VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.  (läst 29105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« skrivet: oktober 31, 2006, 11:46:15:15 »
Hej.
Håller på och bygga mitt poolrum nu i vinter. Skall man köra med klorpuckar i poolen eller skall man satasa på en klorinator som jag sett vissa har. Hur fungerar en sådan ? Ersätter den allt annat klor ? Vad kostar en sådan samt vem säljer sådana?

Sista frågan. Var köper man billigast men med hög kvalite plaströr och ventiler samt böjar och sådant som behövs.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2006, 13:30:40:40 »
eller så kan du köra klorfritt, t.ex Baquacil!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #2 skrivet: november 01, 2006, 09:07:33:33 »
Rör och ventiler: www.aqua-line.se
Kemi:  Baquasil
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #3 skrivet: november 01, 2006, 21:33:09:09 »
OBS vridventiler finnes i enklere variant og billigere se primastar.nu

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #4 skrivet: november 02, 2006, 18:44:48:48 »
Hej Bidda.
Menar Du styrventilen som finns på deras sida för 695 Kr.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #5 skrivet: november 02, 2006, 22:50:35:35 »
Ja, den er en enklere type men ca 1/2 priset.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2007, 06:49:30:30 »
Hej Bidda.
Jag köpte en sådan ventil som Du har gjort hos Aqua-Line Pipe system.
Satte på en brandspjällventilmotor. Skall koppla den till en Siemens Logo med
analoghantering som styr solfångarna.
« Senast ändrad: januari 16, 2007, 13:08:13:13 av mrcaspian »
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2007, 23:44:47:47 »
 O0 se her ja, likte den motoren  ;) Kom med flere bilder etterhvert, prøvd Logo'n?

Utloggad Poolnicke

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2007, 06:21:53:53 »
Hej.
Håller på och bygga mitt poolrum nu i vinter. Skall man köra med klorpuckar i poolen eller skall man satasa på en klorinator som jag sett vissa har. Hur fungerar en sådan ? Ersätter den allt annat klor ? Vad kostar en sådan samt vem säljer sådana?

Sista frågan. Var köper man billigast men med hög kvalite plaströr och ventiler samt böjar och sådant som behövs.

Ventiler och kopplingar köper du billigast från http://www.pooldoktor.net/shop/Technik/Installation:::2000_2400.html?XTCsid=5aa705e4e0e859ec2dc895b48881be40

Rör är billigast från Aqua-line då frakten blir billigare  för dessa.

Du hittar en prisjämförelse från förra året  här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=158.msg2390#msg2390

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #9 skrivet: januari 17, 2007, 09:21:13:13 »
Hej.
Jag var uppe hos Aqua-Line och köpte mina kopplingar och rör. Med den fina servicen
samt att dom var så trevliga och tillmötesgående så gör det inget om det var några kronor dyrare.
Man kanske har igen det sen om man ringer och behöver något lite.
Jag har inte driftsatt Logo'n än. Men jag har gjort det på jobbet. Himla lätt att jobba med.
Går att testa ditt program i PC:n innnan man laddar ner programmet.
Det är bra när man testar Analog integratorn till solfångare styrningen.
Kommer med fler bilder sen.
Skall försöka lägga upp ett fotoalbum.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #10 skrivet: januari 17, 2007, 17:17:22:22 »
Jag skulle inte rekommendera Baquasil. Dels av erfarenhet av poolägare som fått grumligt vatten och slemmiga väggar samt att Miljö och Hälsa inte rekommenderar Baquasil då den inte får släppas ut till någon form av avlopp (bryts inte ned i naturen). Baquasil i sig dödar inte bakterier utan förhindrar dem endast att redproduceras. Därför innehåller produkten även underklorsyda för att desificering skall kunna äga rum (alltså inget klorfritt alternativ). Det innehåller ju även köldmedel i form av glykol (innehåller även PHMB och DDTA). Om Baquasil vore en bra produkt så skulle den ju även användas i offentliga sammanhang som badhus, simhallar osv. Dock är ju så inte fallet. Klor eller klorelektrolys (saltgenerator) är att föredra.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2007, 18:07:26:26 »
Steffe!

Detta var intressanta nyheter, för mig i alla fall!
För att man ska förstå vad du skriver, faktamässigt alltså, vill jag att du refererar till någon litteratur, kemisk innehållsförteckning, referenser osv och inte bara skriver ur dig en massa uppgifter som initialt är svåra att kontrollera sanningshalten i!

Ser fram emot mera fakta i ämnet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2007, 18:39:16:16 »
Hej RLA,

Jag var på en föreläsning angående publika/privata bad (jag arbetar delvis med badvattenrening till offentliga anläggningar). Under denna föreläsning så kom baquacil på tal från folk som arbetar med privatpooler. Då tog en av föreläsarna fram lite uppgifter angående detta (därav det du skrev). Personen som kom med uppgifterna heter Mille Örnmark och jobbar på Weedo som är sveriges ledande konsultbolag inriktat mot vattenrening. Han är väl den som kan mest om badvattenrening i hela Sverige skulle jag vilja säga. Förstår om du skulle bli skeptisk om jag bara tog uppgifterna direkt ut luften.

Skall prata med honom vart han fick tag i uppgifterna angående det exakta innehållet. Troligtvis så borde det ju vara kemikalieinspektionen...
« Senast ändrad: januari 17, 2007, 19:11:44:44 av Steffe »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #13 skrivet: januari 17, 2007, 19:15:56:56 »
Jag är inte mindre skeptisk nu, tyyvärr! :-\
Fortfarande inga fakta i ämnet utan bara en hänvisning till en person!

Baquacil är ingen ren kemikalie, det är en produkt, sammansatt av olika kemikalier! Dock inte klor som du gör gällande då beståndsdelarna i Baquacil inte går ihop med klorprodukter!
Nämde personen att huvudingrediensen i Baquacil är samma som linsvätska (Polyhexametylen) och den är just desifiserande? Sa han varför det var glykol i Baquacil? vinterbad? <hmm>

Jag kör baquacil, jag har aldrig haft dåligt/grumligt/slemmigt vatten, de andra jag känner/vet som också har Baquacil har inte heller problem!
Skulle man t.ex få i lite klor i en Baquacilpool blir vattnet grumligt, det beror på kloret och inte på Baquacilen, den går inte heller ihop med t.ex brom!
Däremot har det visat sig att det är lättare att få strul med klorpool, gäller vid tradionell hantering då klornivån kan vara lite känsligare att hålla på korrekt nivå!

Får man strul med poolen är det nog inte juste att skylla på kemin, man får nog rannsaka sig själv hur väl man tog hand om poolen, oavsett vilken kemi man använder!

Att man inte använder det i offentliga badhus kan bero på att klor är bättre till det, bevisar ingenting om fördelar i en villapool! Är det någon som provat?

Nej, lite mer fakta behövs innan vi kan värdelösförklara Baquacil!




Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #14 skrivet: januari 17, 2007, 19:41:53:53 »
Jag skall som sagt var fråga honom angående faktat av innehållet. Angående hans expertis så litar jag på honom fullständigt.

Jag sa aldrig att Baquacil var värdelöst. Det gör ju sitt jobb m h a av underklorsyran (precis som du säger så är det ju en sammansatt produkt). Dock så är det ju inte så miljövänligt i och med att det inte ens rekommenderas att man släpper ut det i avlopp. Nu är ju inte klor heller så miljövänligt, men det bryts ned i naturen.

Jag förstår att jag trampat på en öm tå då du kanske t o m säljer Baquacil. Jag ger endast min syn på saken.

Inom den publika badbranschen så användds dock inte Baquacil och det är ju där det ställs högst krav på badvattenkvaliteten. Där används istället klor i form av natriumhypoklorit mest frekvent. I allmänhet så är ju privatpooler underdimensionerade när det gäller både badvattenreningen och desificeringen (inte i alla fall, beror på badbelastningen). Dock är det ju samma typ av belastning i en privatpool som en offentlig pool. I både situationerna förekommer det urin, hår och hudavlagringar som ger upphov/kan ge upphov till , mono-,di-, trikloraminer och trihalometaner. Allt detta måste ju avlägsnas/förhindras genom effektiv filtration och desificering. Man måste ju komma ihåg av att folk kan bli sjuka av att bada. Det gäller ju att få så bra badvattenkvalitet som möjligt.


Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2007, 19:47:27:27 »
Mycket intressant disk. Jag hade klor i våran "lilla badbalja" innan. Körde man inte pumpen tillräckligt när badat mycket och det var varmt ute så blev vattnet också grumligt med klor.
Men det är inte klorets fel.

Hade nog tänkt byta till Baquasil i våran nya pool. Min kompis har haft det i en säsong. Han är helnöjd.
Håller med RLA vi måste ha mer fakta som är relevant för våra villapooler.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #16 skrivet: januari 17, 2007, 20:17:05:05 »
Nejdå, jag har inte ont i tån O0 men, jag tar inte allt som skrivs här för sant...eller i kvälls/veckopressen.....
Och jag säljer inte Baquacil, jag är inte verksam i denna branch som du är!

Dom som har haft svårast för Baquacil så här långt har inte kunnat sälja det från sin butik, men det gäller inte dig va? ;)

Det är bara det att inget av vad du påstår har jag upplevt/hört talas om, inte heller läst om! Därför är jag nyfiken på fakta!

Fakta jag söker just nu är framförallt: underklorsyra? är det klor? var kommer den ifrån i Baquacil? (Baquacil är ju inte förenligt med klor) Samt vilken del i Baquacil är miljöfarlig?

Dimensionering? min pool är på 42m3, en offentlig på 25m ca 750m3 om en offentlig ska ha samma genomströmning som jag har krävs en pumpkapacitet om ca 285 m3/tim! stämmer det eller har dom större/mindre pumpar?

Fråga 1? hur mäter man badbelastningen? per timme badande / m3?
Fråga 2? Finns det något exempel på publik inrättning som provat Baquacil?

"värdelösförklara" var bara ett plumt sätt att försöka vara rolig....det gick inte så bra :'(
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #17 skrivet: januari 17, 2007, 21:31:03:03 »
Fråga 1 - Det renande flödet dimensioneras efter badbelastning av antalet badande per timme och just nu (beräkningarna hur man dimensionerar har ju ändrat sig med åren ;) ) beräknar man 2 m3/h per bandande. Snabbcirkulationen (det flöde som krävs för att få rätt hydraliska förhållanden i bassängen, dvs att man skall undvika sedimentation. Går ej via filtret) beräknas som poolens yta x 0.8. Tillsammans utgör detta det totala flödet. Snabbcirkulationen är ju ej nödvändig. Det beror ju bara på hur ofta man vill bottendammsuga sin pool.

Fråga 2 - Jag vet faktiskt inte om det gjorts. Jag skall höra mig för och se om det gjorts i Sverige eller i något annat land. Vore faktiskt roligt att ta reda på.

En pump som cirkulerar 285 kbm/h genom filtret skulle alltså tillåta ca 142 badande/timme vilket i sig inte är en extremt stor siffra i publika sammanhang. (skulle väl kunna bli en pump på 15 kW eller nåt sånt beroende på motståndet i systemet).

Givetvis finns det ju ett vinstintresse för dem som inte säljer det ena eller det andra i poolmarknaden att få sin produkt att verka bättre osv. Vad jag vet så bör de flesta poolaktörer på den svenska marknaden kunna sälja det då alla större kemikalieleverantörer såsom Saniklar osv säljer det.

I och med att jag jobbar lite inom den publika sektionen så finns det inget intresse att sälja produkter till privatpersoner (inte samma produkter privat som publikt heller. filter osv). Om du inte vill köpa klor i tankar då dvs...;)... I sådana fall har jag kontakter som fixar det. Inte fel att ha en 800 L tank klor hemma. Kommer nog räcka ett tag.  ;D

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #18 skrivet: januari 18, 2007, 10:26:13:13 »
Miljö och Hälsa inte rekommenderar Baquasil då den inte får släppas ut till någon form av avlopp (bryts inte ned i naturen).

Skall prata med honom vart han fick tag i uppgifterna angående det exakta innehållet. Troligtvis så borde det ju vara kemikalieinspektionen...

Det här var riktigt intressant, men Steffe det känns som du pratar mot dig själv speciellt när du själv nämner Kemikalieinspektionen i detta fall om Baquasil. Jag kan inte tänka mig att detta medel hade blivit godkänt här i gammla svedala av kemikalieinspektionen om det är som du skriver att det inte kan brytas ned i naturen.
Hoppas du Steffe kan få fram någon mer fakta om detta, för man vill ju inte använda ett medel som e farligt, väntar med spänning!


Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #19 skrivet: januari 18, 2007, 18:17:07:07 »
Det med kemikalieinspektionen var endast en gissning från min sida, men det finns ju flera produktdatabaser för kemikalier. Alla kemikalier som importeras till Sverige måste ju produktanmälas till kemikalieinspektionen och det gäller ju även Baquacil. Därför bör man ju kunna få reda på innehållet av produkten där. Kemikalieinspektionen är inte en instution som testar och godkänner alla kemiska produkter i Sverige om du trodde det utan det är företaget som importerar kemikalierna som har ett ansvar att utreda vilka hälso- och miljörisker produkten kan ha. Som du kanske vet finns det ju ett otal produkter i sverige som säljs som inte skall släppas ut i avloppet.

:)
« Senast ändrad: januari 18, 2007, 18:40:40:40 av Steffe »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #20 skrivet: januari 18, 2007, 18:40:10:10 »
Steffe!
Eftersom du "sågade" baquacil med en del "fakta" högre upp i tråden borde det väl nu bli dags att komma upp med bevis och fakta för dina påståenden, som det är nu är det inte trovärdigt!

Fick du inte tag på Mille på Weedo?

Är intresserad om man borde/måste byta till våren.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #21 skrivet: januari 18, 2007, 18:45:00:00 »
Hej igen RLA,

Har icke pratat med mannen i fråga ännu. Jag ringer honom imorgon och återkommer med ett inlägg då. Om du känner att Baquacil fungerar för dig just nu så skall det ju inte var några problem. Givetvis så fungerar den ju om den innehåller underklorsyra. Allt är ju en fråga om miljövänlighet.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #22 skrivet: januari 18, 2007, 18:56:54:54 »
Hej igen
Det är bl.a underklorsyra som är intressant! Baquacil ska enligt alla (nästan) vara ett klorfritt alternativ som INTE går att kombinera med klor! Skulle va bra att reda ut detta!

Väntar med spänning!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #23 skrivet: januari 18, 2007, 21:02:44:44 »
Tänkte bara upplysa om att Weedo är det företaget som sköter utbildningarna gällande badvattenkvalitét i SvP (sveriges poolproducenter) vilket är en branschorganisation för sveriges främsta privata och publika poolfirmor i Sverige. Tänkte bara förklara vad det är för ett företag. Låter ju koko om jag bara skulle referera till ett slumpmässigt valt företagsnamn. ;)

Ett gott tips till alla som är presumtiva poolköpare är att kolla upp om den firman som de är intresserade att köpa av är medlemmar i SvP. Till de poolproducenter som inte är medlemmerar kan det ju vara ett tips att ansöka om medlemsskap.
« Senast ändrad: januari 18, 2007, 21:10:37:37 av Steffe »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #24 skrivet: januari 18, 2007, 21:07:26:26 »
hehe..jag har kollat...och det stämmer O0
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #25 skrivet: januari 18, 2007, 21:10:53:53 »
Följer denna tråd med spänning. Det är en viss RLA här i forumet som gör att man funderar på att prova Baquacil. Måste faktiskt hålla med här efter att ha sökt på Underklorsyra, Baquacil(polyhexamethylene biguanide) osv att det svajar lite vad gäller fakta för steffe.

Hittar om man söker på google efter underklorsyra att det är det som bildas när man använder en saltgenerator. Hittar ingen kombination Baquacil och underklorsyra. Däremot hittar jag en hel del info om att klor och baquacil inte fungerar ihop överhuvudtaget.

De som säljer baquacil hissar det till skyarna att det är enkelt ofarligt osv. Ja ja. Det måste finnas något farligt i det eftersom det uppenbarligen dödar alla bakterier   Det enda direkt negativa för poolen jag har hittat är att det jämfört med klor kan sätta igen filter snabbare. Mao så funkar säkert baquacil kanonbra som reningsmedel. Man vill ju att skiten skall stanna i sandfiltret. Inte glida igenom och landa i poolen igen.

När det gäller miljö så verkar det som att baquacil är svårt att bryta ner för naturen och att fiskar dör av baquacil. Återigen kanon för poolen men man bör nog backspola ut på gräsmattan inte i avloppet.

http://www.certikin.co.uk/pdf/273%20MSDS%20Baquacil%20Mini%20Kit%20PHMB%20&%20Shock.pdf

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #26 skrivet: januari 18, 2007, 21:38:23:23 »
Bra info...Skall kolla upp vad som står. Tyvärr är ju inte alla komponenter redovisade i den deklarationen.

Enligt lag skall allt spolvatten gå till avlopp (inte ens till dagvattenbrunnen är det ok). Om man inte avleder vattnet till ett t ex kommunalt avlopp och kör ut det på som du säger gräsmattan så är det ett pågående miljöbrott. Bra att veta. Men hur många poolägare vet om detta samt har det på detta sättet (vänliga räck upp en hand)?? ;)...Det är ju dock poolfirmans skyldighet att informera om sådana här saker och tyvärr är dem väldigt dåliga på sånt.

PS. Helt sant att en saltgenerator producerar underklorsyra m h a klorelektrolys. Därför det borde heta klorgenerator och inte saltgenerator i och med att det inte producerar något klor...;)
« Senast ändrad: januari 18, 2007, 21:46:32:32 av Steffe »

Utloggad MrXs

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #27 skrivet: januari 18, 2007, 22:39:45:45 »
Även jag har dammsugat google :)

Mkt intressant läsning precis som ovanstående skrivit läste jag med ang igensättning av filter (pga av att det är väldigt effektivt?)
Men det jag hittade ang sammansättningen av Bacuacil är intressant. (tycker ivfl jag)

http://www.chemistrymag.org/cji/2005/078055ne.htm

På den länken ser man sammansättningen

Ser att olika tillverkare namnger det olika Baquacil (Zeneca), Softswim (Biolab), Revosil (Mareva) and Nicosil (Nico Norge).

PHMB är använt sedan 1970 talet som bla ytrengörare på sjukhus i kosmtetika och för desinfektion i mat E515 tror jag det var så har ett brett spektrum.

Officiella namnet är PHMB (polyhexametylen biguanid)

Efter läsningen på internet så blev jag intresserad av att köra med PHMB i poolen faktiskt. (Som är under uppbyggnad)

Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #28 skrivet: januari 18, 2007, 23:02:28:28 »
Som sagt så är det nog inte någon fråga angående om det fungerar eller inte. Frågan är om det innehåller underklorsyra (Består ju inte endast av PHMB) samt att det bryts ned extremt långsamt i naturen. Givetvis ligger allt ansvar på er som privatpoolsägare (även jag är dock detta och har också ett ansvar), men för oss som arbetetar inom det publika så är det extremt noggrannt med miljötänkande. Speciellt då min kråka på ett papper betyder att jag har ansvar för att hundratals människor inte utsätts för någon risk då de hoppar i ett offentligt bad.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #29 skrivet: januari 18, 2007, 23:31:55:55 »
Jag är ett miljösvin, :D det har jag jag blivit tack vare denna tråd!

Jag kör backsploningen ner i en stenkista (bor på landet) och är det någonstans det växer, så är det där <hmm>, mest ogräs, men i alla fall!

Men nåt skumt är det säkert eftersom det fungerar så bra?? vi är i alla fall inte självlysande i familjen...ännu!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #30 skrivet: januari 18, 2007, 23:35:00:00 »
RLA din miljöbov...;)...Ring inte och berätta för kommunen bara...;)

Vore intressant och höra med alla här inne vart de avleder sitt spolvatten.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #31 skrivet: januari 19, 2007, 08:18:43:43 »
Jag tycker också diskussionen är intressant.

RLA, jag tycker att du verkar lite "stött" eller irriterad på Steffe och du kräver att han ska ta fram fakta.

Men dina egna inlägg om Baquasil, borde du inte själv ta fram fakta ?

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #32 skrivet: januari 19, 2007, 08:20:47:47 »
Vore intressant och höra med alla här inne vart de avleder sitt spolvatten.

Din ide ble tatt og resultatet kommer her. ;)
« Senast ändrad: januari 19, 2007, 08:31:33:33 av Bidda »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #33 skrivet: januari 19, 2007, 08:55:41:41 »
RLA, jag tycker att du verkar lite "stött" eller irriterad på Steffe
Jaha, tycker du det så tycker du det! (nu blev jag stött!)

Citera
och du kräver att han ska ta fram fakta.
Kräver?, jag är av den sorten som tycker att rena faktapåståenden ska stärkas med just fakta, jag tror att de flesta, oavsett ämne, inte suger i sig allting okritiskt, inte ens Steffe som startade denna debatt tror jag tror på allt han ser, läser och hör (antagande) och jag är säker på att han kommer att ta fram fakta på sina påståenden! eller göra en pudel ;D

Citera
Men dina egna inlägg om Baquasil, borde du inte själv ta fram fakta ?
Jaha, och vad är det du funderar på? (vilket/vilka påstående vill du jag styrka?)

Tips, kolla in smilys... O0 ;D ;) :-\ osv
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #34 skrivet: januari 19, 2007, 12:34:52:52 »
Jag kan inte hjälpa det men jag upplever det som att så fort ngn yppar minsta sak som inte hyllar Baquasil så är du där som en oljad blixt. :-*

Här kommer lite påstående från dig som enligt mig saknar faktagrund:

Däremot har det visat sig att det är lättare att få strul med klorpool, gäller vid tradionell hantering då klornivån kan vara lite känsligare att hålla på korrekt nivå!

Fakta tack, varifrån har du fått detta ?

Dom som har haft svårast för Baquacil så här långt har inte kunnat sälja det från sin butik
Fakta tack, vilken undersökning lutar du dig på ?

Baquacil förbrukas bara när man badar (döda bakterier).
Fakta, var har du läst att det dödar bakterier ?

men skämt å sido, har någon påstått att Baquacil täpper till rören oj, oj, oj....han som sa det säljer nog inte den kemin och var rädd att förlora någon klorkund!
Onödig kommentar ?

Jag ser dina smileys ja... men tycker mig se nåt annat......



Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #35 skrivet: januari 19, 2007, 17:02:45:45 »
Jaja, du stör dig på att jag tycker Baquacil är bättre än klor!

Jag skriver som jag gör, läsaren läser som han vill, blir man störd på någon kan det hända, framförallt på Spetsbergen, att man inte läser vad som står utan läser vad man vill att det ska stå, men som sagt, det är vanligast på Spetsbergen!

Jag har i detta ämne (inte bara i denna tråd) levererat ganska lite fakta men ganska mycket erfarenheter/upplevelser och jag ska försöka leverera svar för dig på dina önskningar, även om det tycks vara svårt ibland att skilja på olika saker.

1. Däremot har det visat sig att det är lättare att få......
Inte fakta, det är en upplevelse/erfarenhet från grannar och kompisar som har pool, men även här i forumet, dom som kör klor får oftare problem än Baquacilpoolerna! Får be om ursäkt för min formulering, det var klantigt att skriva "visat sig" jag borde skrivit "verkar det".

2. Dom som har haft svårast för Baquacil så här lån....
Inte fakta, bara en trend här på forumet, när någon har påstått nåt konstigt brukar man hänvisa till att det sa den eller den poolfirman/experten, när frågan kommer typ: vad tar han för Baquacil visar det sig att dom inte säljer detta!

3. Baquacil förbrukas bara när man badar (döda bakte
Fakta! (hoppas jag) det är i alla fall här du kan förkovra dig http://www.baquacil.com och här kanske http://www.miamipool.se/ och
http://www.certikin.co.uk/pdf/273%20MSDS%20Baquacil%20Mini%20Kit%20PHMB%20&%20Shock.pdf och http://www.chemistrymag.org/cji/2005/078055ne.htm och, nä det får räcka.

4. men skämt å sido, har någon påstått att Baquacil täpper till rören oj, oj, oj....h
Nä, inte alls onödigt med komentar, du tar ju upp fallet! Fakta/erfarenhet! om 3 år räcker (?) det var nämligen så många år jag körde mitt system innan jag sågade upp rören för ombyggnad, inte tillstymmelse till "förstoppning" (se pkt 2)

Vad är det du insunierar med: "men tycker mig se nåt annat......"? tala gärna ur skägget!


Vad jag inte förstår med dina påhopp är varför Steffe, som mycket väl kan ha rätt, ska få häva ur sig rena fakta utan att att bli skyldig en förklaring, men förklaringen kanske ligger i min översta rad?

Ska vi fortsätta munhuggas kan du ringa mig på 070-5619474!




Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #36 skrivet: januari 19, 2007, 17:14:25:25 »
Alla har ju rätt till sin åsikt. Jag upplever inte det som att RLA har gjort några "påhopp". Man skall faktiskt INTE tro på allt man läser. Jag visste dock inte att det fanns en så stark polarisering när det kemikalierna som används till privata pooler när jag började skriva här. Kan ju faktiskt inte vara fel med en livlig diskussion heller (kanske därför det är ett diskussionsforum vi skriver i)....:)

PS. RLA, jag ringde Mille idag, men uppenbarligen är han ledig på fredagar den lyckosten. I'll get back to him monday morning instead. Trevlig helg!
« Senast ändrad: januari 19, 2007, 22:13:22:22 av Steffe »

Utloggad Poolnicke

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #37 skrivet: januari 19, 2007, 17:17:11:11 »
Äntligen en tråd med lite drag i  <antman>

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #38 skrivet: januari 19, 2007, 21:45:28:28 »
Va snackar du om?? bli inte så upprörd bara för att alla inte älskar baquasil.

Du vill att steffe ska befästa sina uttalande med fakta men dina egna påståenden räcker det tydlligen med google och grannar


du måste skämta

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #39 skrivet: januari 19, 2007, 22:46:13:13 »
I rest my case....
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #40 skrivet: januari 21, 2007, 18:15:50:50 »
En av mina jobbarkompisar körde med Baquasil i sin nybyggda pool förra sommaren.
Han hade lite problem med att det skummade och var lite halkigt i poolen.
Om jag inte minns fel var den lite grumlig också.

Så inte alla är nöjda med Baquasil.

Själv har jag kört med både Natriumhypoklorit och vanliga klorpuckar och jag upplever att Natriumhypoklorit funkar bättre.
Problemet är bara att man inte får frakta Natriumhypoklorit hur som helst...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #41 skrivet: januari 21, 2007, 22:14:17:17 »
Tråkigt, vet du vilka värden han haft i vattnet? För det torde väl gå att åtgärda så han får kristallklart vatten han också!
Men för att hjälpa han behövs som sagt värden samt även hur han gått tillväga/åtgärder under sommaren!

Du får locka honom till forumet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #42 skrivet: januari 21, 2007, 22:18:35:35 »
.... eller skall man satasa på en klorinator som jag sett vissa har. Hur fungerar en sådan ? Ersätter den allt annat klor ? Vad kostar en sådan samt vem säljer sådana?..........

Har en sånn og den fungere meget bra den tiden jeg fikk brukt den i forrige sommer. Den settes inn etter filter osv, den har en kran som gjør at du kan bestemme gjenomstrømningen av vannet og dermed også klormengde. Trenger litt tid på å finne rett kranposisjon. Den ersetter vanlig kloring (langtidstab.) men ikke sjokkkloring. Min kostet ca 1000 kr (www.partnerline.no) og ser at flere har disse for salg. Kan du velge bør du ta den som har klart rør slik at du kan følge med på hvor mye klortabletter som er kvar.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #43 skrivet: januari 22, 2007, 08:14:27:27 »
Körde med klor (veckopuckar) innan (4 år) tyckte det var bökigt att hålla rätt värden, fast den stora anledningen att jag bytte till baquasil var att min dotter som ligger i o badar hela dagarna att hennes hud sprack.
Nu efter en sommar med baquasil så e jag supernöjd, tösens hud har hållt, endast torr hud men de får man ju om man badar mycket o denna kannon sommar som var så blev det ju extremt mycket bad. Baquasilen känndes som det var lättare att sköta när väll man hade fått igång poolen o dess värden.


Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #44 skrivet: januari 22, 2007, 13:28:43:43 »
Desinfektionsmedel

"Klor (Cl) är effektivast av de kemikalier som används för desinfektion av bassängvatten. Det är det ämne som bäst uppfyller kraven på skydd mot smittsamma mikroorganismer"

Citat ur Socialstyrelsens bok "Bassängbad - Hälsorisker, regler och skötsel". Finns att beställas hos Socialstyrelsen, art.nr:2006-101-1, ISBN: 91-85482-03-X, sidan 46. Pris ca 31 kr.

Tänkte bara elda på diskussionen lite till då jag tyckte att den började stagnera...;)
« Senast ändrad: januari 22, 2007, 14:19:30:30 av Steffe »

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #45 skrivet: januari 22, 2007, 15:28:17:17 »
Såg att jag skrivit fel pris. Kostar 117 kr. För 31 kr så får man endast 2004 års upplaga....

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #46 skrivet: januari 22, 2007, 15:47:06:06 »
Vad bra Steffe, trodde du gett upp O0

Boken var gratis om man tankade ner filen via hemsidan, den är riktigt tråkig, men där står att läsa som du skrev:

"Klor (Cl) är effektivast av de kemikalier som används för desinfektion av bassängvatten. Det är det ämne som bäst uppfyller kraven på skydd mot smittsamma mikroorganismer" du glömde fortsättningen: ;) Klor har därför blivit det helt dominerande
desinfektionsmedlet i större bassänger.
kanske med betoning på större bassänger...!

...men klor i alla dess former är också dominerande i mindre villapooler så det kanske inte är så konstigt att Socialstyrelsen över huvud taget inte nämner Polyhexamethylenebiguanide ((PHMB) Baquacil) i sin bok/rekomendationer!

och du jobbar vidare på det vi saknar....?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #47 skrivet: januari 30, 2007, 12:48:08:08 »
Om du inte vill köpa klor i tankar då dvs...... I sådana fall har jag kontakter som fixar det. Inte fel att ha en 800 L tank klor hemma. Kommer nog räcka ett tag. 
-------------------------------------------------------

Tänk på att i så fall förvara detta kallt om annars blir det inte mycket att ha på slutet.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #48 skrivet: februari 01, 2007, 13:05:33:33 »
Det är det ämne som bäst uppfyller kraven på skydd mot smittsamma mikroorganismer.

Vad är det som är så svårt att acceptera i detta ?  >:D

Utloggad nippon

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #49 skrivet: februari 14, 2007, 02:25:02:02 »
Det har varit en intressant tråd att följa...
det som funkat för en själv och det man tror på är väl i längden det bästa.

Baquasil kommer nog aldrig att avändas i publika bad, en av anledningarna till det är nog att det är svårt att dosera automatiskt. Inte doseringen i sig kanske, men mätningen av halten....ja vaddå.
Baquasil är som tidigare sagts en blandkemikalie och det gör den svåravläst. Vet inte om det finns elektroder som klarar det.
Baquasil funkar för många privatpoolägare, halkig botten beror på alger och bekämpas med algmedel.

Puckar diskuteras ibland, jag ser dem blott som en nödlösning när man är bortrest etc.
Puckarna innehåller 90% hypoklorit så det blir lätt överdoserat. den höga halten hypo gör också att halten bundet klor lätt blir hög, det är troligen det som gett hudproblemen någon beskriver.

Vattenkemi är väldigt komplicerat men för privatpooler räcker oftast sunt förnuft och regelbundna provtagningar.

Utloggad tracker

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #50 skrivet: februari 19, 2007, 11:49:29:29 »
En av mina jobbarkompisar körde med Baquasil i sin nybyggda pool förra sommaren.
Han hade lite problem med att det skummade och var lite halkigt i poolen.
Om jag inte minns fel var den lite grumlig också.

Så inte alla är nöjda med Baquasil.

Själv har jag kört med både Natriumhypoklorit och vanliga klorpuckar och jag upplever att Natriumhypoklorit funkar bättre.
Problemet är bara att man inte får frakta Natriumhypoklorit hur som helst...

är det komunalt vatten ?
avklorerade han vattnet först ?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #51 skrivet: juli 21, 2008, 18:16:50:50 »
hej Rla.
vad hände i den intensiva diskusionen i denna tråden avseende baquacilen blev det utrett, eller?
vore intressant att höra slutet // carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag