CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #160 skrivet: maj 16, 2017, 22:03:23:23 »
Som brukar så går söndagen i betydligt sparsammare energiåtgång om lördagen varit fysiskt krävande. Så också denna söndag även fast det svettades lite idag med. Hyrde ett släp med bur och körde till återbruket med skräp och med trädgrenar och stammar och rötter. Projektet inleddes ju med slakt av två träd och jag passade på att lasta allt på släp när jag ändå hade lastaren hemma. Den största roten vägde nog 100-150 kg så det var hjälpligt.
Skyfflade lite grus som behövde omdisponeras men gav ganska snabbt upp. Där fanns inte mycket ork.
Monterade första inloppet men när nästa skulle monteras så upptäckte jag att det var knas med gängorna på brons munstycket!!! Jag kör ju med Pahlens rostfria och då är inloppsmunstycket i gedigen brons och det kändes underligt att gängorna skulle vara fel. Men jag fick inte på det att gängas hela vägen. Testade att sätta det på de alternativa långa rören. Samma knas där. Förvisso är det konisk gängning... men.. det första röret gängades ju på hela vägen så inte ska det väl ta stop innan? Någon som vet eller känner till problemet? Får ringa imorgon annars.
För den intresserade så valde jag att ta vinkelslip och avlägsna flänsen som finns på ingjutningsrören. Kändes bara dumt att ha kvar dem. Sen blev det lätt att få dem på plats. (Eller ja det första sattes på plats i alla fall. Det andra är bara förberett för.)
Igår kväll gjorde jag förresten mycket fort och rätt slarvigt en liten platta (duk, singel, sand, marksten) för VP varav jag placerade VPn på den idag. Kommer nog bli bra. Bara plattorna får sätta sig lite.
Idag avslutade jag dagen med att rulla ut pem slangen och fixerade den med lite sten och tänkte att den ska få plana ut sig lite.

Jag har för mig att man kan sabba "rostfrihen" om man ger sig på rostfria detaljer med vinkelslip? Funkar nog bra med rätt skiva förresten.
« Senast ändrad: maj 16, 2017, 22:10:05:05 av Plums »

Poolgiganten

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #161 skrivet: maj 17, 2017, 09:42:38:38 »
Jag har för mig att man kan sabba "rostfrihen" om man ger sig på rostfria detaljer med vinkelslip? Funkar nog bra med rätt skiva förresten.

Ja det tycks du ha rätt i. Är nog ingen fara då vi nog pratar ganska lång tid innan rosten förstört röret, men hade jag gjort det igen hade jag nog tänkt en gång extra.

Utloggad j-t

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #162 skrivet: maj 17, 2017, 10:38:10:10 »
Ja det tycks du ha rätt i. Är nog ingen fara då vi nog pratar ganska lång tid innan rosten förstört röret, men hade jag gjort det igen hade jag nog tänkt en gång extra.

Det som händer är att man dels använder fel skiva (som kan ha kontamineringar i sig) och dels använder en tidigare använd skiva som är kontaminerad. Då får du en rostbar yta på det rostfria som rostar, men det går som regel att slipa/polera bort.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #163 skrivet: maj 17, 2017, 13:43:47:47 »
Det som händer är att man dels använder fel skiva (som kan ha kontamineringar i sig) och dels använder en tidigare använd skiva som är kontaminerad. Då får du en rostbar yta på det rostfria som rostar, men det går som regel att slipa/polera bort.

Ett plus att det var helt ny skiva då.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #164 skrivet: maj 21, 2017, 19:51:34:34 »
Den här helgen hände inte mycket. En av få helger som tid prioriterats på annat. Lite pyssel med rören i teknikröret bara samt hjärngympa med att lista ut hur jag ska ansluta pem till by passen, då jag tänkt lite fel innan. Lite pussel och vinklar osv som måste lösas bara. Tyvärr har kag kapat en lång pem slang för kort så jag kommer behöva köpa en ny på ca 8m. Kostar runt hundringen per meter så det känns synd.

Nästa helg blir det andra rundan återfyllnad. 20 nya kubik makadam. Ska också täcka marken där jag ska ha trall. Utgifterna rullar vidare...

Utloggad kg21

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #165 skrivet: maj 22, 2017, 07:05:32:32 »
Kan du inte köpa en kort stump och skarva ihop? En koppling är ju billigare tänker jag.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #166 skrivet: maj 22, 2017, 18:42:11:11 »
50mm skarvkoppling kostar 100kr hos Poolstore. https://www.poolstore.se/p/klamringskoppling-50x50-mm/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #167 skrivet: maj 22, 2017, 20:20:53:53 »
Kan du inte köpa en kort stump och skarva ihop? En koppling är ju billigare tänker jag.

Vill inte... kopplingar är ju alltid risk för läckage så undviker gärna dem. Är jag fånig?

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #168 skrivet: maj 22, 2017, 21:04:29:29 »
Vill inte... kopplingar är ju alltid risk för läckage så undviker gärna dem. Är jag fånig?
Nej det tycker jag inte, iallafall inte om det blir en dold koppling. Risken är liten men Murphy lurar alltid i bakgrunden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #169 skrivet: maj 24, 2017, 09:02:17:17 »
Ikväll sätter jag igång med att ordna sista kopplingarna och resterande återfyllnad.  <antman>
Ni skrev om lite lämpliga verktyg för att dra åt klämringskopplingarna för PEM-slangen. Men en stor rörtång eller polygrip kanske duger bra det med eller?

Är det någon som har en länk till lämpligt fästelement när jag drar fast reglar i krönbalken. Visst kan jag köra vanlig plugg och skruv. Men tyckte någon skrev någonstans att man kan köra någon betongspik eller liknande som inte behövde förborras eller pluggas.

Går allt som det ska så sätts poolduk i senast nästa helg. Behöver vatten fyllas på samtidigt? Jag är inte helt säker på vad som gäller.

Taket borde ha kommit vid det här laget. Kan komma när som helst. Ska ringa och kolla igen. Vill ha det redo när poolen fylls.

Jag nojjar för att Västerås ska komma med vattningsförbud likt många andra kommuner.... Hoppas jag hinner fylla innan!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag