VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: förbjudet att gräva ner trästomme?  (läst 11866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PelleSthlm

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2007, 09:08:44:44 »
Personligen så får jag för mig att trästommar är ett svenskt fenomen. Jag undrar i vilken utsträckning de använder trästommar i de större poolländerna i Europa såsom Tyskland, Frankrike och Spanien. har varit på poolmässor i alla dessa länder, men aldrig sett något som relaterar till trästommar. Det kan ju vara dels för att det inte är lönsamt att exportera trästommar från dessa länder eller att de helt enkelt inte installerar pooler i trä i samma utsträckning (eller alls).

Poolgiganten

Utloggad zek

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2007, 11:47:41:41 »
Vi bygger inga träbroar i dag, inte heller träsyllar till järnvägen, eller vagnshjul av trä vi har lärt oss sedan 70 talet att inte gjuta in trä i botong , vi vet vad som händer med stängselstolpar av trä...... skall jag fortsätta, utvecklingen går frammåt och det som känndes ok för 30 år sedan kanske inte är lika ok i dag för att vi lärt av våra misstag...

endast mina teroier men jag tror på dem.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #12 skrivet: mars 03, 2007, 17:57:10:10 »
Vi bygger inga träbroar i dag, ............

Feil, i både Sverige og Norge bygges det alt fler broer i tre, særlig små og mellomstore broer.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2007, 01:02:54:54 »
Trä bryts inte ned i mark, men väldränerat (torrt) med tillförsel av syre kan påskynda röta och nedbrytning.

Jag grävde ned min jordvärme för några år sedan och korsade elkablarna på tomten när jag gjorde det. Dessa kablar var "täckta" med vanliga obehandlade brädor som var helt intakta - efter 25 år!

De problem jag sett med trästommar har varit just i den nivå som kan tillföras både fukt och syre, d.v.s i marknivån.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag