CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???  (läst 6947 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« skrivet: augusti 04, 2015, 22:52:30:30 »
Hur ansluter man bäst kabeln från 12V trafo'n till Pahlens kopplingsbox i rostfritt?

(Art no 12310 på sida 65 i katalogen: http://www.pahlen.se/download/poolkataloger/poolkatalog-pahlen-2015.pdf)

Boxen har ju bara ett ca 23mm runt hål i botten med grymt skarpa kanter....någon form av förskruvning är väl tanken, men vanliga rörmuffar som denna: http://www.clasohlson.com/se/Rörmuff/Pr362311000
blir ju för små och några 20mm motsvarigheter har jag inte sett...?

Självklart kan man köpa specialförskruvningar som passar precis vad som helst på typ ELFA/Farnell/etc..., men jag tror inte att det var Pahlen's tanke...

Kabeln (ca 7m totalt) ska gå vidare under ett trädäck och jag funderar på att lägga 16mm flexslang, alternativt 20mm, kanske ska man ta den kraftigare "panzar"-typen som är gjord för ingjutning och inte är nämnvärt dyrare?? (2st 6mm2 kablar får med "hyfsad marginal" plats inuti en 16mm flexslang, men marginalen är inte extremt stor....) VP-rör med 90gradersböjar är väl ett alternativ men lite bökigare att installera?

Hur är el-anslutningen utförd hos Er som har Pahlen's kopplingsdosa?

(Och jag tänker här inte på anslutningen som går ner till lampan utan den åt andra hållet)

En andra fråga är hur man bäst fixerar kopplingsboxen i däcket, det finns ju inga fästöron/fästhål eller andra självklara monteringshjälpmedel?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2015, 23:07:19:19 »
Jag har dragit upp 20mm pem-slang.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2015, 10:44:37:37 »
Jag har för mig att jag har en förskruvning. Men är inte säker exakt, för det var några år sedan nu ju.

Jag har ett minne (dock oklart) av att det var ett hål för slangen som kommer från lampan och ett hål där man satte en medfäljande förskruvning, som det står i katalogen PG16.
« Senast ändrad: augusti 05, 2015, 10:49:54:54 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2015, 17:00:47:47 »
Hmmm, just nu lite mer förvirrad än tidigare trots ny och bra info..

Pahlén skriver: "Anslutning ¾” för kabelrör. Tätningshylsa PG16." samt "Med kabeltätning i botten, anslutning till kabelrör."

Slangen som kom från lampan hade ju utvändig gänga (troligen PG16) UTAN mutter och passade direkt i en metallförskruvning som satt i kopplingsdosans ena hål. Det andra hålet är precis bara ett hål och något mer följde inte med...

Baserat på Pahléns text kan jag därför inte med säkerhet säga om jag fått allt som borde följt med, eller om det kanske saknades plastmutter till slangen från lampan...

Dags att ringa leverantören kanske? Och låta dem plikta för att inget informationblad/installationsanvisning följde med kopplingsdosan.... :-)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2015, 21:28:39:39 »
Kollade i min dosa nu. Metallförskruvningen är den som röret från baljan med lampan kommer in i, den andra i plast är en PG13.5. Står på kanten, men svårt att se på bilden.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2015, 22:52:26:26 »
Du är en klippa Erik!

Jag kollade upp PG standarden och hålet i min burk borde även tillåta en storlek större, PG16.

Pahléns uppgifter stämmer alltså avseende hålet, men själva plastförskruvningen följde inte med i min leverans/förpackning. (22,5mm gängytterdiameter går igenom ett 23mm hål.)

Jag borde alltså leta efter en PG 16 förskruvning (i plast) som kan ansluta direkt till flexrör, helst 20mm storleken.

Kanske utan att reflektera svarade du även på min andra fråga, du ser ut att ha borrat ett ytterligare hål i botten på dosan och dragit en vanlig trallskruv i något av trä under dosan. Jag gör nog likadant och ser till att det blir en A4-skruv så att det inte blir kontaktkorrosion över tiden.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2015, 22:58:08:08 »
Jag fixade till med lagom tjocka träbitar under som jag skruvade fast dosan i (två skruvar, den ena är bakom kopplingsplinten så den syns dåligt) så att den kom på lagom höjd mot trallen.

Sen om jag använt dosan på tänkt sätt är en annan fråga. Men det här funkar för mig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2015, 00:16:46:46 »
Jag kan nu berätta hur jag slutligen gjorde, vilket tyvärr visade sig bli FÖR bra....ska berätta hur jag tänker....

Eftersom förskruvningar med PG-mått/gäng inte verkar vara vanliga i bygghandeln så blev det M25 plastförskruvningar med kontramutter på insidan. Det var ett jä--a skitgöra att fila upp hålet från 23 till nästan 25mm så att förskruvningen gick att skruva igenom utan att förstöra gängan alltför mkt....som belöning passar dock sedan en 16mm flexslang utan marginaler direkt inuti förskruvningen...och tänk inte tanken att dra åt, eller ens gänga på, den yttre muttern som tätar runt slangen. Det minsta lilla som flexslangen stryps så blir det stört omöjligt att dra igenom 2st 6mm2 kablar...utan åtdragen mutter det blir TIGHT, men det går.... sen när kablarna är igenom kan man dra åt en hel det och täta förskruvningen som då mosar ihop flexslangen för gott...tätt och fint!!!!

MEN

Sen när jag var klar, och la dosan tillfälligt åt sidan på marken...så inser jag att poolvatten  långsamt tränger upp i dosan från skyddsslangen runt lampkabeln...det läcker alltså litegrann både nere i förskruvningen i lamphuset under vattnet OCH mellan metallförskruvningen och pahlens kopplingsdosa...trots att jag dragit åt rejält på båda ställena... :-(

- Är det normalt eller behöver man åtgärda detta?

När jag lyfter upp dosan till den höjd där den slutligen ska sitta, över vattenytan...., så tränger såklart inget vatten upp längre...

Problemet/risken blir nu att min M25 förskruvning och flexslang kanske blev FÖR tät, om vatten/kondens kommer in i dosan så kommer det inte ut. Hmmmmmm?  <hmm>

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2015, 08:33:47:47 »
Ifölge dom poolhandlara jag har talat med är det hellt normallt att det står vattan i flexslangen från lamphusen. Går det att lägga denna en böj upp mot tallen, så du får en "vattenlås"?. Jag har gjort så med mina fyra lampor, och det har varit problemfritt i 3 sesonger.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Elanslutning till Pahlens kopplingsbox???
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2015, 09:02:57:57 »
Det ska stå vatten i flexslangen. I instruktionerna till min kopplingsboxen spm är av plast står det att man ska täta anslutningen mellan slang och box med silikon.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag