Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lindvalls pool bygge  (läst 127249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #150 skrivet: mars 22, 2016, 22:28:15:15 »
Jo jag vet att den tillverkar klor. Men har fått för mig att vattnet blir trevligare i en saltvattenpool och att klornivån är stabilare och lägre.
Jag tycker inte det är något större problem att slänga i en eller två puckar i veckan. Så jag är inte intresserad av att lägga typ 20000 på en saltklorinator. Men några tusen kan jag tänka mig om den fungerar bra. Men om det är skit så fortsätter jag med puckar
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #151 skrivet: mars 23, 2016, 00:17:17:17 »
Klornivån blir snarare högre och instabilare än med puckar/tabletter, jag förstår inte vad det är med alla och saltvatten spa /pool
Folkpool mm har verkligen lyckats att lura i många  klorinatorns förträfflighet , och saltvatten jo,jo som ett utspätt östersjön

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #152 skrivet: mars 23, 2016, 07:36:07:07 »
Nu tycker jag att du är lite hård. Det är ju många här som är väldigt nöjda med sina klorgeneratorer med saltvatten. Visst har en del skrivit om inkörningsproblem, men de flesta som skriver är ändå nöjda. Men att det fortfarande är klor i vattnet ska man ju vara på det klara med.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #153 skrivet: mars 23, 2016, 07:44:50:50 »
Då kanske inte detta är lösningen på mitt "grönthårproblem"
Jag vet inte vad jag gör/har för fel. Men ljushåriga blir gröna i håret i vår pool.
Alkanitet ok pH ok klor värde ok
Inga metalldelar i poolen
Kommunalt vatten

Grannen har samma vatten använder samma produkter enda skillnaden är att jag har pooltak och har några grader varmare vatten. Jag har typ 31 grader hela säsongen.

Vad gör jag för fel? ???????
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #154 skrivet: mars 23, 2016, 09:16:15:15 »
... Jag vet inte vad jag gör/har för fel. Men ljushåriga blir gröna i håret i vår pool. ...

Att ljushåriga blir grönhåriga i din pool beror på för hög klorhalt.
Mät med vettiga grejer (dvs inget som har med stickor att göra).
Se till att frittklor är 0,6-1,5 (överstig inte 1,5 ppm) och bundet inte över 0,5.
Använd kvalitetspuckar med plast runt.
Riv av 3 hörn (som borde vara lagom för din vattenvolym) på plastförpackningen och testa om det ger lagom med klor, öka eller minska annars storleken på de "avrivna hörnen".
Chockklorera lite oftare (mät det bundna kloret) och ha pooltaket helt öppet minst en timme efter chockklorering.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #155 skrivet: mars 23, 2016, 10:29:50:50 »
Tack för info.
Jag har nog varit lite frikostig med kloret.
Och mäter med stickor
Var rekommenderar ni för mätmetod
Och hur ofta skall man chocka och hur mycket skall man lägga i då ???
Jag har 45m2
Och jag brukar chocka på våren och när jag stänger och 2 gånger under säsongen
och då brukar jag ta ca 3-4 dl.

Och brukar lägga i en puck var 5 dag ungefär
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad j-t

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #156 skrivet: mars 23, 2016, 10:59:09:09 »
Köpte en Scuba II förra året, lite krångligt med tabletter som ska lösas upp men den ger bra tillförlitlighet, kostar runt 1200 har jag för mig.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #157 skrivet: mars 23, 2016, 11:01:41:41 »
En 200 g klortablett bör räcka minst 7 dagar i din vattenvolym, kanske uppåt 8-9 beroende på väder och badbelastning. Kallare poolvatten (vår och höst bör det räcka med en tablett varannan vecka).
Testtabletter är betydligt bättre än stickor, läses färgen av med dioder (exempelvis Scuba 2) får du mer rätta värden än om du läser av det optiskt med ögonen. Viktigt att tänka på är även att aldrig kontaminera testutrustningen med kroppen eller något annat. Likaså att värdena ska läsas av efter en viss tid (som brukar anges i bruksanvisningen). Tabletter för fritt klor brukar vara 60 sek efter att de krossas i testvattnet och tabletter för totaltklor (fritt + bundet) är 180 sekunder.
Chocka ska du göra när bundetklor kommer uppåt 0,2-0,5 ppm. En tumregel är att har ni haft hög badbelastning och/eller soligt väder så bör du chocka. Chock doseras för det mesta (står på burken) med 1 dl per 10 kubikmeter vatten.
Trappen tar bort lite volym och du har skimmer en bit ner på poolväggen (fyller inte ända upp till kanten med vatten) så jag gissar att du har knappt 40 m3 vatten i poolen förutsatt att poolen inte har sluttande botten och att stommen är 1,5 meter hög.

Utloggad MathiasS

SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #158 skrivet: mars 23, 2016, 11:29:17:17 »
Att hög klorhalt orsakar grönt hår, stämmer verkligen det?

Här har vi också problem med grönt hår på någon av döttrarna men någon hög klorhalt har vi garanterat inte. Har haft 0,5ppm något år och 0,7ppm ett annat, i kombination med uv. Klornivån varierar ingenting över tiden, regleras med Minimaster.

Jag ser också kopplingen till klor men snarare än klorhalt så ser jag koppling mot badtid.

Det har ju tidigare också spekulerats i att det är koppar som färgar håret (i mitt fall när vattnet tappas upp i poolen), men jag röstar nog för klor som orsak.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #159 skrivet: mars 23, 2016, 11:53:32:32 »
Koppar i vattnet och/eller hög klorhalt och frekvent badande har visats sig påverka blont hår.
Att tvätta håret med ketchup (gammalt husmors-knep) tar bort grönskiftningen på blont hår.

MathiasS: Är du säker på att du har korrekta mätvärden?
Elektroderna i Pahlén Minimaster (och andra märken av automatik) kräver kalibrering 1-2 gånger per månad.
Elektroderna ska rengöras en gång per månad.
Elektroderna ska bytas en gång per år.
Elektroderna förstörs om de torkar och ska då bytas.

Allt enligt instruktionerna för Minimaster. Följs inte detta schema på underhåll så kan klorvärdet egentligen vara lite vad som helst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag