VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byte av sand i filtret?  (läst 3882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanL

Byte av sand i filtret?
« skrivet: augusti 14, 2005, 17:18:50:50 »
Hej!

Jag har haft pool nu i 7 år. Börjar fundera på om man skall byta sanden i filtret. Är det någon som har gjort det?

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Byte av sand i filtret?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2005, 17:37:29:29 »
Jag har inte bytt min sand ännu, men jag har hört ca 5 år så för dig är det väl dags nu!

Däremot hörde jag hur man skulle få ur sanden: med våtdammsugare!!! Jag tror det fungerar!
En kille i stan tömde sitt filter med liten sked, höll på att sluta i tvångströja.... :'(

Fler förslag på hur man får ur sanden? bara välta filteret upp och ner kanske...?

Andra förslag från medlemmerna?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad StefanL

Re:Byte av sand i filtret?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2005, 19:59:33:33 »
Tackar för svaret. Någon tömmning med sked blir det inte.  ;D Det får nog bli med våtdammsugare. Efter jag hade postat föregående inlägg så hittade jag på Pahlens hemsida att man rekomenderar sandbyte efter 6 - 8 år.

Tack för ett bra forum.

Johan Z

  • Gäst
Johan Z
Re:Byte av sand i filtret?
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2005, 13:51:48:48 »
När jag bytte sand använde jag handen för att skyffla ut så pass myckat att jag orkade bära ut filtret och tömde ut resten utomhus.

Föregående ägare hade tydligen försökt att använda en sådan där liten spade man använder i rabatterna, den låg kvar i filtret...

Jag vet inte hur gammal sanden var i filtret men den var synnerligen äcklig och luktade ungefär som det gör om man gräver på botten av en dyig sjö. Den var full med svart dy m. m.

Det kan ju bero på att poolen var i ungefär samma skick som filtret iofs...

/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan