CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeväxlare  (läst 8382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Värmeväxlare
« skrivet: juni 02, 2009, 19:46:43:43 »
Är det någon som vet hur in/ut gångar på en plattvärmeväxlare skall kopplas <dontkn> (jag har en med dubbla gas ingångar för 2st VP)

När jag startade upp mitt system så märkte jag att det var kopplat som på bifogad bild. Jag hade för mig att poolvattnet skulle gå tvärtom, men det verkar fungera. Kanske påverkar verkningsgraden. Jag bad min kylmontör göra tvärtom, men här kanske det blev ett litet missförstånd.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2009, 22:11:41:41 »
 Alfa Laval som är rätt stora på plattvärmeväxlare brukar rita att inkommande från det ena mediat ska möta utgående av det andra mediat.

Vad som är rätt eller fel  <dontkn>

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2009, 22:49:07:07 »
Japp, det är även vad jag har hört. Ville bara dubbelkolla innan jag kollar med min kylmontör o tar reda på vad det innerbär för kostnad att skifta rören alt får jag väl göra det en dag då något går sönder eller jag behöver dra om mina vattenrör.

Det fungerar i alla fall bra o vet inte hur mycket verkningsgrad jag förlorar, får se ifall jag kan ta reda på det.

(Fick samma svar på värmepumpsforum)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25568.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2009, 22:31:20:20 »
Hittade en rätt bra bild som beskriver hur det skulle varit inkopplat.

Träffade ena installatören i affären idag o jag skulle ringa till de imorgon för att se vad som går att göra, dvs ifall det blir billigare/enklare att skifta gas in/ut jmf med att skifta vatten in/ut.

Skall även ringa o fråga Alfa Laval om de vet skillnaden på verkningsgrad ifall man kör motströms resp medströms.

återkommer i ärendet....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad SingingSailor

SV: Värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2009, 23:03:25:25 »
En nyfiken fråga: Vad är syftet med två VP kretsar?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad utopiazz

SV: Värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2009, 23:27:27:27 »
Kanske om man har en VP med dubbla kompressorer  <hmm>

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2009, 08:13:15:15 »
Jag har för mig att den ursprungligen är till för att både värma och kyla med! En slinga till varje!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2009, 18:51:51:51 »
Den värmeväxlare jag har tillsammans med mina 2st värmepumpar har fungerat som uppvärmning till ett hus. Den har värmt upp radiator vattnet. Därför finns det dubbla gas anslutningar på denna värmeväxlare. Den ena värmepumpen startar först o när den inte orkar med så startar den andra.

Men som jag kopplat nu så startar bägge samtidigt, dock med 30s fördröjning på den ena.

De använder samma slinga ifall du skall köra värme eller kyla.

Kommer att skifta mina vattenledningar då detta blir det billigaste alternativet.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2009, 19:43:41:41 »
En täckt pool, men en väl dimensionerad värmepump bör stiga med 2-3 grader/dygn i temp i början (när det är varmare ute än vad det är i vattnet, och sedan med minst 1 grad/dygn så länge du inte har mer än 10 grader varmare i poolen än i luften.

Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag tillför nu ca 8 kW till vår pool (43 m3), och utetempen ligger på ca +5 till +13 grader över dygnet, pooltempen håller ca 32 grader, men värmepumpen går i princip dygnet runt.

Med tanke  på vad Richard skriver ovan så undrar jag ifall jag kommer att tjäna någonting på att vända från medströms till motströms i min värmeväxlare. Min värmeväxlare är ju dimensionerad för att flöde som är 2-3ggr mindre än mitt på 250 liter/min.

Jag kommer nu upp i ca 25grader i poolen o kör VP bara på dagen, 7-19. Det har varit väldigt kallt för årstiden de senaste dagarna, under 10grader på dagen o frost på morgonen o regn emellanåt.

Mina VP ger 8kW ut o det verkar som om jag höjer tempen med 2-3grader/dag, men just nu verkar den stanna av vid 25grader. Är detta normalt. Klarar jag inte mer än 15graders diff mellan utetemp o pooltemp?

Jag har 36m3 vatten, inbyggd plåtpool under altangolvet utan isolering på väggar o solfolie på när poolen inte används. Oisolerade slangar har jag också. Lika negativt som detta är när det är kallt ute är det lika positivt när det är varmt ute. Trögheten i mitt system är lägre jmf med en nedgrävd isolerad pool.

Många funderingar just nu, tacksam ifall det finns någon kan ge lite info.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2009, 20:42:59:59 »
Jag tror nog att du tjänar på att växla vattenledningarna på lite sikt, det beror naturligvis vad det kostar, men det borde ju vara gratis om du bett dem göra tvärt om mot vad de gjorde?
En plattvärmeväxlare skall alltid vara motsrömskopplad, men jag vet inte heller hur stor skillnaden blir i verkningsgrad.

Om värmepumpen tvingas arbeta med 1 grad högre temp för att kompensera för felkopplingen blir dock COP (besparingen) ca 3% lägre än annars.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag