CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbelysning, används den av alla?  (läst 9702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2014, 07:55:34:34 »
Vi har vår lampa tänd 1-3 gånger/år.
Det hände oftare när vi hade vår uppblåsbara transarenta poolkudde (liknande ett tak i uppblåst skick).
9 ggr av 10 är det bara för syns skull, ingen badar så sent och när det är höst.
Visst händer det någon gång, men väldigt sällan, speciellt sedan vi skaffade SPA, nu stänger vi dessutom av poolen i mitten/slutet av augusti när vädret blir sämre.

Dock, om det någon gång kan hända att ni eller någon annan vill bada så måste det ju finnas någon form av belysning, men det är väl inget som hindrar att man sätter en eller några stolpar med led-lampor vid poolen som det behovet skulle uppstå.

Jag tycker nog ändå att det är lite "dumsnålt" att spara in på en belysning om jag skall vara ärlig.
Jag skulle inte vilja vara utan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2014, 09:56:13:13 »
En upplyst pool kvällstid är ju både dekorativ och inbjudande. Nu har vi i.o.f.s. inomhuspool, men poolbelysningen används ju minst varje gång vi badar (nästan dagligen m.a.o.) och ibland även om vi bara vill ha den dekorativ om vi har något annat i poolrummet när vi inte badar. Dock tänder vi ju självklart inte den när vi inte har täckt av poolen.

Vi har två 300 W lampor i vår 8x4 m pool. Det lyser riktigt bra, lyser faktiskt upp rummet också ganska mycket.

Utloggad aromata

SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2014, 13:34:37:37 »
Med inomhuspool är det annorlunda. Det är inte trevligt att ha ett stort svart hål inomhus. Snarare lite kusligt. Jag är uppvuxen med inomhuspool och minns hur varmt och inbjudande det var när belysningen var tänd och hur otäckt det var när den var släckt.

Utomhus blir det en helt annan grej.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #13 skrivet: oktober 07, 2014, 16:25:15:15 »
Efter att denna tråd skapades så fick jag tummen ur och kontaktade poolnet igen. De bad så hemskt mycket om ursäkt för dröjsmålet och har skickat mig en ny lampa. Till nästa säsong så kommer vi ha ljus i poolen igen ;D

Funderar dock på att byta ut gummikabeln till en annan sort.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Blue Mango

SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #14 skrivet: oktober 28, 2014, 11:08:36:36 »
Tack för samtliga synpunkter.
Jag gör nog så att jag nöjer mig med endast en 300W halogen lampa som en kompromiss och hoppas att den inte skall frysa sönder under vintern. Det där med att lossa lampan under vintern känns inte så trevligt i kallvattnet på hösten och våren.
När jag tittar närmare på Astrals och Haywards standard ABS lampor för vinylpooler så verkar det som om konstruktionen inte är anpassad till att monteras i stommar av leckablock, utan de utgår från att pool äggen utgörs av trä, plåt eller glasfiberplast. Jag hade tänkt mig gjuta fast nichen (pottan) i väggen, men utformningen är sådan att de verkar ha släppvinklar. D.v.s. att den kan gjutas fast men de sitter inte fast om man inte skruvar fast pottan i väggen, vilket inte är så lätt då det blir för lite gods för att borra och plugga i betongen runt flänsen. Givetvis går det att dra en rostfri skruv genom botten i pottan men det borde finnas något enklare sätt. T.ex med någon form av rostfria bleck som skruvas fast runt flänsen och som kan gjutas fast.
Hur har Ni andra gjort för att gjuta in den här typen av lampor i leckapoolstomme? Jag antar att olika typer av frigolit/betongpooler upplever samma problem.

Blue Mango 


Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #15 skrivet: oktober 29, 2014, 12:14:15:15 »
Förstår inte vilka lampor du tittat på, de flesta är ju faktiskt ingjutningsbara, det som ofta skiljer dem åt är vilken typ av tätskickat du väljer.

Hoppas du hittar vad du söker. O0
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Blue Mango

SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #16 skrivet: oktober 29, 2014, 18:39:21:21 »
De lampor som jag tittar på är självklart gjorda för linerpooler. Lampor gjorda för betongpooler, där betongen är tätskiktet, är lika självklart gjorde för att gjutas in. Lampor för linerpooler har en fläns som skall skruvas fast i en bakomliggande stomme som kan vara av trä, plast eller metall. Så, hur gör man då med kombinationen linerpool med stomme av lecablock? Någon som vet? Astral eller Hayward ger tyvärr ingen anvisning. Kanske för att linerpooler med murad/betongstomme tillhör ovanligheten.

Blue Mango 

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #17 skrivet: oktober 29, 2014, 20:22:55:55 »
Både astral och hayward har lampor för ingjutning/inmurning, du kan se mina vanliga astral lampor i min tråd. De är köpta hos poolmans i Stockholm, men finns i alla poolbutiker.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbelysning, används den av alla?
« Svar #18 skrivet: oktober 31, 2014, 12:44:18:18 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag