CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump går inte igång längre  (läst 18533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

Poolvärmepump går inte igång längre
« skrivet: juni 02, 2012, 16:22:29:29 »
Har en Poolvärmepump från Pahlens som är 4 år gammal.

Den har gått i ett par veckor nu för säsongen och förra veckan när det var värmt värmde den till 28 grader.
Idag märkte jag att den inte gick överhuvudtaget, trots att värmen i poolen nu bara är 22 grader.
Har inte ändrat några inställningar alls, förutom nu i felsökningssyfte drog jag upp termostaten till max och den går fortfarande inte igång.

Har backspolat ifall det kunde vara flödet som var för lågt men det hjälpte inte.

Hur felsöker jag det här? Inte riktigt vad man var sugen på när badsäsongen precis börjar :(

Hjääääääääälp :(

//Paul

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2012, 16:38:31:31 »
Oftast är den där typen av fel beroende på för lågt flöde, har du kollat så att du har rena silar i skimmern och cirkulationspumpen, och att pumpen inte suger luft (t.ex. via lockpackningen på cirkpumpen) så den tappar kapacitet.

Har du insprutningsmunstycken med "kulor" som går vrida hela varvet runt kan någon ha vridet på dem så att öppningen/flödet begränsas även i insprutningsmunstyckena.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Marimar

SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2012, 17:14:36:36 »
Wow, snabbt svar Rickard :)

Jag har kollat kulorna på insprutningsmunstyckena och de står som de brukar, mer eller mindre rakt ut. Ingen begränsing där med andra ord.

Silarna har jag rensat både i skimmern och i pumpen.
Vet inte hur man kontrollerar att den inte suger luft via lockpackningen, annat än att jag öppnade den och drog åt den igen ordentligt när jag rensade silen.
Försökte känna med händerna om det är något luftdrag runt locket men känner inget alls där.

Vad jag kan se genom plastlocket på pumpen så verkar flödet normalt.

Kan man mäta flödet på något vis?

Manometern säger 0,6 som den brukar, precis på fältet till grönt.

När jag slår på värmepumpen så hörs ett knäpp, det är väl termostaten som slår på? Så den verkar ju fungera så långt.

Vad för andra felkällor kan man tänka sig?

//Paul

Utloggad Marimar

SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2012, 20:23:44:44 »
Det är för övrigt en maxitemp 35 jag har.
Kan det vara låg utetemperatur som orsakar det?
Har bara varit 6-7 grader senaste dagarna.
Läste en annan tråd som var ett par år gammal där någon hade liknande problem med en maxitemp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2012, 07:29:05:05 »
Jag vet faktiskt inte om de har någon stopp för låg temp, men har de det så är det ju itne omöjligt att det är den, den borde i så fall klippa vid ca 5-10 graders utetemp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2012, 07:51:37:37 »
Kollade manualen, stoppar vid temp under 5 grader och startar "när det blir varmare", hur mycket varmare det måste bli framgår inte.

Citat ut manualen:
Citera
Frost
När lufttemperaturen sjunker under +10°C, kan det bildas is på värmepumpens förångare.
En automatisk avfrostningscykel startar vid isbildning (“Defrosting” lyser). Efter avfrostningscykeln startar värmepumpen
automatiskt sitt normala program och fortsätter att värma poolen. När utetemperaturen sjunker under +5°C stannar
värmepumpen automatiskt och startar igen när utetemperaturen ökar.
Tidsfördröjning
Pahlén Maxitemp värmepump är försedd med flera olika säkerhetsfunktioner, som förhindrar alltför kort gångtid och för
frekventa starter. Det är därför normalt med en väntetid på 3 minuter efter tillslag innan kompressorn startar.
Pressostat
Värmepumpen är försedd med en pressostat som slår ifrån då mottrycket i värmeväxlaren är under 0,2 bar.
Överhettningsskydd
Värmepumpens kompressor är försedd med ett överhettningsskydd. Om värmepumpen stannar p.g.a. för hög kompressortemperatur, måste strömmen till värmepumpen brytas för att automatisk återställning av överhettningsskyddet skall ske.

Kanske skulle du prova bryta strömmen till pumpen och sedan slå på den igen om överhettningsskyddet löst ut av någon anledning.
Det kanske även nollställer köldstoppen så att tempen inte behöver komma upp över en viss gräns för att värmepumpen skall starta igen.

Normalt om man låter en kompressor/värmepump stanna p.g.a. låg utetemp så har man en hysteres som avgör när den skall få starta igen, om hysteresen är 5 grader så måste det bli mer än +10 grader ute innan den startar igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Marimar

SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2012, 11:56:53:53 »
Ok, skulle kunna vara det då. Nu är det iofs 12 grader och den går ändå inte igång  :-\.

Provade att slå av den igen och lät den vara av någon minut innan jag slog på den igen, gjorde ingen skillnad.

Såg på baksidan att det ska finnas en 10A säkring i den, kan det vara den som gått? Någon som vet var den sitter isåfall? Måste jag skruva upp den för att komma åt att kontrollera den?
Powerswitchen lyser iofs när jag sätter på den och termostaten knäpper till, det borde den väl inte göra om säkringen gått?

Kan man mäta trycket på något vis, om flödet är för lågt?

Kanske ska avvakta någon dag om det ska bli varmare i veckan.

//Paul

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2012, 13:54:53:53 »
har du inga felkoder på den?!

Går fläkten på VP,dvs blåser det framför?

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Marimar

SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2012, 15:10:02:02 »
Nej, inga felkoder. Den här modellen jag har är med analog ratt och ingen display. Har sett att det finns en digital variant också...skulle ju haft en sån istället så man kunde se nån felkod.  :-\

Nej den gör ingenting, fläkten går inte alls.

Bara en tanke, kan gammal filtersand orsaka sånt motstånd att den inte går igång? Nu är det bara 4 år gammalt och någon sa 5-7 årsintervall på sandbyte iofs.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump går inte igång längre
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2012, 19:24:29:29 »
Har du provat att göra den strömlös, dvs inte bara stänga av den utan dra ur kontakten och låta den ligga några minuter.
På det viset återställs t.ex, överhettningsskyddet enligt det Richard skriver, skulle även tro att en del elektronik startas om när man gör det, kan vara värt ett försök.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag