Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?  (läst 5944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« skrivet: november 25, 2017, 22:28:33:33 »
Eventuellt så byts min fabrikssvetsade liner mot en platssvetsad.

Frågan gäller hur man fäster linern i överkant. Poolstommen är thermopool och på toppen har jag en linerlist och över listen ligger sargstenar limmade. Jag är inte överdrivet sugen på att ta bort stenarna. Jag är inte ens säker på att det går och jag har lagt en hel del tid på att få dit dom.

Så... Vad och hur göra?

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #1 skrivet: november 27, 2017, 18:55:10:10 »
Jag har också en Thermopool och montören som platssvetsade här ville ha en tryckad 45'45 regel på toppen av väggen för att kunna spika upp linern. Plattorna ligger sedan ovanpå linern vilket gör det i princip omöjligt att byta linern utan att ta bort och återmontera stenarna.



Det finns ett alternativ att svetsa den nya linern ovanpå den gamla i ovankant utan att flytta på stenarna men då gällde inte garantin (10 år) enligt min svetsare. Detta går dock inte i ditt fall eftersom en platssvetsad liner är tjockare än din befintliga fabriksmodell.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2017, 06:20:24:24 »
Går linerlisten ned en bit efter väggen borde de kunna renskära bort den gamla liner och limma den nya mot listen kan jag tycka i alla fall.
Kanske går limma direkt mot betongen annars.
Det skulle dessutom kunna gå skära av den gamla linern 50 mm ned på väggen och svetsa ihop den nya med den gamla med 50 mm överlapp.
Blir en kant, men kanske är värt det?

Kolla gärna på u-tube hur de gör när de renoverar gamla pooler med platssvetsad liner, och SE TILL att ni är eniga om hur det skall göras innan hantverkarna står där på plats.
Annars är risken stor att de gör "som de vill" = snabbaste sättet istället för på bästa möjliga sätt.

Minns att jag såg en film där de borrade fast en plastlist i väggen upp mot kantstenen som de sedan svetsade fast nya linern i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #3 skrivet: december 01, 2017, 21:58:35:35 »
Går linerlisten ned en bit efter väggen borde de kunna renskära bort den gamla liner och limma den nya mot listen kan jag tycka i alla fall.
Kanske går limma direkt mot betongen annars.
Det skulle dessutom kunna gå skära av den gamla linern 50 mm ned på väggen och svetsa ihop den nya med den gamla med 50 mm överlapp.
Blir en kant, men kanske är värt det?

Kolla gärna på u-tube hur de gör när de renoverar gamla pooler med platssvetsad liner, och SE TILL att ni är eniga om hur det skall göras innan hantverkarna står där på plats.
Annars är risken stor att de gör "som de vill" = snabbaste sättet istället för på bästa möjliga sätt.

Minns att jag såg en film där de borrade fast en plastlist i väggen upp mot kantstenen som de sedan svetsade fast nya linern i.

Fast jag har ju ingen betong att limma mot, det är ju 50mm frigolit. Ytterst skeptisk till nåt lappa och laga mot den gamla linern. Den är ju fabrikssvetsad och räcker inte riktigt till med runda hörn som resultat. Med platssvetsat så får man ju skarpa invändiga hörn.

Nä, skall det göras så skall det göras ordentligt. Leverantören hade nån lösning sa dom men jag vet inte hur och kommer att vara helt säker på vad och hur dom gör innan. Kollade med en annan leverantör idag och dom sa att det blir bara skit om man inte tar bort stenen och fäster linern uppifrån.

Något tips på hur man får bort skumlimmad granit?

Utloggad TommyC

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #4 skrivet: december 02, 2017, 11:10:54:54 »
Med en dåres envishet brukar jag alltid föreslå att alternativet att plasta ska övervägas. Inte alltid den bästa lösningen (eller kanske ens bra) men för och nackdelar är väldigt annorlunda jämfört med liner.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #5 skrivet: december 02, 2017, 17:26:32:32 »
Med en dåres envishet brukar jag alltid föreslå att alternativet att plasta ska övervägas. Inte alltid den bästa lösningen (eller kanske ens bra) men för och nackdelar är väldigt annorlunda jämfört med liner.  O0

Fullständigt uteslutet. Det är inte jag som byter liner det är leverantören.

Sen har vi diskuterat det i nån annan tråd och jag vet inte om du någonsin har plastat en pool eller nåt annat öht men ingen kan vara intresserad av en handupplagd glasfiber som topcotas. Och det borde gälla både arbetsinsats och slutresultatets kvalitetsintryck. Sen är det den lilla, inte helt oviktiga aspekten med att en thermopool är isolerad med EPS, har man erfarenhet av polyestermatris sen tidigare så vet man ungefär hur kompatibla dom två materialen är....

Utloggad MathiasS

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #6 skrivet: december 04, 2017, 15:50:23:23 »
Något tips på hur man får bort skumlimmad granit?

Antingen bara bryter du upp den eller så offrar du en fogsvans eller bågfilsblad och sågar lite under stenen tills det släpper..
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #7 skrivet: december 29, 2017, 13:26:29:29 »
Har pratat med leverantören som absolut rekommenderar mig att låta stenarna sitta kvar.

Dom kan sätta en vertikal list som skruvas in i betongen och som linern svetsas mot eller svetsa på nåt på linern och använda linerlisten som sitter där.

Några förslag på riktigt coola liners? Är det några som anses vara bättre/sämre mm?

Utloggad TommyC

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2018, 17:09:33:33 »
Fullständigt uteslutet. Det är inte jag som byter liner det är leverantören.

Sen har vi diskuterat det i nån annan tråd och jag vet inte om du någonsin har plastat en pool eller nåt annat öht men ingen kan vara intresserad av en handupplagd glasfiber som topcotas. Och det borde gälla både arbetsinsats och slutresultatets kvalitetsintryck. Sen är det den lilla, inte helt oviktiga aspekten med att en thermopool är isolerad med EPS, har man erfarenhet av polyestermatris sen tidigare så vet man ungefär hur kompatibla dom två materialen är....
Ok, vad bra, då har du ju övervägt det och kommit till din slutsats, det var bara det jag var ute efter. Jag kom inte ihåg att vi diskuterat det tidigare. Kolla Poolersw's tråd så ser du att du har dålig koll på handplastad pool.  O0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.110 Bra finish och inga veck.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2018, 19:36:53:53 »
Ok, vad bra, då har du ju övervägt det och kommit till din slutsats, det var bara det jag var ute efter. Jag kom inte ihåg att vi diskuterat det tidigare. Kolla Poolersw's tråd så ser du att du har dålig koll på handplastad pool.  O0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.110 Bra finish och inga veck.  ;D

Han har verkligen gjort ett väldigt bra arbete. Och jag har ingen koll på handplastad pool, har du? Jag har däremot allt för bra koll på handplastade båtar och plugg/form och plastning av diverse skärmar, spoilers, frontar mm som jag sen kört sönder nästkommande helg på nån jävla räserbana. Har plastar både med polyester- och epoximatris och med kolfiber, tigerväv och glas i fler former än jag trodde var möjligt. Och jag hatar det.

En inte helt oviktig detals i tråden du länkar till är att han har element med betogfiberskivor. Förstår du konsekvensen om nån skulle ge sig på det han gjort direkt på EPS? Sen så är det fortfarande en handupplagd yttre yta som sen är toppad med ett tjockt lager topcoat. Synar man den ytan så är det som insidan på en Flipper från -77. Ytan kan aldrig mäta sig med den man ser på fabrikssålda glasfiberpooler där A-yta är skapad med form, en sån hade jag inte haft nåt emot men det är ju liksom lite sent nu....

Sen tror jag att du starkt underskattar den helt fantastiska arbetsinsatsen han lagt ner på sina glasfiberväggar.

.... och jag tror inte fabrikssvetsat veckar sig heller.

Utloggad TommyC

SV: Hur fäster men överkanten på platssvetsad liner?
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2018, 20:39:35:35 »
Vår pool är byggd av förra ägaren till vårt hus eller snarare av några som jobbade för samma arbetsgivare som han gjorde. Poolen är plastad mot impregnerade plywoodskivor som sitter mot träreglar som ger en luftspalt mot en stomme av betonghålsten. Jag har plastat om poolen helt en gång. Inför försäljning så hade dom lagt på ny topcoat utan ordentligt underarbete. Efter några år så släppte det flisor av plast. Träskivorna har troligen delvis ruttnat i de nedre delarna vilket jag inte förstod innan jag plastade om poolen. Besvikelsen var ganska stor när jag hittade en del nya sprickor i hörnen nertill efter den första vintern efter omplastningen. Därefter har jag ägnat mig åt mindre eller större lokala förbättringar som brukar ta runt 10 timmar fördelat under några dagar nästan varje vår.  Något år ska jag skära ur botten och göra om grunden.

Jag har således ganska stor praktisk och en hel del teoretisk kunskap om glasfiber, polyester, gelcoat och topcoat.  Däremot har jag inte byggt bildelar eller annat mot plugg/form. Epoxi har jag bara erfarenhet av som rostskydd av bilar.

Ytan som jag får på poolen har inga likheter med insidan av en segelbåt från 70-talet. P g a påläggning med roller så blir ytan svagt vågformad sett över ett större område men ytfinheten är väldigt god. Det blir såklart långt ifrån samma finish som hos en bra fabriksbyggd plastpool som är plastad mot en plugg.

I praktiken så är det bara decimetern av poolvägg ovanför vattenytan som har någon större betydelse vad gäller finish. Resten av väggar och golvet syns inte speciellt bra när cirkulationspumpen går. Jag har ibland snabbt lagat vissa sprickor i botten genom att lägga på remsor av glasfibermatta som plastats fast med polyester och sedan täckts med gelcoat+topcoat. Det ser inte alls bra ut när poolen är tom men är svårt att se nivåskiften när poolen är i drift.

Jag har full koll på arbetsinsatsen som krävs för att plasta en pool. Det är inget drömjobb, långt ifrån. Speciellt som det ofta är 30-40 grader när jobbet görs. Att jobba med andningsmask i hettan är inte skönt. Nackdelarna med egen plastning är ganska betydande men fördelarna är också stora i form av låg kostnad för material och enkelt att bygga trappor och olika nivåer. Materialet är också lättillgängligt i närmsta välsorterade båttillbehörsbutik.

Fabrikssvetsat veckar sig inte men man får tydligen veck på köpet i skarvarna som man kan läsa om här, jag har ingen egen erfarenhet av det.

Som vanligt finns det inga lösningar som bara har fördelar. Det är bara vilken mix av för- och nackdelar man får som varierar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan