Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tyst(aste) cirkulationspump?  (läst 8933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Torrsimmar i 4x9m än så länge :-(
    • Visa profil
Tyst(aste) cirkulationspump?
« skrivet: maj 07, 2015, 20:11:08:08 »
Der verkar som en hel del på forumet har problem med ljud/vibrationer från cirkulationspumpar. Tillverkarna verkar inte heller vilja ange ljudnivåer eller vibrationer vilket gör det svårt att utvärdera, och kanske tyder på att de för en massa oljud.

Cirkulationspumpen kommer att sitta tillsammans med sandfilter i bergvärmepumpsrummet som består av betong, men med dörr mot SPA rummet samt en angränsande vägg mot sovrum. Vad rekommenderas för pump för att inte bli vansinnig på ljudet? Vibrationer får man väl dämpa med gummi eller liknande.

//Jakke

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2015, 21:08:51:51 »
Jag tror att en bronspump från pahlen alt en vattenkyld variant från någon tillverkare är det tystaste. Tror, vet inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2015, 22:23:39:39 »
Vi har en bronspump från Pahlens. Ljudlös är den rakt inte, men den har inga vibrationer som ställer till det. Själva ljudet sprider sig inte så mycket utanför rummet. Vibrationer kan ju däremot i olyckliga fall gå långt genom byggnader, men som sagt så har vi inte märkt några sådana problem med vår pump. En vattenkyld pump gör ju att fläktljudet från motorfläkten faller bort, men en förutsättning för att en sådan pump skall bli tyst är förstås att den är välbalanserad så att man inte får just vibrationer. För vibrationer så spelar ju motorns kylning mindre roll.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2015, 09:18:39:39 »
Jag har en Speck pump som kan varvtalsreguleras, något som betyder rätt mycket för ljudnivåen. Inga bekymmer med vibrationer oavsett varvtall, men ljudnivåen sjunker rett så mycket när den går lite langsammare. Använder inte fullt varvtall annat än vid backspolning, all normal drift sker på lägre varvtall.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Jeppe

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2015, 10:22:07:07 »
Vi har en Wilo FBS20 vattenkyld pump i vårt pannrum. Väldigt tyst, hörs i princip inte när man stänger dörren. Jag vet inte om de går att få tag på längre, var svår att hitta på webben.

Utloggad Tobbelu

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2015, 09:31:54:54 »
Hej

Gjorde en extremt noggrann analys för 1-2 år sedan. Vattenkylda pumpar finns i priincip inte längre (pga en del problem enligt Wilo). Det är varvtalsstyrd pump du skall ha om du vill ha en tyst och samtidgit energieffektiv pump.  Jag gick på en Pentair Intelliflo, som har en styrka upp till 3hk men du kan styra den från 450 rpm-3000  rpm.  Jag kör den i snitt runt 1150 rpm vilket innebär en energiförbrukning på ca 1/4 av en vanlig 1 hk pump. Ljudnivån är i princip obefintlig i dom varvtalen samtidigt som du sparar din utrustning då det är mkt skonsammare att cirkulera  vattnet långsamt. Dyr? ja. Ca 15-20 tkr men du har sparat in det på 4-5 år i energiförbrukning samtidigt som du blir av med problemet med störande pumpljud O0

Utloggad nyburjare

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2015, 10:52:25:25 »
NU tänker jag kanske fel .. men om du alltid kör den så att den motsvarar en mkt mindre pump ... varför då inte köpa en mindre pump ??istället för en stor som du reglerar ner  :-\

Utloggad MathiasS

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2015, 13:03:36:36 »
För att det behövs en större pump för att kunna backspola filtret....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2015, 13:13:54:54 »
ok, så kan det ju vara , jag vet inte men man hör aldrig att man dimensionerar pumpen för backspolning utan endast för hur mkt vatten den drar runt, då skulle de flesta "rätt" dimensionerade pumpar vara för små för backspolning, min är tex endast på 0.75 Kw, den skulle då aldrig klara en backspolning ? fast inte några problem

Utloggad MathiasS

SV: Tyst(aste) cirkulationspump?
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2015, 13:29:59:59 »
Jag tror att den som dimensionerat korrekt faktiskt utgått från sandfiltret. Det är också därför de flesta pumpar som säljs omsätter vattenvolymen många gånger mer än vad som egentligen behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag