Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tryckklockan på filtret  (läst 4622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milkshaken

Tryckklockan på filtret
« skrivet: maj 05, 2010, 19:58:39:39 »
Hej. När jag vinterförberedde poolen i höstas, med att tappa ur hälften av tömma slangar och allt sånt, som behövs, så noterade jag att mätaren (Manometer eller vad det heter) tryckmätaren kallar jag det för..
gick ned i botten som den skulle efter att hela systemet var avstängt.
Nån månad innan jag startade upp poolen, så noterade jag att nålen hade gått upp till runt 0,7-0,9 bar.... men hallå jag har ju inte rört den ett dugg. Pumphuset har dessutom varit öppet hela vintern så inget tryck ska kunna bildas.

Nåväl, när jag startade upp allt i söndags så gick nålen upp till runt 2.0 bar.

Självklart är mätvärdet jag angett efter att jag har dammsugit poolen och backspolat och allt.

Kruxet är att jag vill helst att den ska ligga på runt 0,5- 0,8 bar vid vanlig drift, för att sedan öka när det är dags att backspola och rengöra filtret.
kan man ta bort mätaren och rengöra den, smörja upp den, eller är den kass och behövas det köpas en ny?
Nu har jag ju den kopplad på sandfiltret, vad händer om jag bara stänger av pumpen, och skruvar bort mätaren för åtgärd från sandfiltret, funkar det eller kommer garaget där systemet står bli fullt med vatten?
 
Hela systemet är Pahle´n stora fina grejer..:)

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2010, 20:03:14:14 »
Förmodligen så har kylan gett den en törn då det är rekommenderat att man tar bort manometern under vintern för att sedan lägga några varv gängtejp på den innan man vid vårstarten åter skruvar dit den.

Utloggad Neo

SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2010, 08:11:10:10 »
Det var nästan läskigt att läsa ditt inlägg, det är precis det som har hänt mig också och det där med att ta bort manometern över vintern verkar onödigt i mitt fall tycker jag, all utrustning står ju inomhus och väl uppvärmd över vintern.

/Neo

Utloggad Milkshaken

SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2010, 15:29:43:43 »
kylan ja, har max haft typ -3 gr i garaget i vinter. Har ett isolerat garage men vi kör utan värme, bäst för bilarna.
Men vad kan jag göra åt det ?

räcker det att stänga av på filtret och pumpen, eller måste jag tappa ur till under bräddavloppet? Nåt måste jag väl göra.Går det att smörja upp nån liten givare eller tapp i klockan eller?

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2010, 19:45:19:19 »
Jag har samma problem med min manometer.
Den visar strax under 1 när allt står stilla och 1.8 vid drift med ny backspolat filter.
Jag har löst det med att sätta en prick med spritpennan på 1.8 och jag får backspola på 2.3
eller byta till en ny den kan inte kosta så många kronor.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad aromata

SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2010, 19:54:11:11 »
Det är rätt att manometern inte tål frost. Jag har förbrukat ett antal monometrar i olika sammanhang och alltid beroende på att de frusit.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2010, 21:22:51:51 »
Har filter/pump i garaget. Jag tömmer alltid system, o låter det vara öppet för ventilation. Manometer förvaras alltid inomhus under vintern. Den tål inte mycket innnan det går sönder. Men det kostar ju nästan ingenting att köpa en ny, bara jobbigt att göra det....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2010, 21:36:38:38 »
OK ronson
Då har vi förklaringen jag hade mitt filter i uterumet i år och där var säkert minusgrader.
Så då får det bli en ny klocka för nu står det i en isolerad och frostfri friggebod. <sol>
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Milkshaken

SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2010, 12:13:52:52 »
Ok, var köper man såna då? Classe eller liknande?

men frågan kvarstår. hur går jag tillväga vid just bytet?

Utloggad Fia

SV: Tryckklockan på filtret
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2010, 13:26:24:24 »
De flesta poolföretagen har. Ca: 150:-
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag