CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp vid installation av VP  (läst 5402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matez

Hjälp vid installation av VP
« skrivet: april 20, 2014, 19:05:17:17 »
Hej, nu är våren här på riktigt och jag håller på installerar min vp för fullt!  <sol>

Jag har monterat en by-passventil i pannrummet efter sandfilter och sedan dragit/limmat pvc rör ca 4m inne på väggen och sen ut där vp ska stå. Använt tangit pvc lim och allting är helt tätt på första försöket. Synat alla böjar/ventiler noga.

VP är ej på plats ute än, så jag har 2st 50mm pvc rör som kommer genom väggen bara. (Skarvade ihop dessa rör tillfälligt när jag provtryckte och kollade allt var tätt.)

Nu till min fråga; jag har tagit bort skarven ute så båda rören är öppna. Stängt ventilerna till/från vp på by-passen och öppnat ventilen på huvudledningen fullt. Nu har jag bra cirkulation som innan och allt är normalt. (Manometern på filterhuset visar ca 1,1 - 1,2 bar och ca 115 kPA.) När jag öppnar lite på ventilerna till/från vp så kommer det vatten ur bägge rören på utsidan och trycket minskar såklart. Skall inte vattnet gå rakt förbi utan att leta sig ut när huvudledningen är fullt öppen? By-passen sitter ca 1m efter filtret. Tacksam för info.

Har ju satt de 3 ventilerna med pilen i flödets riktning. (Dock spelar det väl ingen roll, för dom ser ju lika ut på båda sidor om kulventilen.)
Glad påsk!!!
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #1 skrivet: april 20, 2014, 19:31:25:25 »
Hur har du satt ventilerna egentligen? En bild....

Det låter lite märkligt att det kommer vatten ur båda VP-rören när du öppnar endast en av ventilerna.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #2 skrivet: april 20, 2014, 19:32:36:36 »
Du har alltid motstånd i ledningar samt utloppen i poolen vilket gör att det blir trycksatt där du har ventilerna. Alltså trycks vattnet ut om du öppnar dem.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad matez

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #3 skrivet: april 20, 2014, 19:50:17:17 »
MathiasS, förklarade nog lite dåligt tyvärr. Kommer såklart bara vatten ur den jag öppnar, men öppnar jag båda kommer det ur båda. :) ventilerna är limmade/gängade på slingan som dom skall vara. Lite osäker bara för varje kulventil har en pil på sig. Jag antog att pilen skulle peka åt det håll vattnet flödar åt? (Enkelt att ändra på om det är fel håll, är ju bara släppa på de två gängbrickorna och vända själva ventilen) men vilket håll pilen än pekar åt så ser ju ventilen likadan ut på båda sidor.

Tackar Erik N, imorgon tänkte jag ställa vp på plats och provstarta. Skall jag då låta ventilerna till/från vp stå helt öppna? Och minska på huvudledningen om det behövs? Det kan ju vara så att det flödet som trycks ut räcker för vp. Och skulle det flödet vara för stort, lär man ju minska på bypassen till pumpen. ( och returen kommer alltid stå fullt öppet)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #4 skrivet: april 20, 2014, 20:23:34:34 »
Ok, då är jag med och det funkar precis som det ska hos dig.

Du kommer antagligen behöva vrida lite på huvudledningens ventil för att få lite flöde till vp. skapar du inget tryckfall över den ventilen finns det inget som motiverar vattnet att ta vägen via VP. Jag tror att min ventil brukar stå "några minuter över tolv" (den är monterad vertikalt).

Börja med mer stängt och minska tills du får rätt temperatur-diff över vp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad matez

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #5 skrivet: april 20, 2014, 20:53:03:03 »
Supertack för snabba och bra svar! Såklart borde man kunnat räkna ut det. Då förstår jag det som att din by-pass på huvudledningen är helt öppen kl 12  och kl 12.15 är den helt stängd. :)
Bara prova sig fram då tills man har en tempskillnad på 1-2 grader över vp. Bra att veta det inte är nåt som är fel innan man kör igång iaf.  O0
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad matez

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #6 skrivet: april 20, 2014, 21:11:22:22 »
En dum fråga till angående uppvärmning, hur ställer ni inloppsmunstyckena? En lite uppåt och en lite nedåt för att röra om vattnet, eller båda svagt uppåt för att få bort mest skräp från ytan?
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #7 skrivet: april 20, 2014, 23:47:08:08 »
Angående munstyckena får man prova sig fram. Riktar jag dom uppåt får jag en lågtryckszon direkt under inloppen och där samlar sig allt skräp. Det som flyter på ytan verkar snabbare ta sig till breddavloppet. Enkelt att suga upp och mindre skräp.

Riktar jag dom nedåt får jag skräp på botten i hela poolen och mer skit verkar falla ner på botten (tar för lång tid att transportera till breddavloppet. Tar längre tid att suga upp skräpet med detta alternativ.

Oavsett ur inloppen står verkar vattnet bli jämnvarm på alla djup.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #8 skrivet: april 21, 2014, 18:55:40:40 »
Jag har mitt ena riktat neråt, det andra åt sidan. På så sätt får jag omrörning nere och en "virvel" som transporterar skitet på ytan mot breddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad matez

SV: Hjälp vid installation av VP
« Svar #9 skrivet: april 21, 2014, 19:26:50:50 »
Jag har laborerat lite med detta förra sommaren, och nu har jag båda lite riktat upp mot ytan. Allt skräp på ytan tar sig till bräddavloppet, men får också en zon under inloppen där allt sjunkande skräp samlas. Lätt att suga upp iofs. Tänkte mest på när man värmer med vp, vill ej ha 28 på ytan och 22 på botten typ. :p

Erik N, har du rakt neråt eller neråt riktat in mot mitten? Och det som är riktat åt sidan, in mot mitten eller ut mot ytterkant? Förstod inte riktigt det där med virvel dock, men får testa lite nu i veckan :) huvudsaken är att det blir jämnvarmt i vattnet, att lägga ner 20 min på lite skräp då och då är inget bekymmer, men går det att fixa är det ju bra.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag