Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd - Framförallt lågt CYA värde  (läst 9679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puzzled

Råd - Framförallt lågt CYA värde
« skrivet: juni 30, 2016, 15:59:38:38 »
Har saknat fritt klor sen ett tag och slog nu till på en riktig testmaskin, ColorQ, om den visar rätt så var den riktigt smidig.

FCL - 0.46
TCL - 0.96
Br - 1.2
PH - 7.2
Alk - 81
CH - 95
CYA - 2

Aquachecken som jag har haft hittils visar samma PH, alltid 0 i klor och något högre alka...

Vad ska jag hälla i poolen ?? Kör med en Intex saltgenerator ( eller vad den kallas, gör ju eg klor )
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2016, 20:00:43:43 »
Att du har Brom i vattnet ser ju lite märkligt ut. Sedan skulle jag nog chocka en gång, du har ju

Totalt klor    0,96
Fritt klor    - 0,46
                  -------
Bundet klor  0,50

Bundet klor bör inte överstiga 50% av fritt klor. Du har mer bundet än fritt.

Vad gäller cyanursyra i en saltvattenpool har jag ingen koll på. Vet inte om det behövs, cyanursyra behövs framför allt i en pool med "vanligt" klor. Det bryts annars ner väldigt fort av UV-strålningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2016, 21:12:20:20 »
Du behöver cya annars försvinner det lilla klor som behövs. Tillsätt klorstabilisator, så kommer det bli bra. Finns nog på många ställen, men vi köpte på folkpool.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad puzzled

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2016, 22:01:58:58 »
Tack, bekräftar mina funderingar ang stabilistator, får kolla på alternativ och dosering.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad Erica

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2016, 22:59:57:57 »
Cya gör att kloret bryts ned långsammare av solen, men ta inte i för mycket - det finns inget "motgift" och får du för hög halt kan du få klorblockering, d.v.s. att kloret finns där men inte fungerar. Till inomhuspooler som vår rekommenderas inte cya över huvud taget. Solnedbrytning av kloret förekommer ju inte heller i inomhuspooler.

Utloggad puzzled

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2016, 08:22:37:37 »
Ska ta det lite lugnt med stabilisatoren så ser jag hur den påverkar, vill ju leka med den nya testmaskinen oxå :)

Hittade någon kalkylator på en amerikansk site, http://www.troublefreepool.com/calc.html Enligt den krävs det ca 6L men står inget om koncentrationen...

Där rekommenderar den även ett CYA på ca 70-80 i en saltvattenpool.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad Erica

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2016, 11:06:32:32 »
Jag tror du får vara extra försiktig med cya i ditt fall. Du har en saltklorinator som på något sätt styrs automatiskt. Då gäller det att styrningen inte påverkas av cya-halten så att du får fel klorhalt. Jag vet inte hur din maskin styrs, men för "vanliga" automatiksystem med klor-saltsyra så mäter man ofta klornivån med en Redox-elektrod (så fungerar vårt system) och dessa kommer att visa fel om man tillsätter cya. Leverantörer av styrsystem och elektroder rekommenderar inte cya till automatikstyrda pooler.

Utloggad puzzled

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2016, 12:37:14:14 »
Har en gammal enkel klorinator som är "manuell" dvs ställer själv in tiden som den går. Den är mao stenkorkad
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2016, 23:13:46:46 »
Har du en saltklorinator gör det inte så mycket om du har lågt CYA i och med att du inte behöver betala för klor i poolbutiken. Dock kommer din saltklorinator få gå lite mer än om du får upp CYA nivån lite grann.

70-80 i CYA låter dock högt och denna nivå kommer även kräva att du har högre ppm fritt klor för att klara din desinfektion. Detta beror på att högre CYA leder till att verkningsgraden  i ditt fria klor minskar.

Jag har en tabell på denna sida som visar hur verkningsgraden av fritt klor avtar när CYA ökar http://www.oceanum.se/category.html/poolkemi

Hur täcker du din pool? -Är din pool skyddad mot UV-strålning genom en pooltäckning kommer du inte ha så stor avbränning av klor och borde inte behöva ligga på hög nivå. På www.Troublefreepool.com så är det primärt forumdeltagare från USA, och där har många pool utan täckning vilket kan förklara den rekommenderade nivån.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad puzzled

SV: Råd - Framförallt lågt CYA värde
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2016, 10:59:52:52 »
Fått i ca 1 kg Stabilisator och CYA värdet till 20 och det har resulterat i fritt klor :) Skall dra i lite till så att det kommer upp til 25-30 iaf.

Det stora problemet med poolen är att vi fått brunalger på botten av liner, men det beror ju ganska säkert på att det inte funnits något fritt klor. Testade häromdagen med en klorpuck på botten och det gjorde att algerna försvann direkt på den ytan som pucken låg mot, så nu känns det som vi är på rätt väg...
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan