VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypas  (läst 3994 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad conza

Bypas
« skrivet: april 14, 2010, 09:35:00:00 »
En pinsamm fråga , men jag håller på o koppla in en vp och jag går o lurar på hur bypassen ska kopplas in.
Kan nån förklara eller rita upp, har inte hittat nån bra bild på nätet som visar detta..

Hittade en bild där kranarna för in o ut är mot filtret till, men jag skulle vilja ha det tvärtom så att om man stryper inflödet till VP:n så går resternade vatten i "mellanröret" o direkt tillbaka till poolen...
Eller vimsar jag helt....

Sen en annan fråga med, vpn:n kommer o stå ca 9 meter från poolen, är detta för långt ?? 
Har köpt en Shott som är anpassad för pooler upp till 30kubik men min ligger på endast 12 kubik om det kan påverka så att avståndet blir mindre viktigt....   ???

All info om inkopplingen är tacksam ...   :)

//Conza

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Bypas
« Svar #1 skrivet: april 14, 2010, 10:16:35:35 »
Din tanke är rätt. Du skall strypa inflödet till VP:n genom att ha ventiler på både tillflöde och retur mot VP:n. Genom att strypa dessa ventiler går flödet genom "mellanröret" och VP:n är frånkopplad. Sätt även en ventil på "mellanröret" så kan du helt styra flödet genom VP:n.

Har ingen uppfattning om hur stort avstånd man kan ha mellan pool och VP.

Hälsningar

Utloggad conza

SV: Bypas
« Svar #2 skrivet: april 14, 2010, 10:56:32:32 »
Din tanke är rätt. Du skall strypa inflödet till VP:n genom att ha ventiler på både tillflöde och retur mot VP:n. Genom att strypa dessa ventiler går flödet genom "mellanröret" och VP:n är frånkopplad. Sätt även en ventil på "mellanröret" så kan du helt styra flödet genom VP:n.

Har ingen uppfattning om hur stort avstånd man kan ha mellan pool och VP.

Hälsningar

Tackar för det snabba svaret... den bypasseb jag har är det tre ventiler på (in,ut,mellan) , det är just det du beskriver med mellanventilen som jag inte förstår, jag vill ha det till att den ska vara helt öppen och sen styra flödet till vp:n med enbart "in" ventilen...  tänker jag rätt eller fel ??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bypas
« Svar #3 skrivet: april 14, 2010, 12:02:49:49 »
Du behöver egentligen bara en ventil - den i mellanröret.
För att du skall få nåt flöde att tala om genom värmepumpen måste du strypa röret som i normalfallet ger lägsta flödesmoståndet.
Se min ritning nedan.
(Så har jag gjort och det fungerar bra, stryper bara lite, lite på mellanröret.)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bypas
« Svar #4 skrivet: april 14, 2010, 19:54:45:45 »
Jag hade även satt avstäningsventiler på in/utlopp från VP. Bra att ha när man skall göra service etc. Jag använder mina också till att styra flödet + den ventil som sitter emellan som Rickard har i sitt schema.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.60

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bypas
« Svar #5 skrivet: april 15, 2010, 08:28:22:22 »
Jag hade även satt avstäningsventiler på in/utlopp från VP. Bra att ha när man skall göra service etc. Jag använder mina också till att styra flödet + den ventil som sitter emellan som Rickard har i sitt schema.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.60

/ronson



Om pumpen sitter ovan poolytan så rinner ju vattnet ur bakvägen vid service/vintring av poolen?
OM du sätter in "onödiga" vetiler, se till att de inte stryper flödet.
Även ventilen på huvudledningen måste vara en fullflödesventil för att du inte skall få ett för lågt cirkulationsflöde, med sämre funktion på filtreringen som följd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad conza

SV: Bypas
« Svar #6 skrivet: april 15, 2010, 09:55:40:40 »
Jag hade även satt avstäningsventiler på in/utlopp från VP. Bra att ha när man skall göra service etc. Jag använder mina också till att styra flödet + den ventil som sitter emellan som Rickard har i sitt schema.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.60

/ronson



Om pumpen sitter ovan poolytan så rinner ju vattnet ur bakvägen vid service/vintring av poolen?
OM du sätter in "onödiga" vetiler, se till att de inte stryper flödet.
Även ventilen på huvudledningen måste vara en fullflödesventil för att du inte skall få ett för lågt cirkulationsflöde, med sämre funktion på filtreringen som följd.


Hej ...

Tack för alla svaren till och börja med, detta forum är helt underbart så, vare sig man har en lätt eller svår fråga.
Efter att ha kollat på ritningarna så funderade jag själv på hur funtad jag är i huvudet, har hela tiden när jag kollat på bypassen hållt det upp och ner om nu nu kan göra det  ;D , vilket gjorde att jag tänkte helt åt h-lvte fel.  o nu när jag fått förklarat för mig o gått ut o kikat i verkligheten istället för att måla upp en bild i huvudet så var det ju jäkligt självklart ...   

Mitt sandfilter + vp kommer att hamna under vatten ytan så jag var iväg o köpte en avstängningsventil igår till enbart tillflödet till sandfiltret, resten kan man väl släcka med bypassen.  Men jag funderade också på det där med ev strypning för innedia på ventilen är ju något mindre än slangarna/rören...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bypas
« Svar #7 skrivet: april 15, 2010, 10:23:17:17 »
Det finns speciella PVC-ventiler med fullflöde.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag