CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Suglans ett måste till Minimaster??  (läst 2322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Suglans ett måste till Minimaster??
« skrivet: maj 02, 2017, 14:56:43:43 »
Står i slutskedet för att besluta vilket klor/pH-doseringssystem jag ska köpa och det står just nu mellan Zodiac Ph/Chlor expert och Pahlens minimaster.

Zodiac'en levereras med suglansar som har nivåavkänning som vad jag förstår stoppar dospumpen med larm direkt när kem-dunken tar slut, en finess som Minimastern verkar sakna?

-Vad händer när kemdunken tar slut med en Minimaster?

Snurrar dospumpen på i 90 minuter konstant då varje gång som den får matningspänning, dvs 90 min varje morgon då jag antar att man helst kopplar Minimastern på samma spänning som matar den stora sandfilterpumpen vilket i mitt fall är timerstyrd?

Någon som isåfall köpt suglansar från annat håll och kopplat ett torrkörningsskydd liknande det som Zodiac'en har?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2017, 15:08:48:48 »
"Torrkörningsskydd" behövs inte i en slangpump förstås, men man vill ju ändå inte att pumpen snurrar när dunken är slut. I Minimastern finns det en begränsning i hur länge pumpen får gå innan doseringen slås av och det är den som också agerar "torrkörningsskydd". Funktionen finns ju där för att förhindra att stora mängder kemikalier doseras i vattnet med hälsorisk som följd, men samma funktion dubblerar alltså som begränsning när dunken är tom.

Jag upplever detta som ett "icke-problem". När det börjar ta slut i dunken tippar jag den på kant så att det sista kan sugas upp. Sedan byter jag dunk när det passar mig, antingen har det då gått tomt eller så häller jag över det sista i gamla dunken till det nya. Någon ytterligare automatik kring detta känns helt överflödigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2017, 15:17:17:17 »

Snurrar dospumpen på i 90 minuter konstant då varje gång som den får matningspänning, dvs 90 min varje morgon då jag antar att man helst kopplar Minimastern på samma spänning som matar den stora sandfilterpumpen vilket i mitt fall är timerstyrd?


När jag startar minimastern mäter den först redox/klor och ph och därefter börjar den dosera kem om det behövs. Det pågår sedan tills nivåerna är korrekta. Normalt handlar det om några minuters dosering, men hur lång tid det tar beror förstås på hur länge du har haft den avstängd och hur skitit vattnet hunnit bli.

Denna typ av reglerutrustning är avsedd att gå 24x7. Det kommer ju fungera att dosera bara halva dygnet men det kommer förstås doseras mycket mer direkt när du sätter på utrustningen.

Jag föreslår attt du låter vattenpump och minimaster gå dygnet runt. Det ger jämnast nivåer av kem i vattnet. Värmepumpen sköter ju sig själv och vill du inte ha den brummandes på natten så styr det separat från vattenpump och minimaster.

Det du ska se till är att minimastern blir strömlös när du slår ifrån huvudbrytaren till vattenpumpen OCH när motorskyddet löser ut om du har en trefas-vattenpump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2017, 15:33:20:20 »
Jag förstår din rekommendation MathiasS gällande jämnheten i dosering om pumpen går 24/7. Dock står den så pass nära ett sovrum att vi gärna har den avstängd på natten, (den är också dimensionerad för att säkerställa antalet vattenomsättningar i poolen med marginal under de 12h/dag som den går.) Värmen är "tyst" från bergvärme....

Gällande elektrisk inkoppling av dosanläggningen EFTER motorskydd och säkerhetsbrytare så har en annan tillverkare rekommenderat att man INTE får koppla efter dessa två brytare pga att "retur-energi" från pumpen kan skapa spänningspikar som skulle kunna skada dosanläggningen. (Har själv en-fas Astralpump på 1hk med separat motorskydd i el-skåpet innan säkerhetsbrytaren som sitter precis vid pumpen.)

Frågan är om jag vågar dra Minimaster-matningen direkt från sekundärsidan på denna säkerhetsbrytare?

(Kan elektrisk- och/eller mekaniskt lagrad energi pumpens lindningar resp. rörelsemoment skada Minimastern vid frånslag?)

Utloggad j-t

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2017, 16:31:46:46 »
Gällande elektrisk inkoppling av dosanläggningen EFTER motorskydd och säkerhetsbrytare så har en annan tillverkare rekommenderat att man INTE får koppla efter dessa två brytare pga att "retur-energi" från pumpen kan skapa spänningspikar som skulle kunna skada dosanläggningen. (Har själv en-fas Astralpump på 1hk med separat motorskydd i el-skåpet innan säkerhetsbrytaren som sitter precis vid pumpen.)

Frågan är om jag vågar dra Minimaster-matningen direkt från sekundärsidan på denna säkerhetsbrytare?

(Kan elektrisk- och/eller mekaniskt lagrad energi pumpens lindningar resp. rörelsemoment skada Minimastern vid frånslag?)

Koppla ett 240V relä parallellt med pumpen och mata därifrån till minimaster så är det inget problem.
Det du beskriver kan uppstå men det är väldigt ovanligt med modern utrustning, är man paranoid så vill man ha en galvaniskt avskild matning (dvs en 240V till 240V transformator) mellan som då säkerställer "ren" ström.

Bla kjell har sådana
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/rela-sockel-p36103

Utloggad Erica

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2017, 17:39:33:33 »
Risken för att pumpen vid frånslag skulle generera några spänningstoppar som skulle kunna skada elektroniken är nog väldigt liten. Det handlar ju om moderna, proffsbyggda produkter och då finns det säkert rimliga skydd inbyggda. Bor man som vi på landet så är ju då spänningsspikar som kan komma in på ledningarna vid åskväder en betydligt större risk. Mot åsknedslag i närområdet hjälper ofta inga skydd.

Vi har hittills alltid kört både cirkulation och doseranläggning 24/7, men har funderat på att sätta på timer eftersom pumpen drar ganska mycket energi. Vår pump är överdimensionerad eftersom vi först hade tänkt bygga en betydligt större pool utomhus, men sedan i sista minuten ändrade till en inomhuspool och då fick dra ned vattenvolymen till hälften. En 8x4 m pool behöver knappast en 1.1 kW pump... Men OM man stoppar pumpen, eller om den stannar av sig själv, måste ju doseringen stoppas också. Den får inte ligga och pumpa in kemikalier i stillastående vatten.

Utloggad MathiasS

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2017, 17:44:05:05 »
Thermo, jag har, som jt beskriver, inte kopplad direkt utan via reläer och använder spänningen på huvudbrytaren och från motorskyddet som styrsignal till reläet. Detta beskrivs någonstans i min byggtråd i avsnittet om elcentralen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2017, 22:29:02:02 »
Tack för alla tips. Får nog bli ett Kjell-relä mellan utsidan av motorskyddet och Minimastern enligt j-t's förslag. Billigt och lätt-tillgängligt....och skulle pumpmotorn mot förmodan verkligen slå sönder något så blir det primärspolen på Kjell-relät för 60 spänn och inte minimastern, inget som håller en sömnlös direkt.... :-)

Om någon i familjen sedan slår av pumpen när den går med hjälp av säkerhetsbrytaren, som sitter efter motorskyddet och därmed inte stannar minimastern, så har ju minimastern ändå flödesmätare som stannar doseringen som jag förstått det. (MathiasS har ju bekräftat det i en annan tråd.)

Dvs, dubbel säkerhet för normalfallet när timern slår av varje kväll och enkel säkerhet mot överdosering/klorgasutveckling i rören när säkerhetsbrytaren används manuellt i undantagsfall.

Att en slangpump kommer att massera en tom slang 1,5 timme varje morgon när kemi'n är slut, timern slår på och man själv inte är på plats får man väl leva med. De slits säkert inte ut så fort?

Dock ställer jag mig nu frågan om Minimastern kommer ihåg all form av kalibrering när den tappar spänningen...hoppas det för annars blir det problem med timerstyrning enligt ovan!

Projektet med nivåavkännande suglansar kopplade till någon form av larmsystem får väl bli ett potentiellt vinterprojekt då eftersom ingen (ännu) på detta forum verkar ha haft slitageproblem med slangpumparna pga slut kemi.

Utloggad MathiasS

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2017, 09:13:47:47 »
Jag har bytt en slang i slangpumpen sedan jag startade (2012?). Du får ju betänka att kemikalierna tar slut endast några gånger per säsong och de flesta av dessa lär du ju fånga upp själv och byta dunk i tid.

Kommer Minimastern ihåg kalibrering - ja, jag gör ingenting med kalibreringen efter vinteruppehållet, det tar jag lite senare när vattnet är varmt och allt har stabiliserats. Tror inte det står något om detta i manualen, men min apparat minns iallafall.

Generellt - sett till funktion tycker jag Minimastern fungerar klockrent. Det jag inte är nöjd med är att jag inte kan läsa av/ut ett redox-värde. Letade jag ny utrustning skulle nog detta väga rätt tungt. Man vill ju se att det funkar perfekt. Samtidigt är det ju helt onödigt eftersom klornivåerna håller sig inom en tiondel 4 säsonger i rad för mig, men ändå....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Suglans ett måste till Minimaster??
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2017, 20:00:45:45 »
Jag resonerar på samma sätt. Jag kan inte heller läsa av några Redox- eller pH-värden i absoluta tal, bara få en indikation om det ligger där det skall eller för lågt/högt. Men det faktum att vattnet hållit sig friskt och klart ed måttlig kemikalieförbrukning är väl faktiskt bevis nog för mig. Och någon gång kontrollerar vi ju värdena med tabletter (gjorde det ofta i början, numera med långa intervaller) och då har de alltid legat där de skall vara.

Torrkörning kan nog omöjligen förstöra en slangpump. Men däremot skall man ju se till att man inte oavsiktligt kan hamna i ett driftstillstånd där en massa kemikalier kan sprutas in trots stillastående cirkulation.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag