CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: bergvärme eller Poolvärmepump???  (läst 12898 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

salle40

  • Gäst
salle40
bergvärme eller Poolvärmepump???
« skrivet: februari 17, 2016, 20:07:41:41 »
Hej Allihopa.
Är helt novis vad det gäller pooler och önskar om nån hade tid oc lust att hjälpa mig.
har köpt en jf fritid ovanmarks pool 6.3x3.5 m. och tänkte montera upp den till sommaren och börjar tänka på uppvärmningen.
har i nuläget bergvärme pump nibe 1255 och undrar vad är billigast och effektivast att värma poolen med.
ska man använda bergvärme som har en temperatur på 5 grader i berget eller ska man köra en separat poolvärmepump som använder uteluft som är oftast +15, att köpa styrning till pumpen och en värmeväxlare kostar ca 10000 kr och en separat billigare model av poolvärmepumpen kostar också ca 10'. Hur skulle ni köra?
Har ni något länk till saker jag behöver köpa?

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2016, 20:24:07:07 »
Min rörmokare sa att man skall "låta hålet vila"  :D på sommaren. Vet inte om det är sant eller han ville bara sälja och installera en värmepump till.

Jag har en stor välfungerande kvalitetsbergvärmepump och var inte intresserad av fläktbuller och extra hål i väggarna. Så bergvärme it is!  O0

/D
« Senast ändrad: februari 17, 2016, 20:40:09:09 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2016, 07:29:24:24 »
Jag skulle nog välja bergvärmen.
Poolvärmepumparna har nog rent generellt inte lika lång livslängd.
Och så bullrar de ju en del.
Men ekonomiskt, just för uppvärmningen går det nog på ett ut.
Köp inte för liten poolvärmeväxlare.
Kör gärna värmepumpen på låg fast frekvens (hör med Nibe vid vilken frekvens COP är som högst).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad salle40

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2016, 18:27:19:19 »
jag tänkte mest på att bergvärmepumpen kostar 60000 tusen och man vill helst inte belasta den onödigt för mycket över sommaren om den inge ger högre effekt.
om poolvärmepumpen låter lite mer så gör det inte mycket, den står ju ute ca 10 m från huset.
har ni länk till någon växlare som borde funka till en bergvärme pump och vilken exxekt i KW ska man köra på till pool som är 6,5X3,6X1,2?
tack på förhand

Utloggad MathiasS

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2016, 21:24:16:16 »
Att man ska låta hålet vila på sommaren är bara hittepå. Men, man måste se till att man har ett borrhål som är dimensionerat för det effekt och energiuttag man tänker sig.

Tänk i termer av att du ska ha ut 15000kwh extra från hålet, hur påverkar det dimensioneringen?

Jag skulle gärna ha kört bergvärme här, men jag hade behövt borra ett extra hål och kanske också bytt till en större vp för att fixa poolens behov.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2016, 22:56:32:32 »
Hej!

Vi håller på att projektera vårt nya husbygge som skall inkludera en 4x8 m Tjällden.

Husuppvärmingen skall vara bergvärme till accumulatortank och den skall användas att värma poolen via en värmeväxlare (Maxi-flow 75 kw) med 50 mm PEM hade jag tänkt. Först hade jag tänkt att använda solpaneler som komplement till bergvärmen men börjar tveka på det av kostnadsskäl. Tror ni det är möjligt att få upp pooltempen till 30-32 grader med enbart bergvärme? Hur mycket mer skall man dimensionera bergvärmepumpen och borrhålet då rimligen?


Hälsningar
Torbjörn

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2016, 00:53:04:04 »
Du skall inte ha några problem att få upp 32 gr i poolen.
Förutsatt att övrig utrustning är rätt....

Du måste ha pooltäckning av god kvalitet. D.v.s pooltak eller isolerande pooltäcke av god kvalitet.
Värmepumpen måste naturligtvis vara rätt dimensionerad åxå. Hålet skall vara dimensionerat efter pumpens storlek. (Borra gärna lite djupare än vad som rekommenderas. 10m till 20m extra vattenpelare gör gott men kostar inte mycket extra då du ändå borrar.) Tänk på att det är hur mycket vatten du har i hålet som räknas, inte hur djupt du borrar!
Svårt att ge råd om effekt på värmepump då jag inte vet övriga förutsättningar. Vill du ha värme i huset under poolsäsongen? (Kanske värme till källare eller badrum.) Vad har du tänkt för värmepump (och effekt) till huset?
8 kW på värmepumpen räcker för att få upp 32 gr i poolen.
Om huset klarar sig på 8 kW (vintertid) och du inte skall värma huset samtidigt som poolen så räcker alltså 8 kW bergvärmepump. 75 kW värmeväxlare bör räcka, men beror på övrig utrustning.
Solpaneler endast för pool har lång pay-back. Men kopplar du dem som jag, till acc tank, använder du energin även till husuppvärmning och varmvatten. Det är lönsamt! (Pay-back ca: 7-10 år)

Jag har själv bergvärme (17 kW) till acc tank. Solpaneler till acc tank. Poolvärmepump (14 kW) utomhus i serie med värmeväxlaren inne i huset. Värme till poolvärmeväxlare går direkt från bergvärme, ej via acc tank. Husvärme från acc tank. Vill jag ha poolvärme från solpanelerna tar jag den från acc tank (egen cirk pump).
Mycket dyr installation. Jag gjorde det för att det går och jag ville testa. Inte för att spara pengar!
Vill jag kan jag tillföra 31 kW till poolen + det solpanelerna ger (mina ger ca: 10 kW en solig dag) på en gång. Det går mycket ström men poolen blir snabbt varm! Rekommenderar dock inte denna installation om ekonomin skall tas hänsyn till!

Vill du veta mer eller ha bilder är det bara att säga till!

/Tomas
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2016, 21:26:28:28 »

Tack för inputs!


Något pooltak har jag inte tänkt utan jag har tänkt standardskydd.

Först och främst är det sommarhalvåret som är aktuellt med poolen. Som jag ser det nu
så är maj-september säsongen. Värmen till uppvärming av huset skall alltid vara primärt
och jag tänker att 8-10 kw värmepump till detta.

Solpanelerna skulle gå in i acc tanken om jag skaffar dom.

Klart att ekonomin spelar in, jag vill ju ha en varm pool till minsta möjliga
kostnad :).

Du får gärna visa bilder över ditt arrangemang.


\T

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2016, 00:34:40:40 »
Här kommer lite bilder på arrangemanget.

Förklaringar till bild 1 nedan:
1. Varmt vatten från bergvärmepump
2. Varmt vatten till värmeväxlare pool
3. Avluftare
4. Cirkulationspump för dumpning av värme från ack. tank till värmeväxlare pool.
5. Backventiler
6. Varmt vatten till ack. tank.
7. Varmt vatten från ack. tank till värmeväxlare pool.

Förklaringar till bild 2:
10. Varmt vatten från solpaneler.
11. "Kallt" vatten till solpaneler.
12. Varmt vatten från bergvärmepump. Laddning av ack. tank, värme delen (nedre halva av acc tank)
13. Uttag av varmvatten till värmeväxlare pool.
14. Uttag av varmt vatten till varmvatten i huset.
15. Retur från värmeväxlare pool.

Solpanelerna värmer ackumulatortanken. Från den får jag sedan värme till huset samt varmvatten. Under sommaren kan det bli lite väl varmt i tanken (över 80 gr).
Jag startar då den separata cirkulationspumpen och "dumpar" värme till värmeväxlaren till poolen tills värmen är nere på 60 gr igen.

I min poolstyrningslåda kan man spärra poolvärmen genom att bygla två kontakter. Jag har kopplat kabeln som jag byglar med via en vanlig strömbrytare. På så sätt kan jag snabbt och enkelt välja om jag vill ha på poolvärmen eller inte.

Mina solpaneler ger mig 50% av husbehovet för värme och varmvatten från början av mars. Maj-Aug ger de mig ca: 95% av behovet. Sedan går det ner igen till slutet av november. Dec-feb ger de knappt någon tillförsel av värme. Naturligtvis krävs sol för att ge värme, dock inte klart väder. Lite disigt eller lite molnigt minskar effekten men ger ändå bra med värme.
Jag vill inte riskera att göra reklam här i forumet, så vill du veta mer så skicka ett pm.

/Tomas
« Senast ändrad: maj 25, 2016, 00:40:27:27 av Tomas R »
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: bergvärme eller Poolvärmepump???
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2016, 09:51:46:46 »
Det ser väldigt gediget ut.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag