VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filterglas bättre än filter sand?  (läst 24820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Filterglas bättre än filter sand?
« skrivet: januari 14, 2016, 17:44:45:45 »
Hej!
Jag skall byta ut min sand I år men ser att det finns något som kallas filterglas numera som skall vara bätter enligt pool säljares hemsidor, är det någon som testat detta som kan tala om hur det fungerar?
Normalt köper jag Pahlens 0.6-0.8mm och det har funkat bra, har inte hittat detta märke runt GBG ännu så har någon tips på någon firma som säljer Pahlens sand så tas detta tacksamt emot.
Jag har ett 600 liters filter så det borde gå åt ca 130 kilo.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2016, 14:58:33:33 »
Man får ställa sig frågan vad betyder " bättre" jag upplever inga problem med sand, förstår därför inte riktigt vad som blir bättre , någon kanske vet

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2016, 08:00:33:33 »
Nu har jag ingen sandfilterpump än, men vad jag läst så är filterbollar samt glas mycket bättre, då det inte klumpar sig som sand kan göra. Så ska absolut köra glas i sommar när jag köpter filterpump!
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2016, 09:00:56:56 »
Man får ställa sig frågan vad betyder " bättre" jag upplever inga problem med sand, förstår därför inte riktigt vad som blir bättre , någon kanske vet

Nej vi har alltid använt sand och har aldrig haft några problem med detta till de sandfilter vi haft under åren. Så behovet av ett byte verkar inte finnas. Sandfilters enda begränsning är väl i så fall att de inte tar de allra finaste partiklarna, vilket ett diatomitfilter gör (hade ett sådant när vi bodde i USA), men jag har inte sett någonting som säger att ett sandfilter skulle klara detta även om man skulle byta till glaspärlor. Nackdelen med diatomitfiltret däremot är att diatomiten måste bytas/ersättas efter varje backspolning. I Sverige är diatomit dyrt och svårt att få tag på och ämnet har ett hanterings/arbetsmiljöproblem då damm av diatomit är farligt att andas in.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2016, 19:26:01:01 »
Någon mer som har nå erfarenhet av detta?? :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2016, 19:08:56:56 »
Jag stötte på filterglas för första gången häromdagen när jag skulle köpa klortabletter i en välsorterad poolaffär. Det var försäljaren som frågade mig vad jag hade för lösning idag (sand) och han intygade att glaset var så mycket bättre. På ngt sätt renade detta vattnet bättre än sand och behövde aldrig bytas ut, klorförbrukningen minskas under en säsong med 20-30%. Då de arbetar mycket med att starta upp pooler för säsongen, rekommenderar de alla sina kunder att byta till glas då vattnet blir mycket finare på kortare tid. De berättade också att några större badhus hade bytt till detta för att det var ekonomiskt lönsamt med minskade kemikalieinköp. Det verkar bra men jag har bara haft sand i mitt filter ett år, när det är dags att byta om några år, ska jag allvarligt överväga detta med glas. Kostnaden för mig skulle bli ca 2500kr att byta (ett vanlig storlek på filter till en pool 8x4). Obs, allt detta är vad jag hörde av en försäljare, har själv inte sökt reda på sanningshalten i det.
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Cina

  • Pool Kungen rektangulär 4X8
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 2
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2016, 10:01:30:30 »
Hej,

Jag ska precis byta sanden och fick upp ögonen för filterglas.
Det varierar ju väldigt mycket i pris på de olika fiberglasen.
Några råd?

//Carina
Pool Kungen Rektangulär 4 x 8
Roman End, mosaikliner, rostfria detaljer, Värmepump PSA OnePac II.

Utloggad magnuss

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2016, 10:12:26:26 »
Jag har nog pratat med samma säljare/butik som dig Milo14. Tydligen så finns det olika kvaliteter på glas och den som de hade var definitivt den bästa, vilket sammanträffande...! ;)

Vi håller på att färdigställa poolen och kommer köra enligt deras rekommendationer att välja glas. Bara att slippa byta sand känns värt det eftersom vi ska ha en inomhuspool. Stämmer det dessutom att kemåtgången minskar är det ett plus!

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2016, 11:32:43:43 »
Sand (ca 150kr/25kg)
Det blir lättare påväxt av mikroorganismer i sanden, särskilt om pumpen inte orkar lyfta sandbädden ordentligt vid backspolningen (som ska göras en gång per vecka).
Sand är utsliten efter 3-5 år beroende på hur poolen och backspolningen sköts.

Glaskross (ca 400kr/25kg)
Blir inte lika lätt påväxt av mikroorganismer som i sand.
Lite lättare att backspola än sand, smutsen släpper lättare från glaskrosset vilket gör att backspolnignen går fortare, dvs mindre mängd uppvärmt vatten med kemikalier behöver spolas bort i avloppet.
Glaskross är utslitet och bör bytas efter ca 10 år.

Glaspärlor, det som egentligen är filterglas (ca 5000kr/25kg)
Helt runda glaspärlor som renar mindre partiklar och är extremt lätt att backspola, det är detta glas som används i de offentliga anläggningar som konverterar till glas. Prisbilden gör det dock inte motiverat för privatpersoner att köpa.
Lång livslängd (vet ej exakt hur många år).

Utloggad Cina

  • Pool Kungen rektangulär 4X8
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 2
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2016, 11:39:13:13 »
Pool Kungen Rektangulär 4 x 8
Roman End, mosaikliner, rostfria detaljer, Värmepump PSA OnePac II.

Utloggad nyburjare

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #10 skrivet: maj 19, 2016, 12:24:45:45 »
Sanden utsliten ?? kan du utveckla detta lite ?

Utloggad TommyC

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #11 skrivet: maj 19, 2016, 18:46:09:09 »
Man får ställa sig frågan vad betyder " bättre" jag upplever inga problem med sand, förstår därför inte riktigt vad som blir bättre , någon kanske vet
Försäljarens vinst  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #12 skrivet: maj 19, 2016, 20:10:15:15 »
Sand (ca 150kr/25kg)
Det blir lättare påväxt av mikroorganismer i sanden, särskilt om pumpen inte orkar lyfta sandbädden ordentligt vid backspolningen (som ska göras en gång per vecka).
Sand är utsliten efter 3-5 år beroende på hur poolen och backspolningen sköts.

Glaskross (ca 400kr/25kg)
Blir inte lika lätt påväxt av mikroorganismer som i sand.
Lite lättare att backspola än sand, smutsen släpper lättare från glaskrosset vilket gör att backspolnignen går fortare, dvs mindre mängd uppvärmt vatten med kemikalier behöver spolas bort i avloppet.
Glaskross är utslitet och bör bytas efter ca 10 år.

Glaspärlor, det som egentligen är filterglas (ca 5000kr/25kg)
Helt runda glaspärlor som renar mindre partiklar och är extremt lätt att backspola, det är detta glas som används i de offentliga anläggningar som konverterar till glas. Prisbilden gör det dock inte motiverat för privatpersoner att köpa.
Lång livslängd (vet ej exakt hur många år).

Jag kan ju säga av egen erfarenhet att livslängden på sand ligger långt över de 3-5 år som nämndes. Vi har passerat 10 år sedan ett bra slag och ser inga problem med sanden eller filtreringen. Vi tänker inte byta sand så länge som filtret fungerar helt bekymmersfritt och filtrerar bra, vilket man ser på att man efter hand får en tryckuppbyggnad över filtret.

Utloggad Poolbutik

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #13 skrivet: maj 20, 2016, 09:26:55:55 »
Vi får många förfrågningar om att hjälpa kunder med mediabyte i filtret. Personligen tycker jag man genrellt kan säga ca 5 år på sanden.
Jag har personligen öppnat, inspekterat och bytt media i många filter och de flesta är rent ut sagt vidriga inuti efter en 5-års period.
När sanden är ihopklumpad likt cement, slemlager i filtret och det luktar apa så har jag svårt att säga till kunden att de inte behöver byta sand.
Undrar ni status på er egen sand så rekommenderar jag er att öppna filtret (ta bort filterhuvet på toppmonterat eller öppna inspektionsluckan på ett sidomonterat) titta och lukta sedan på sanden.
// Henrik

Utloggad nyburjare

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #14 skrivet: maj 20, 2016, 10:32:42:42 »
Det har jag gjort många gånger ! kollat sand som varit både 8 och 10 år, hur snyggt som helst och luktar inget, kanske beror det på att vi aldrig dammsuger till filtret utan tar via robot, det är ju där den stora belastningen av smuts sker till filter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #15 skrivet: maj 20, 2016, 12:23:22:22 »
Jag tar bort toppventilen varje år och tar in i garaget. I.o.m. det så får jag koll på sanden två gånger om året, dels när jag lyfter av på hösten, dels när det ska dit på våren. Har inte haft pool så många år än, men hittills har det inte varit något fel på den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #16 skrivet: juni 04, 2016, 18:21:21:21 »
Ett tips är att köra med en sån här: Jag själv kör denna:
http://www.bygghemma.se/utomhus/utemiljo/hogtryckstvatt/tillbehor/vatten-och-slamsug-nilfisk/p-169971
Klockren! Kopplad till vanliga intex botten dammsugaren.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad nyburjare

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #17 skrivet: juni 05, 2016, 18:25:51:51 »
Ett tips är att köra med en sån här: Jag själv kör denna:
http://www.bygghemma.se/utomhus/utemiljo/hogtryckstvatt/tillbehor/vatten-och-slamsug-nilfisk/p-169971
Klockren! Kopplad till vanliga intex botten dammsugaren.

vad har denna med ämnet filterglas att göra  ???

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #18 skrivet: juni 11, 2016, 11:34:12:12 »
vad har denna med ämnet filterglas att göra  ???

Det diskuterades ju om att ju mer smuts som kommer in ju oftare sandbyten.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Cecilia Hedberg

  • Gäst
Cecilia Hedberg
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #19 skrivet: april 12, 2020, 04:25:01:01 »
Vi har för ett år sedan gått över till glaspärlor istället för sand i vårt poolfilter. Har egen brun. Och får inte vattnet klar. Nån mer som ser detta?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #20 skrivet: april 16, 2020, 17:29:01:01 »
Vi har för ett år sedan gått över till glaspärlor istället för sand i vårt poolfilter. Har egen brun. Och får inte vattnet klar. Nån mer som ser detta?

Hej Cecilia,

Prova att fylla på med 0,4-0,6mm sand i toppen av filtret. Behövs inte mycket.
Återkom gärna och berätta om det blev någon skillnad?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #21 skrivet: april 16, 2020, 19:37:36:36 »
Hej Cecilia,

Anledningen till mitt inlägg har att göra med att jag tror på detta.

Glumrat och sfäriskt glas är mycket bra att filtrera vatten. Troligen bättre än sand? Startade tidigare en tråd på området.

Jag tror att de minsta partiklarna som kalk inte fastanar i detta filter av glas.

För detta behövs finkornig sand.

Roger




Utloggad TommyC

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #22 skrivet: april 17, 2020, 18:07:48:48 »
Hej Cecilia,

Anledningen till mitt inlägg har att göra med att jag tror på detta.

Glumrat och sfäriskt glas är mycket bra att filtrera vatten. Troligen bättre än sand? Startade tidigare en tråd på området.

Jag tror att de minsta partiklarna som kalk inte fastanar i detta filter av glas.

För detta behövs finkornig sand.

Roger
Nu hänger jag inte med. Du skriver först att sfäriskt glas är mycket bra (på att filtrera) och troligen bättre än sand.
Därefter behöer du sand för att filtrera de minsta partiklarna.

Vad är det jag inte förstår? Menar du att du först vill ha glas och därefter sand för att ta hand om de minsta partiklarna? Vad blir vinsten med det jämfört med att använda sandfilter som vi har gjort under lång tid?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #23 skrivet: april 17, 2020, 19:44:18:18 »
Nu hänger jag inte med. Du skriver först att sfäriskt glas är mycket bra (på att filtrera) och troligen bättre än sand.
Därefter behöer du sand för att filtrera de minsta partiklarna.

Vad är det jag inte förstår? Menar du att du först vill ha glas och därefter sand för att ta hand om de minsta partiklarna? Vad blir vinsten med det jämfört med att använda sandfilter som vi har gjort under lång tid?

Bra Tommy att du påpekar min otydlighet.
Sfäriska partiklar skapar en stor filteryta. Vattnet pressar dessa partiklar nedåt.

En vanlig avhärdningsmetod på vattenreningsverk är att man använder samma metod som när ett sandfilter backspolas. Sanden lyfts och de minsta sandkornen svävar i toppen av sandfiltret. De är inte sfäriska. En fördel om det inte är det.

För att de minsta partiklarna kalciumkarbonat ska kunna växa behövs något att växa på. Små partiklar som sandkorn som inte är sfäriska finns den möjligheten.

I ett sandfilter med små sandkorn far det alltid runt små sandpartiklar i toppen av sandfiltret. Där växer kalken till sig i toppen av filtret på de små sandkornen.

Jag tror inte att dessa fina glaspärlor som inte svävar lika, och har glansigare yta kan vara grodden till att kalken kan växa till större kristaller.

Alltså det handlar inte om filtrering utan avhärdning.
Dessa glaspärlor kan säkert vara bättre att filtrera än sand?

Så i mitt fall som använder kalciumhypoklorit bildas alltid kalk. Detta måste bort från vattnet. Annars risk för mjölkigt vatten om pH stiger. Det gör det alltid då detta klor tillsätts.

Det jag gör med jämna mellanrum med detta klor är att jag låter pH stiga och kalken kan bildas i sandfiltret. Efter en tid backspolar jag ut denna kalk.

På så sätt får jag bort kalken från min pool.

Jag har öppnat mitt filter och tittat. Det är alldeles vitt av kalk. Vidare gatan där jag backspolar ut mitt vatten.

Vilket betyder att i mitt fall som har kalciumhypoklorit är dessa glaspärlor inte ett alternativ. Det finns andra sätt att hantera kalk. Men jag gillar att bara använda kalciumhypoklorit och sänk pH. Två kemikalier blir vattnet mycket mer lättolkat.

Hoppas detta var tydligare Tommy
Roger






Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #24 skrivet: april 17, 2020, 20:16:59:59 »
Hej,

Kan tillägga att vattnet alltid är kristallklart. Bättre om det grumliga hamnar i filtret.

 :)

Utloggad TommyC

SV: Filterglas bättre än filter sand?
« Svar #25 skrivet: april 18, 2020, 10:47:54:54 »
Tack för förtydligande Roger!

Vi använder också kalciumhypoklorit.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag