CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ska jag klorera vår 20m3 pool bäst?  (läst 5371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Hur ska jag klorera vår 20m3 pool bäst?
« skrivet: oktober 03, 2010, 10:22:15:15 »
 Hej alla kloka!
Poolen vår blev ju färdig sent och nu är det höst så denna säsong blev väldigt kort men snart är det ju vår igen... och då om inte förr måste jag ha bringat ordning på mina klorfunderingar. Men det klarar jag inte utan er!

När vi köpte vår pool fick vi med lite kem. I klorväg bl.a  något som kallades "chock-pulver" (diklorisocyanurate) från Poolplus som det var meningen att man skulle klara sig med. Ph-neutralt - verkar ju lätt och enkelt....
Men sen blir jag så osäker eftersom jag läst här på forumet att detta klor bara funkar på "små pooler" eftersom man ofta byter vatten i dem!? Vår pool är på 20m3 och vi har ju inte för avsikt att byta massa vatten!?

Hur gör ni andra som har lika stora pooler.

Kör ni bara med chockpulver, alltså sådant som vi fick, diklorisocyanurate?

Eller kör ni klorpuckar? (Som då är kalcuimhypoklorit eller triklorisocanursyra)

Och sen chockklor "när det behövs"?? Med kalciumhypoklorit (som höjer ph) eller kanske med diklorisocyanurate???

Förstår nu hur snurrig jag känner mig!?!  :o
Please bringa lite klarhet.
Hur gör ni?

Mvh
YVonne




Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur ska jag klorera vår 20m3 pool bäst?
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2010, 12:02:08:08 »
Vi har 35 m3 och kör med klorpuckar. Klipp små hål i två hörn på påsen för pucken och lägg den i skimmern. Kolla klor efter två-tre dagar. Låg halt=för små hål, hög halt=för stora hål.
Det tar ett tag att få rätt storlek på hålen. Det beror på cirkulationsmängd hur stora de behöver vara men jag klipper upp ca. en cm. i diameter på mina påsar.

Chock klor har jag kört två gånger bara under säsongen, vid uppstart och sen en gång mitt i juli... Och sen så innan vinterstängning förstås...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hur ska jag klorera vår 20m3 pool bäst?
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2010, 13:01:40:40 »
Tack för det rådet Anders!  :) Jag har ju börjat förstå att det är något av "standardmodellen" och chansen är väl att det är så jag kommer göra. Och om du med nära dubbelt så stor pool gör små centimeterstora hål i påsen får väl jag bara sticka några hål med en nål i den...  ::)

Frågan är, är det faktiskt egentligen samma sak att klorera en stor pool som liten om båda har sandfilterrening, (fast i olika dos då förstås)?

Men jag är också fortsatt nyfiken på om det är någon som följer vissas råd till oss "småpoolsägare" om att bara köra det där snabbkloret?
Eller kanske den lösningen egentligen är vanligast i ännu mindre pooler än min, till dem utan sandfilter kanske?

Ni andra med mindre pooler, ca 20m3, kör ni också enligt "standardmodellen" eller?
Hur gör ni?

undrar FF (Fru Frågvis  ::) )
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad DanielF

SV: Hur ska jag klorera vår 20m3 pool bäst?
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2010, 19:02:51:51 »
Hej, jag har en 8-kantigt pool 4,85x4,85 djup 1,5m (gjuten ovanmarkspool), alltså grovt 30m3. Köpte huset 20nov förra året, så började med att låta pumpen cirkulera ordentligt, sen chockade jag med klor och körde algdräpare, sänkte nivån under bräddavloppet. Poolen blev bottenfrusen och hade inte tinat till påsk. Vattnet var dock kristallklart.

I år kommer jag sänka vattennivån mer, eftersom smältsnö och regn ökade på några kubik, annars samma metodik.

I sommar har jag kört chlor-puckar, med hål i hörnen på plasten, helt utan då blir det för mycket chlor. Mitt i sommaren fick jag köra lite algdräpare eftersom vattnet började bli grönt. Har meckat lite i början av säsongen med PH+ och i slutet av sommaren blev det PH-.

Jag har inte pluggat något, tagit loss några lampor, lagt cellplast eller så. Kanske hade jag tur i vinter.

Intressant är dock att jag stängde av värmen i början av september, tänkte köra vinterstängning i söndags, täckte av, då var temp. 20°C, haft den övertäckt sen dess med bubbelplast på ytan. Snacka om bra isolering. Nu har den legat otäckt sen dess, förutom löven, så är temp 15°C.

Om jag förstått det hela rätt vill man inte stänga av cirkulationen innan det är 10°C, eftersom algtillväxten sker då.
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag