via by-pass och ventilavstängningsmöjligheter och hade tänkt göra likadant i år men läste nyligen på Pahléns sidor att det vid vinterstängning inte får lov att finnas vatten i vvx. utan den skall vara helt tömd?
Detta gör mig ngt. "kluven" men jag lutar faktiskt åt att göra likadant som sist, dvs. ha den fylld över vintern som förra vinterstängningen då jag har den placerad i uppvärmt frostfritt utrymme - får fundera på det någon vecka till innan vinterstängningen blir aktuell..... <hmm>

Håller tummarna för fortsatt "rostfri" vvx.-utveckling... :)

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej poolbadaren.
Vill bara nämna att jag spolar ur systemet(vp) med vattenslangen efter att jag demonterat den ifrån poolslingan, eftersom jag kör med saltvatten tycker jag det är viktigt att det inte blir kvar i växlaren över vintern, efter spolningen lutar jag VP-n lite så allt rinner ur.
Sedan placerar jag den i garaget som är uppvärmt c:a 15 grader.
Detta tror jag räcker för att det skall hålla i många år, jag har ju aldrig tagit isär den, den som lever får se!
mvh
carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #50 skrivet: november 16, 2010, 19:54:54:54 »
hej poolbadaren.
Vill bara nämna att jag spolar ur systemet(vp) med vattenslangen efter att jag demonterat den ifrån poolslingan, eftersom jag kör med saltvatten tycker jag det är viktigt att det inte blir kvar i växlaren över vintern, efter spolningen lutar jag VP-n lite så allt rinner ur.
Sedan placerar jag den i garaget som är uppvärmt c:a 15 grader.
Detta tror jag räcker för att det skall hålla i många år, jag har ju aldrig tagit isär den, den som lever får se!
mvh
carlos <sol>
Det låter mest logiskt korrekt, Carlos, jag håller med och hade jag haft saltvatten som du är det "klockrent" och ett måste att göra som du. O0
I mitt fall kör jag ner klorhalt till i princip 0-(noll)värde och "stänger in" enbart "vanligt vatten", och med det inget syre, i tron att det bidrar positivt till att hålla korrision borta.... <dontkn> - har ju också varit kanonresultat tidigare vid inspektion efter samma vinterförvaringssätt året innan så, lite "vidskepligt" håller jag mig till det "vinnande konceptet" (i mitt fall) även i år - 2011-våruppstart och ev. demontering och inspektion får visa om rätt eller inte... :-\

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2611.msg38578#msg38578

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag