CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: har jag något fel på filtersanden?  (läst 3528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats1

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
har jag något fel på filtersanden?
« skrivet: juni 29, 2011, 22:22:16:16 »
Min första säsong som poolägare.
Jag måste backspola varannan vecka trots att vi har pooltak och inget direkt synligt skräp i poolen.
Efter backspolning så är det bra tryck i utblåsen men efter några dagar så minskar trycket. Någon som kan hjälpa mig på traven?

Mvh
Mats Jönsson
Markpool 8x4m mosaik med roman trappa, lösvirke och formplyfa

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 10:33:06:06 »
Har du möjligen filter (silkorg) i pumpen. Detta måste tömmas ganska regelbundet. Det borde dock inte påverkas av att du backspolar. Men kolla upp detta.

Utloggad Erica

SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2011, 19:41:26:26 »
Är filtret korrekt dimensionerat för poolen och inte för litet om det sätter igen sig så snabbt ? Och är pumpen kraftig nog så att det verkligen blir RENT efter backspolningen ? Om man har för svag pump kan det bli så att den inte orkar lyfta sanden ordentligt. Eller har ni i ovanligt mycket skräp på något sätt ? Med pooltak borde det ju inte bli så. God koll på pH och klor så det inte bildas alger eller liknande som dätter igen filtret ?

Vi har visserligen inomhuspool men trots att den används flitigt så kan det gå 2-3- månader mellan att vi behöver backspola. Ibland gör vi det lite oftare för att hålla uppe vattenomsättningen, men annars skulle vi nog kunna vänta 3-4 månader om vi bara gick efter trycket. Men är det något speciellt, typ större barnkalas med många som badar, som tar i leksaker, pooldjur m.m., knuffar i varandra med kläderna på o.s.v. så kan man ju få lägga in en extra spolning.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2011, 20:17:36:36 »
Det låter som att ditt filter tappat kapacitet, detta kan bero på
1/ Är din anläggning ny kan filtret vara under dimensionerat
2/ Fanns filter mm med vid husköp - kan filersanden vara utsliten
3/ Du har fått något som fastnat i dina slangar/rör - försök att felsöka i olika delar

Hoppas på en snar lösning
Dan
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Erica

SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2011, 22:27:02:02 »
Utsliten sand låter mindre troligt. I så fall brukar den finaste sanden vara borta och effekten blir då tvärt emot vad som det handlar om här, alltså att det aldrig byggs upp något tryck över filtret, att det inte alls behöver backspolas men att det heller inte filtrerar ordentligt.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2011, 23:26:14:14 »
mats1, tror nog att du får ge oss lite mer information innan någon kan ge dig ett bra råd. Annars är det lätt att det blir en massa gissningar.

Klor eller Baquacil?
Är vattnet rent eller grumligt vid backspolning?
Hur länge kör du backspolning? Kör du rinse efter backspolning?
Typ av filter o pump?
Som Erica skriver, har ni haft problem med vattnet?
Vilken tryck har du precis efter backspolning och vilket har du senare när du upplever det som sämre flöde?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad mats1

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2011, 10:17:50:50 »
Hej igen,

Tack för alla inlägg, här kommer mer information från mig, har tyvärr lika dåligt drag fortfarande.

50mm slangar, pump Max-Flo II 0,75hk, Hayward S-210 filter, klor rening.

Efter backspolning (någon minut max) kör jag rensning före jag kör ut i poolen igen.
Vattnet är rent som tusan inget skräp och filterkorgen i bräddavloppet innehåller knappt
något skräp då vi nästan alltid har pooltaket på då vi inte badar.

Sanden vid backspolning är dock grumlig först men inte länge.
Vet att dom som tidigare hade detta hade hund och jag kan tänka mig att det finns hundhår i sanden men borde inte den med tiden försvinna?
Senast frugan damsåg så minskade utblåset gaska fort efteråt, dock var det bara lite sand i botton som hon sög upp.

Känns som något inte står rätt till då vissa backspolar månadsvis.
 
Mvh
Mats
Markpool 8x4m mosaik med roman trappa, lösvirke och formplyfa

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2011, 12:40:31:31 »
Hur backspolar du?
Ansluter du dammsugarslangen till filtret och spolar ut på gården, eller har du rör/slangar till avlopp?
Styps flödet på något sätt vid backspoling kanske du aldrig lyckas bli av med det lite tyngre skräpet i filtret.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TeeOne

SV: har jag något fel på filtersanden?
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2011, 20:44:20:20 »
Här hade vi lite trögt flow som smög tillbaks efter backspolning (-ar, a 2 min följt av rinse 1 min). Det visade sig ligga lite döda grodor i silkorgen, som störde flödet. ???..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag