Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får man vad man betalar för??  (läst 33385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Highlander

Får man vad man betalar för??
« skrivet: maj 17, 2010, 10:44:54:54 »
Står i begrepp att skaffa pool till familjen och råddar runt bland alla återförsäljare, visste inte att det fanns så många olika poolförsäljare i detta kalla land.....

Bor nära Folkpool i Södertälje men har insett att de samt Miamipool ligger i en ganska hög prisklass.
Min fråga är om man får vad man betalar för? Är andra billigare alternativ såpass mkt sämre? Har tittat en hel del på Rubinpools åttaformiga pooler med klart mer tilltalande grundpriser eller är det så att det tillkommer massa kringkostnader med saker som inte finns med i Rubinpools poolpaket men som ingår hos t ex Folkpool och Miamipool?

Tittar fr a på följande:

Miami Pool Kidney 3967-SP 72.600:-. Storlek 3,9 x 6,7 m
djup 1,45 m (baddjup 1,35m). Yta 20,3 m2.
Volym 26,4 m3. Komplett poolpaket (se sidan 10)
med sandfilter 500. Pump 0,75 hk 3-fas samt en
belysning.

http://www.rubinpool.se/produktinfo.php?id=48

http://www.folkpool.se/swimmingpool/pool-paket-pris/octavia     3,6x6,6 i family versionen

Priserna skiljer sig ju onekligen åt. Är t ex Rubinpool så mkt sämre eller lever Folkpool och Miamipool på sitt varumärke och tar de priser de vill?


Vad värmer man lämpligast upp en sådan storlek av pool i Sthlmstrakten om man vill ha runt 28-30 grader i poolen?
Räcker det med en 9kw pump? elvärmare verkar ju inte så hett med tanke på elpriserna.....Solfångare känns lite vanskligt...

Funderar även över poolskyddet eftersom vi har en 4 och 6-åring samt grannar med småttingar. De poolskydd som brukar följa med de flesta paket (typ blå överdrag med snappfästen runt poolen) är dessa barnsäkra eller måste man gå upp till typ Miamicover II alt Pool-Safe el dyl. Vill ha ett poolskydd där barnen ska kunna "ramla"/av misstag gå på osv.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2010, 12:48:32:32 »
Hej,
jag var i samma sits som du förra hösten... Det är inte lätt... Jag hade "turen" att ha två kollegor som köpt från Miamipool och Folkpool. Ena monterade själv (Miamipool) och andra köpte "komplett" med montering.
Vad det gäller kvalitet så är det ju så att de "dyrare" funnits lite längre på marknaden och är "större" men det säger egentligen inte så mycket om kvalitet på grejerna. Både Folkpool och Miamipool håller, vad jag förstått, bra service och svarar gladeligen på frågor om installation, etc.

Vad det gäller Rubinpool så köpte jag själv en Åtta (3,5x5,4x1,5 m) därifrån (titta gärna i min byggtråd). Kontakt och leverans har gått väldigt bra och de har även hjälpt till lite "extra" vid frågor och jämförelser. Nu sista tiden har det dock varit lite sämre eftersom de tydligen har väldigt mycket att göra och verkar stressade. De har lovat återkomma men inte gjort det, svar på e-mail har dröjt några dagar, etc. Men som sagt det har fungerat väldigt bra tidigare så jag hoppas det är övergående och blir bättre efter värsta "stressen" lägger sig där...

9kw VP ska räcka (Brillix THP100 t.ex.). VP är ju det bästa om man vill hålla en konstant temp. någorlunda billigt. Solfångare är ju bra ur miljö och kostnadsperspektiv men utan kombination med el-patron eller VP vet du inte vad du har för temp. utan varierar efter väder och med kombination har du en ganska hög investeringskostnad.

Pooltäckning måste du kolla så den är "säker", alla är inte det och de flesta som kommer med är inte säkra. Vi köpte ett Zabra pooltak som även klarar vintern så man slipper vinterplåtarna.

Poolkungen kanske du skulle kolla också, de har rätt bra priser och en pooltäckningar.

Jag vill inte rekommendera något specifikt, kolla runt, ring runt (framför allt) och se vad som passar er bäst.

Inga frågor är för "dumma"... ska du montera själv kommer du att ställa många sådanna ännu...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2010, 12:55:11:11 »
Jag skulle vilja säga att man får vad man betalar för, när det gäller pooler som när det gäller det mesta annat man köper.
Som jag ser det bör man vara ärlig med sig själv och fråga sig vad man vill ha ut av poolen.
En dyrare pool har som regel en stomme som håller i minst 25 år, medan de billiga har tunnare stommar, sämre rostskydd och rimligen inte håller lika länge.
En billigare pool kanske inte heller på samma sätt ökar husets värde den dag det är dags att sälja.

De billigare poolerna har dock den stora fördelen att även de som inte är gjorda av pengar kan ha råd att unna sig den lyx det är att ha en egen pool, och jag tycker definitvt att det är bättre att köpa en billig pool som kanske inte håller jättelänge än att aldrig kunna ta steget att köpa pool alls.

Lokala leverantörer/återförsäljare är en fördel, men det kostar också att ha den typen av service, vilket gör att poolerna blir lite dyrare.

Jag skulle vilja påstå att du när du käper en billig pool får:

Lite sämre material (tunnare plåtar, sämre rostskydd och ibland tunnare liner, mindre sandfilter, billigare/klenare/bullrigare pumpar, billigare in/utlopp o.s.v.)
Sämre service, oftast ingen lokal återförsäljare.

Jag har en kompis som köpt en pool från J&F och visst var det klena prylar, men väl på plats och med vatten i ser man inte om prylarna kostat 30 000 eller 130 000.
På 10-15 år vet båda jag och min kompis vem som gjort den långsiktigt bästa affären, för måste han göra om hela projektet igen så kommer det ändå att vara dyrare att köpa billigt två gånger än att köpa dyrt en gång...

När garantin på min stomme går ut kommer jag att vara runt 70 år, och då tror jag nog att någon annan får ta smällen om det behövs en genomgripande renovering, förhoppningsvis barn eller barnbarn.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2010, 13:30:42:42 »
Även Rubinpool lämnar 25 års garanti på stomme och 6 år på liner. Folkpool har 5 år på liner och Miamipool bara 2 (!) enligt deras broschyr...

Rubinpool liner är visserligen "bara" 0,6 mm medan Miamipool t.ex. är 0,75 så visst är det skillnad.

Jag håller inte riktigt med Rickard i att "man får vad man betalar för"... Visst, jag kanske behöver byta liner om 8 år istället för 10 men ser man på att min hela budget (inkl. pool-tak, poolsten, VP) ligger på 120' jämfört med min kollega som betalt över 200' (utan tak) så är jag villig att ta den smällen.

Pumpen har du säkert rätt i att jag har en "sämre" men den utgör ju bara någon tusenlapp i helheten...

Vad det gäller husets värde med en "märkespool" tror jag bara det gäller om man har något mer "exklusivt" som t.ex. kidney formad eller en med "inbyggt" spa/bubbelbad.

Som du säger Rickard, när den väl är nergrävd så ser man inte skillnad på en för 120' eller för över 200...  ???

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2010, 13:53:56:56 »
Tack för de snabba svaren!
Här har man tydligen en del att fundera över....
Har plöjt igenom massor av trådar nu och kommit fram till att de står mellan de tre jag nämnt ovan.

Har dock varken tid eller kunskap för att själv montera ihop och här verkar både Folkpool och Miamipool ganska bra med hantverkare. Finns det samma för Rubinpool?

Jag kan nog fixa utgrävning och igenfyllning byggande av poolområdet, men jag kommer behöva hjälp med montering samt all dragning av slangar och el. Kort sagt vill jag ha någon som "installerar" poolen och färdigställer efter jag grävt gropen.

Men som sagt priset skiljer sig ju en del och man undrar om kvaliten skiljer lika mkt....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2010, 13:58:26:26 »
Väljer man en billigare pool har man naturligvis gjort den avvägning du gjort.
Väljer man en dyrare har man gjort den avvägning jag gjort, dessutom byggde ju vi för 8 år sedan och då fanns det inte alls lika många billiga alternativ.
Jag påstår inte att jag gjort rätt, jag försöker bara ge bakgrunden till det val jag gjorde, och vad som rimligen avgör prisskillnaden.

Sen tar de förstås lite betalt för att de har ett namn, och ett gott rykte om sig, de som är lite dyrare.
Tillverkning i Sverige kostar också mer än tillverkning i låglöneländer, och den saken får också vägas in när man köper - alltså om man tycker att det är bra att vi kan ha tillverkning i vårt egent land.

Helt uppenbart kan man idag bygga en pool riktigt billigt om man letar och jämför, och kanske plockar prylar från lite olika håll, kanske t.o.m importerar själv.
Jag säger inte att det finns några sätt som är fel, men det ÄR en viss trygghet i att köpa från tillverkare som funnits ett tag och som säljer produkter som är beprövade i vårt klimat.

Att köpa lågprisimport eller importera själv är inte bra för landet, men de flesta tänker inte på sånt när de investerar, och det är egentligen en helt annan fråga, men ändå nåt som jag brukar väga in i mina beslut, är det inte allt för stor prisskillnad väljer jag gärna Svenskt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2010, 13:59:22:22 »
Jag håller inte riktigt med Rickard i att "man får vad man betalar för"... Visst, jag kanske behöver byta liner om 8 år istället för 10 men ser man på att min hela budget (inkl. pool-tak, poolsten, VP) ligger på 120' jämfört med min kollega som betalt över 200' (utan tak) så är jag villig att ta den smällen

//Anders

Är det en budget där du gjorde allt själv eller är det inkl. diverse hantverkare?

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2010, 14:06:17:17 »
.

Sen tar de förstås lite betalt för att de har ett namn, och ett gott rykte om sig, de som är lite dyrare.
Tillverkning i Sverige kostar också mer än tillverkning i låglöneländer, och den saken får också vägas in när man köper - alltså om man tycker att det är bra att vi kan ha tillverkning i vårt egent land.

.

Det är väl lite denna bit jag är ute efter. Är det två bra produkter typ Saab v.s BMW där den ena är ännu lite bättre samt lite premium eller är det att jämföra mer budget á la Kia v.s BMW  där man ställer billig funktionaliltet mot kvalitet/premium, utan att trampa ngn på tårna för mkt...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2010, 14:19:43:43 »
Jag tycker inte att man skall chansa med poolstommen, det blir så mycket arbete att reparera en stomme som inte håller måttet, både uteplats och markarbete kan behöv göras om, vilket kan bli dyrt om man inte gör allt själv och återanvänder allt material.

Men som sagt, det är knappast någon i detta land som ännu vet hur länge de biliga plåtpoolerna med 0.6 mm plåttjocklek håller, så jag kan varken säga bu eller bä i denna fråga med någon form av säkerhet.

Vet inte hur tjock plåt miamipool har i sina stommar, men det skulle förvåna mig om det inte var tjockare än 0.6 mm.

Rubinpools stomme är 0.8 mm tjock, och med den garantin de lämnar bör de vara rätt trygga för att den håller.

När det gäller lågprisförsäljare med långa garantier måste man dock tänka lite själv också och inte bara förlita sig på garantierna, finns leverantören kvar på 10-25 år?
Har du följt alla anvisningar för utgrävning, dränering o.s.v. som krävs för att garanti skall gälla?

Det finns många exempel på företag som startar upp i nya heta branscher och säljer billigt i stort antal, men som direkt försvinner när/om det framkommer t.ex. någon form av serie eller fabrikationsfel, eller att produkten som sådan håller för låg kvalitet, de har inte ekonomi eller personalresurser för att orka ta ansvar för sina produkters undermåliga kvalitet.
De kanske inte ens haft en tanke på att finnas kvar under lång tid, utan bara mjölka ut det gottaste under de första gyllene åren för att sedan hoppa på en ny växande bransch, och börja pumpa ut massor av billiga produkter i den branschen.

Jag anspelar definitivt inte att detta skulle vara fallet med just Rubinpool, men det är sånt som också kan spela in när man jämför en dyr leverantör med en billig.
Har sett sånt hända i poolbranschen, men framför allt i värmepumpsbranschen, där det hänt flera gånger.

Åttformiga pooler är billiga mycket tack vare sin snillrika konstruktion som blir mer eller mindre självbärande, så en stor anledning till att man ofta ser runda och åttformiga pooler till lågpris är just konstruktionen som sådan, man kan tillverka dem billigt, det går bra att montera, och de håller garanterat ett antal år.
« Senast ändrad: maj 17, 2010, 15:06:41:41 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2010, 15:13:51:51 »
Hej, jag igen...  ;)

120' är alla grejer och för grävfirma som gjorde hela underlaget (dränering, isolering, stenmjöl, bortforsling) för ca. 40'.

Rubinpool 1,5 meter djup har 0,8 mm plåt.

En av orsakerna till att jag valde Rubinpool tillslut var just att det skiljer väldigt lite i "kvalitet" i specifikationerna jämfört med "märkesgrejerna". Dock ska man ju tänka på att även om en liner är 1 mm tjock kan den vara gjord i ett sämre material och hålla sämre än en som är 0,6 och där vet man inte hur det ligger till egentligen förrän efter just 6-8 år.

Precis som Rickard så säger jag inte vad som är rätt eller fel, bara utgår från mina egna resonemang och hur jag kom till ett beslut...

Skoda för 10 år sedan var inte mycket att ha men idag är det ärligt talat inte stor skillnad mellan att köra en Skoda eller en Audi. Idag är det i princip samma grejer fast Audin är dubbelt dyrare men är då lite tystare och har lite mer "blänk"... Visst känner man sig snyggare i Audin och man ler lite mer när man pratar om den, men är den bättre att använda egentligen...???  <dontkn>

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2010, 16:52:47:47 »
Hej, jag igen...  ;)

120' är alla grejer och för grävfirma som gjorde hela underlaget (dränering, isolering, stenmjöl, bortforsling) för ca. 40'.

Rubinpool 1,5 meter djup har 0,8 mm plåt.



Mvh,
Anders

Är det en grävfirma som jobbar söder om Sthlm? Hur gör du med monteringen? Själv?
Följer din byggtråd med spänning eftersom mkt lutar mot Rubinpoolen i någon form.
Vilket tak valde du till åttan?
De ca 100´ som man "sparar" kan man ha mkt roligt för.....

Hur tjock är stommarna i de mer etablerade poolleverantörerna eftersom det verkar vara det som är den stora skiljepunkten??

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2010, 17:01:52:52 »
Hej,
Jag bor på Ekerö så de kan säkert komma till dig. Gjorde riktigt bra jobb och "städade" snyggt efter sig. Skicka ett PM så får du detaljer.

Jag har köpt ett Zabra (http://wasen.net/downloads/ZabraPoolTaeckningBroschyr.pdf) och fick bra pris från Rubinpool på det.

Det är ju lite olika modeller de har, Folkpool har plåtar i sektioner i sina pooler och Miamipool har både sektioner och "vanlig" plåt på rulle. De som har på rulle är de tjockaste 0,8 mm (samma som Rubinpool).

Jag monterar allt själv är tanken. Rubinpool har redan fått svara på många dumma frågor och så har jag fördelen med en kollega som byggt själv som jag också kan fråga men sist och slutligen är det inte så invecklat, det gäller bara att göra det noga och eftertänksamt...  8)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #12 skrivet: maj 17, 2010, 18:10:51:51 »
Jag jobbar ju med detta dagligen och ska försöka förklara hur jag & de flesta i branschen ser på saken.
Jag delar in poolerna i tre grupper
Där märke inte spelar någon roll utan bara själva stommen &  kvalité .


Första gruppen är plask pooler:
Pooler som man beräknar till en säsong eller två .. oftast inte så djupa mångagånger med uppblåsbar övrekant. Plask & lek för barnen, riktigt dåliga reningsverk & inget för det långvariga utan bara för att låta barnen leka av sig.
Dessa finns under sesång på var & varannan mataffär i massor av olika storlekar

Sedan billigare plåt pooler:
Typ J&F och liknande finns mängder av märken & denna typ är även populär av många att importera själv.
En pool som man bygger om man inte kan/vill investera så mycket pengar i en pool, man vet kanske inte om man kommer använda poolen så mycket.
Här skiljer de  ganska mycket på kvalité, finns bättre och sämre och jag tycker man får mycket efter vad man betalar. De billigare alternativen har oftast sämre kvalité på pumpar, filter, plåtarna, liner m.m.
Men för prova påarna så gör det kanske inget då man planerar att ha den i 5-10 år innan man tar beslut att bygga en "riktig" eller strunta helt i pool.
Men är man en som köper poolen för att ha den så länge som möjligt så titta på de alternativen som kostar lite mer (i samma segment), blir billigare i längden många gånger.

Dessa pooler ökar inte värdet på huset och ibland blir det till och med tvärtom.
Jag vet att många gör & jag kommer väl bli halshuggen av att skriva de här , men jag hade inte grävt ner en sådanhär pool och jag hade inte lagt ner mycket pengar på miljön runtomkring då man om man har otur har en pool som inte håller. och arbetet runtomkring är ogjort.

Och garantier har man, men till ex. minsta reva på galvet & garantierna är borta.
Dessa för galvas ofta och håltagningar har många gånger ogalvade ändar.

Tredje kategorin är de dyrare alternativen oavsett material:
Här pratar man om pooler som man bygger för att de ska hålla en livstid eller längre.
Vanligaste materialen är stål,trä,plast,betong och glasfiber.

Stålpoolerna byggs i sektioner (inte stora rullar som man rullar ut)
Har en tåligare konstruktion med många och kraftiga sidostöd. stålpoolerna är alltid byggda för att grävas ner helt.

Sedan följer en rad alternativ av material som alla har sina för och nackdelar där kunden och försäljaren tillsammans får se vilket alternativ som passar plånbok och markförhållanden bäst.
Jag spesade stålpooler för att förklara skillnaden mot kategorin innan.

Dessa pooler ökar oftast värdet på huset, även om linern behöver bytas snart eller liknande för konstruktionen är så stark och tålig och beräknas hålla betydligt mycket längre.


Ingen kategori är sämre än någon annan utan man ska köpa efter sina behov och plånbok.
Många poolfackhandlare har pooler i alla segment och tipset är att vara tydlig med vad ni är ute efter så att dom räknar på rätt typ av produkt.

Så svaret är att visst får man vad man betalar för men det kan också skilja mycket i pris i samma segment.

Det jag möter när jag pratar med kunder är ofta att man blandar ihop segment två (J&F poolen) med de dyrare markpoolerna ( kan också byggas ovanmark beroende på stommmaterial) men där är det väldigt stor skillnad på typ av pool.
Två helt olika saker som att jämföra en husvagn med ett hus, man kan bo i båda men den ena är byggd för att vara längre ( jo man kan flytta husvagnen men kom inte på någon bra liknelse  O0 )

Hoppas de klarnade för någon
// Jonas

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #13 skrivet: maj 17, 2010, 18:32:30:30 »
Tack för en bra redovisning, Jonas!

Till värdeökning av huset p.g.a. pool så sa ett par mäklare jag pratat med att man inte alls ska räkna med att det höjer värdet och att man ska ha ett erbjudande om nedmontering och igentäckning som alternativ eftersom många bara ser det som "problem"och "Jobbigt" med pool, avsett om det kostat 100' eller 500'!
Där räknas ju förstås inte J&F och andra "skrangliga" varianter in...

En sak som jag rätt snabbt bestämde mig för var just åtta formen. Det medför att man har den stabila U-balken (oavsett leverantör) som i princip gör poolen självbärande. Vår 1,5 meter djupa åtta måste bara återfyllas med 50 cm, en 1,2 meter djup kan stå själv.

Dock skulle jag nog ha gjutit platta istället för stenmjöl om jag gjorde om det... :o
Inte stor merkostnad men ack så mycket enklare det skulle ha varit...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2010, 11:03:39:39 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=267.msg40824#msg40824

Förstår inte riktigt relevansen...  <dontkn> Menar du att samma sak inte skulle kunna ha hänt med en dyrare liner-pool?

En fråga, det där var ju en olycka som man egentligen inte kunnat undvika om man inte märkt läckan under vintern, hackat sönder isen och tömt poolen helt, eller...?

//Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2010, 11:11:57:57 »
Eller så kan det bero på en billigare liner.
Jag säger inte att det är så, men det där är inte kul när det händer, och det är just det jag menar kan vara skillnaden i värde mellan en dyrare och billigare pool, kan vara alltså.
Vet, det gör bara inköparna.

Nu hade ju bidda turen att stommen klarade sig, så det blir ju ingen större kostnad, han kommer ändå att ha kommit billigt undan om det inte inträffar igen.
Jag tycker att Jonas West:s inlägg var väligt bra och håller med om i stort sett vartenda ord, det finns inget rätt eller fel, bara olika önskemål/krav och budgetar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Highlander

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2010, 21:12:01:01 »
Tjaa, man blir nästan bara mer konfunderad efter att plöjt diverse trådar här. Kvalitet på Folkpool och de dyrare medan de billigare alternativen endast duger några år.... En hel del verkar dock bygga t ex Rubinpooler, om man ser till byggtrådarna.

Väljer själv mellan Folkpools Octavia, Miami Kidney och Rubin åttan.

Hittade en gammal länk om Folkpool som ställde till det lite....med tanke på pris och kvalitet osv


http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1774.0

Utloggad rsjowa

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2010, 23:35:52:52 »
Jonas West summering av marknaden var suverän.  O0 Trots att man kanske klumpar ihop lite mycket i kategori 3.

Hur som helst, det enda jag känner med kategori 3 som inte pooler i 1 & 2 har är en kraftig överprissättning. Ett tips är att pruta hårt i kategori 3-leverantörerna, ställ dom mot varandra. Går att pruta rätt mycket...

Känns som om poolprylar av våra mer erkända märken är så ofantligt dyra. Deras pålägg (dom tillverkar ju inte så mycket av grejorna på egen fabrik kan man tänka) är rätt stora. Tittar man på hur liknande material används i andra nischer, tex inom båtindustri, kanalplasttak för uterum/altantak, vanliga värmepumpar, vanliga pumpar osv så häpnar man. Jag skulle istället för att välja min snygga trappa i poolen kunna köpa, för ungefär samma peng (+ någon tusenlapp) en styrpulpet båt i byggsats, tex en frän micore 5 meters längd. Där är finish väldigt mycket bättre och man får mer för pengarna. Dock är konkurrens större inom tex båtindustri jämfört mot pooltrappor i SWE... Jämför också kanalplasttak på skånska byggvaror eller nåt annat ställe, jämför sedan vad ett pooltak kostar, som är i samma kvalitet, dock med böjda alu-skenor. Priset är väääldigt mkt högre...  :D

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #19 skrivet: maj 30, 2010, 07:55:01:01 »
Jo, man blir väl knappast vägledd i någondera riktning av den här tråden heller...  :o

När man kollar runt så hittar man folk som haft problem med alla typer av pooler, oavsett kvalitet. Problemet är väl snarare att man inte hittar information om de som INTE haft problem och kan ställa det i kontrast mot problemen...

Min kollega har en Miamipool och har också haft en del problem med deras grejer så jag tror inte det finns någon "perfekt" leverantör.

Jag hade det enklare från början eftersom jag visste att det får bli en "billigare" pool efter att jag skrotade planerna på glasfiber eller PP rätt tidigt eftersom jag inte såg tillräckligt med fördelar (jämfört med priset). I "billigare" räknar jag då in t.ex. Rubinpool och Poolkungen medan JoF och sådana varianter hamnar ett snäpp lägre ner sen, alltså:

"Budget": JoF, Poolmans (vissa modeller)
"Billig": Rubinpool, Poolkungen, Poolmans (vissa modeller)
"Märkes": Folkpool, Mimaipool, Svenska Poolfabriken

Skillnaden mellan "Budget" och "Billig" tycker jag är ett rejält kliv upp medan mellan "Billig" och "Märkes" inte nödvändigtvis ger dig så "mycket mer för pengarna" i grejer men kanske i kvalitet... Priset däremot är ett rejält kliv mellan "billig" och "märkes"...

Jag tänkte som så att även om den "billiga" har en sämre kvalitet på liner så är det samma garanti på stomme, etc. som "märkes" leverantörerna har. Även om nu min Rubinpool liner "bara" håller 7-8 år istället för 10 år så kan jag ändå byta liner minst 6-7 gånger innan jag nått priset av en märkespool (exkl. arbete då förstås).
Det samma gäller pump t.ex. men om den brakar efter 2 år så lär jag ju satsa på en av lite bättre kvalitet i så fall när jag köper en ny.

OBS!!! Jag säger inte vad som är rätt och fel eller vad man ska sats på... bara delger hur jag tänkt!


//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad rsjowa

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #20 skrivet: maj 30, 2010, 10:24:09:09 »
...
När man kollar runt så hittar man folk som haft problem med alla typer av pooler, oavsett kvalitet. Problemet är väl snarare att man inte hittar information om de som INTE haft problem och kan ställa det i kontrast mot problemen...
...

Det är nog en korrekt analys. Funkar allt finfint så har man ofta inget behov att basunera ut det för alla.  ::)

När man tittar på de som har problem med pooler så är det ju intressant att se vilka man får hjälp av/garanti. Jämför igen med bilar som nån gjorde fast med annan vinkling... när man köper en ny bil så förväntar man sig att allt funkar. Dock är det väldigt vanligt att det blir nåt fel på den, som då biltillverkaren ofta tar på garanti, förlängd garanti eller "goodwill-konto". Om biltillverkaren inte gör det så får dom ett riktigt dåligt rykte och du kommer ju aldrig köpa denna bilmodell igen.

Att det blir fel ibland oavsett om man byggt en pool eller en bil för den delen, det händer liksom...

Du kanske ska mer inrikta dig på att hitta leverantör baserat på hur hjälpsamma dom verkar vara även efter man signat kontrakt eller lämnat pengen ifrån sig.

Igen, förtroende för den du handlar av är ibland viktigare än priset i mina ögon.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #21 skrivet: maj 30, 2010, 21:54:18:18 »



"Budget": JoF, Poolmans (vissa modeller)
"Billig": Rubinpool, Poolkungen, Poolmans (vissa modeller)
"Märkes": Folkpool, Mimaipool, Svenska Poolfabriken

Skillnaden mellan "Budget" och "Billig" tycker jag är ett rejält kliv upp medan mellan "Billig" och "Märkes" inte nödvändigtvis ger dig så "mycket mer för pengarna" i grejer men kanske i kvalitet... Priset däremot är ett rejält kliv mellan "billig" och "märkes"...

Jag tänkte som så att även om den "billiga" har en sämre kvalitet på liner så är det samma garanti på stomme, etc. som "märkes" leverantörerna har. Även om nu min Rubinpool liner "bara" håller 7-8 år istället för 10 år så kan jag ändå byta liner minst 6-7 gånger innan jag nått priset av en märkespool (exkl. arbete då förstås).
Det samma gäller pump t.ex. men om den brakar efter 2 år så lär jag ju satsa på en av lite bättre kvalitet i så fall när jag köper en ny.

OBS!!! Jag säger inte vad som är rätt och fel eller vad man ska sats på... bara delger hur jag tänkt!


//Anders


Jag tycker många av er stirrar sig blinda på garantier.
Och då måste jag göra er besvikna för när ni kommer med en sönderrostad pool om c:a 5-10-15-eller 20 år så har ni väldigt svårt att få något för er pool. tyvärr är det så då tillverkare kan skylla på allt från skadat galv till fel vattenkvalitet och ni som konsumenter måste bevisa motsattsen.
Sen kan man hoppas att er leverantör väljer att hjälpa er ändå.

Och skillnaden mellan "billig" & "märkes" är enorm. Tycker vi kan döpa om "märkes" till "bestående" man bygger katogori 3 för att den ska vara en livstid eller mer.

Tycker du har rätt mellan budget och billig men i kategori 3 så kommer man till en helt annan typ av pool, en stomme som är många gånger tåligare och i stort sett inte går att rakt av prisgämföras med någon annan kategori för att man får en annan sak. Där av inte sagt att "billig" är dålig utan en annan typ av pool.

Hoppas ni förstår vad jag menar är sliten efter en hel helg med pool & spajobb & på den lediga tiden försöka återfågreppet om den snabbväxande trädgården  :D

MVH Jonas

Utloggad frida

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #22 skrivet: juli 26, 2010, 15:30:24:24 »
Hej Anders m fl!
Har läst tråden men inte blivit särskilt mycket klokare, blir därför litet OT och frågar vad ni tycker om den pool som jag går och funderar på om den kan vara något ...  http://yapool.de/index.php? Vilken kategori kan den tänkas hamna i? Vad är det som gör den bra/dålig? Förslag?
mvh frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #23 skrivet: juli 27, 2010, 10:55:39:39 »
Hej,
det är ju svårt att säga utgående från infon på deras webb sidor (och dessutom är min tyska inte den bästa) men min gissning blir att det nog mer lutar åt "budget" än "billig"... Sen verkar det inte ingå kringutrustning heller. Räknar du in allt annat tror jag du hamnar rätt nära t.ex. Rubinpool ändå...

Det man kan se i deras "paket" är att slangar är av svag kvalitet, sandfiltret ser ut att vara av "limmad" typ, detsamma som man hittar i "budget" paket, typ J&F.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad frida

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #24 skrivet: juli 27, 2010, 11:06:22:22 »
Åhh, tack för ett bra svar!
De naturliga följdfrågorna blir naturligtvis vad som karaktäriserar "slangar av svag kvalitet"? Sandfilter av "limmad typ"?  <dontkn>
/frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #25 skrivet: juli 27, 2010, 11:15:10:10 »
 :)

Tja-a... se bilderna, slang bra kvalitet kostar runt 100 kr/meter och är av "hög tryck" kvalitet (HT). Sandfilter bör vara "lindat" glasfiber för att säkert hålla, inte gjutet i plast.


Kan ju tillägga att så fort du ser en slangklämma vet du att det är "sämre kvalitet". Bättre grejer har kläm-kopplingar eller allra helst limmas!

//Anders
« Senast ändrad: juli 27, 2010, 12:31:22:22 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LUS

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #26 skrivet: juli 27, 2010, 12:23:09:09 »
  Dessa pooler blir inte billigare med frakt och lite uppdateringar (lindat filter) än vad Rubinpool ger. Fick ett mycket bra pris som inte de Tyska kan matcha. Nu köper jag riktigt tak (Klassik C) på en gång, då låg Rubinpool lägre än tex Yapool! En pool utan tak är inte en pool tycker jag, både säkerhets och värmekonomimässigt. Nu är det 10 x 5 jag tittar på, tror dock inte skillnaden är så stor på tex 8 x 4 om man köper allt på en gång. Jag har kollat me det vi vill ha, riktiga filter, pumpar och Mosaikliner. Bättre att fråga på det man vill ha än komma efteråt med ändringar.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Olof

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #27 skrivet: augusti 04, 2010, 18:51:54:54 »
Frida. Jag har köpt av Yapool och kan garantera att jag inte hittat priser som är i närheten av deras bland de svenska poolleverantörerna. Awasen skriver om bättre och sämre delar till pumpen. Till Yapools poolpaket levereras de sämre delarna som för den skull inte behöver vara dåliga... eller??? Även de poolpaket jag kollat upp i Sverige innehåller de "sämre delarna" fast till mkt högre pris. Väljer du denna typ av pool kan jag rekommendera Yapool. Ska du köpa bättre kvalite springer priserna upp och då vet jag inte var man handlar billigt. Inser att det finns betydligt bättre pooler men då kostar det. Är som att köpa bil, alla bilar rullar men man kan välja Opel istället för Bmw. Bilder samt priserna jag gett ser du på http://www.pette.se
« Senast ändrad: augusti 05, 2010, 09:18:22:22 av Olof »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #28 skrivet: augusti 04, 2010, 18:59:24:24 »
Tror inte man kan jämföra bilar och pooler, en opel kan nog rulla lika långt som en BMW, men en billig pool lär inte hålla lika länge som en dyr.
Däremot är det säkert billigare att själv agera importör än att betala någon annan för det = köpa i Svergie av en svensk leverantör och med svenska garantier.
Har man inte råd med en "dyr" pool skall man ändå köpa pool, för det är kanon att ha pool!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Olof

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #29 skrivet: augusti 05, 2010, 11:10:24:24 »
Kanske en skev jämförelse. Må hända att Opel och BMW rullar lika långt men det finns andra bilmodeller som inte gör det. Syftade på sämre respektive bättre kvalite och den senare bör väl rimligen rulla längre innan något måste repareras... eller är jag ute och cyklar...?? Bör nog även gälla pooler.... och allt annat man köper också för den delen.

Utloggad Sanntos

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #30 skrivet: augusti 08, 2010, 14:02:14:14 »
Intressant tråd.. men jag undrar vad poolförsäljarna säljer... egentligen?
Kan man tänka sig dela upp poolprojektet från idé till färdigställande i några olika fasre som t.ex förslagsvis 1-PoolPlanering  2-GrävningochDränering 3-ByggeavStomme 4-LinerochMaskinisntallation samt sist 5-Poolmiljö...

Mina egna något lösa tankar vad gäller 1- är att i 95% av alla poolprojekt i Sverige är husägaren själv projektledare, det är bara några få som av olika skäl vill låta en firma ta ha om den saken. 2- sköts normalt av lokal grävare, 5- görs oftast själv eller av lokal firma. Slutligen vad gäller 3- så levererar de inte kvalitet utan TID.
Maialet i stommen har nog faktiskt en väldigt underordnad betydelse, utförandet och slutresultatet har en större. hade jag bara en enda gång hört talas om att en poolstomme har rasat samman, så hade jag kanske tänkt annorlunda.. Likaså vad gäller 4-.

slutsatsen är att poolägaren- projektledaren själv avgör kvaliteten på det färdiga resultatet, av en poolleverantör kan han mest vinna tid. Antar jag... :)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #31 skrivet: augusti 08, 2010, 15:24:09:09 »
Att låta Poolrepresentanten gå in o agera Arbetsledare är även det ett utmärkt sätt att se till så saker blir rätt.

Jag tror det tog oss 5 kalenderdagar från det att grävarn kom tills vi badade.

Poolrep: arbetsledare o poolbyggare, rördragning, igångsättning osv
PoolRep medarbetare: poolbyggare
Grävare: grävde, fixade dränering, beställde material, fixade botten

Utöver detta så fick elektrikern koppla in Centralen och VVS-killen värmeväxlaren.

Jag tror jag betalade typ 17-18k för denna tjänst och det var det verkligen värt.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag