CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ställa rörpool på trädäck?  (läst 11576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JanneByggaPool

  • Gäst
JanneByggaPool
Ställa rörpool på trädäck?
« skrivet: augusti 12, 2014, 09:05:46:46 »
Jag har köpt en BestWay rörpool nu på eftersänsongsrean. Poolen är tänkt för barnen och är 3.66 i diameter och 78 cm hög.

Ska ha poolen på landet och tomten är svagt sluttande, på fyra meter sluttar det ca 10 cm hela vägen.

Jag har tänkt att gräva ut så att jag får det plant, tänker sen lägga markduk och sen tänkte jag lägga på stenmjöl (jag har inte tänkt att lägga varken makadam i botten eller en isolering innan stenmjölet. Att jag inte lägger makadam är för att jag inte får in en grävare och det blir mycket att gräva och forsla bort).

Nu till min egentliga fråga:
Kan man ställa polen direkt på stenmjölet, eller blir det för vasst (efter paddning), dvs stenar sticker upp och har hål på botten och man kliver på? Jag har egentligen tänkt lägga ett trädäck direkt på stenmjölet och ställa poolen på (45x145 bärlinor och reglar som skruvas in med balkskor cc 30 under poolen och cc 60 på övriga delar och sen 28x120 trall som läggs dikt an mot varandra). Blir det jämnare med trallgolvet (för det torkar ju och blir små glipor med tiden)?

Jag vill inte gräva ner poolen då jag inte vet hur stort intresset är, trallgolvet kan man ju använda till annat om man inte vill ha poolen där på sikt.

Om man bara har stenmjöl som underlag (tänkte då har det vid sidan om också, får man inte med sig sten ner i poolen då?

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Ställa rörpool på trädäck?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2014, 18:33:53:53 »
Ingen jävla trall under! Lägg en press imellan bara, sedan lägger du nå snygga stora dekorations stenar typ natursten att gå på vid stegen så man inte får med sig sand.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Josephine

  • Gäst
Josephine
SV: Ställa rörpool på trädäck?
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2015, 15:24:27:27 »
Ingen jävla trall under! Lägg en press imellan bara, sedan lägger du nå snygga stora dekorations stenar typ natursten att gå på vid stegen så man inte får med sig sand.

Får jag lov att fråga varför "ingen jävla trätrall"? Inte bra för poolen, eller gillar du helt enkelt inte? Har nämligen också funderat på att bygga trall för rörpool.

Utloggad Erica

SV: Ställa rörpool på trädäck?
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2015, 16:11:58:58 »
Om du ställer den på ett däck av trätrall så vill det nog till att den inte har stora springor mellan brädorna. Linern kommer ju annars att tryckas ned där av vattentrycket. Det blir ju inget mottryck alls i de punkterna. Sedan måste naturligtvis hela underlaget vara stabilt nog för vikten av poolen inkl. vatten.

En rörpool måste stå på plant underlag. Den kan annars kollapsa och generera en flodvåg som kan ställa till med massor av skador. Vi känner en familj som gjorde missen att ställa en ovanmarkspool på sin rejält sluttande tomt. Det höll en kort tid, sedan rämnade alltihop och en stor del av vattnet forsade in i huset !

Utloggad elvings

SV: Ställa rörpool på trädäck?
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2015, 17:00:43:43 »
Jag har rörpool på trall. Blir nu tredje säsongen.
Jag har en moraknivsbredd mellan trallen. Naturligtvis är den stabilt byggd.
poolen blir cirka 17-18 ton och jag har dimensionerat för cirka 30 ton.
Min tomt är heller inte i våg och med berg i dagen så detta var enda sättet.

ovanpå trallen har jag en grön "utegräs/altan/balkong/förtälts"-matta. 
Fungerar skitbra och inga brister trots att jag har gjort mitt bästa för att orsaka svallvågor mm.  dvs använt poolens kortvägg och gungat den fram o tillbaka länge o hårt så stora vågor görs. Det gillar barnen.

Syns inga trallmönster i botten av poolen av insjunken liner.

Bygger du så bygg ordentligt. Lägg gärna till någon/några extra meter area för stege, handdukar, leksaker, poolvärmare och filter.  Då är det bara att ta foppatofflorna och gå upp på trallen innan man kliver/hoppar i.
Dvs inget gräs eller sand i poolen och heller inga grejer som är i vägen för gräsklipparroboten.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag