CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur djupt ska badet vara  (läst 9259 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mag00

Hur djupt ska badet vara
« skrivet: september 06, 2014, 22:39:12:12 »
Vi är en familj där jag är dryga 180, sambon 165 och sen har vi två småbarn. Vi var och provbadade ett nordic hot tubs comfort XL. Comfort XL är som impulse dp fast större diameter och fler sitthöjder. Satte mig i den djupaste delen och fick inte ner axlarna under vattenytan, för sambon så gick det bra att sitta på en av de andra sitthöjderna. Badet är 230runt och 90 djupt.

Vi har även torrsuttit ett folkpool xl där jag tror definitivt att axlarna är under ytan, men det finns risk att det blir för djupt för sambon samt att det troligen blir jobbigt att sitta med barnen i det. 230runt och 102djupt. Kändes dock att man kom väldigt långt ner och får inte lika lätt tag i ölen eller möjlighet att kika över kanten

Vi har fallit för formen och passar bra in på tomten, fyrkantigt har vi badat i på annat håll och där är det lite enklare att sjunka ner.

Nån som har några tankar kring det här med axlar lite ovanför vattnet eller under ytan. Nån som har något av dessa bad som kan säga vad ni tycker i förhållande till er längd?

Poolgiganten

Utloggad mcdanne

SV: Hur djupt ska badet vara
« Svar #1 skrivet: september 07, 2014, 09:20:13:13 »
En av mina högsta krav på badet var just att man skall komma helt under ytan, kan tänka mig att i minusgrader så vill man vara i vattnet och inte för mycket över.

Att det är för djupt kan man ju ordna genom att lägga något att sitta på.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur djupt ska badet vara
« Svar #2 skrivet: september 08, 2014, 07:00:29:29 »
De som är långa har nog problem att hitta tillräckligt djupa SPA-bad nästan oavsett, samtidigt får det ju inte bli så djupt att bara de som är +185 cm kan trivas, ett SPA med olika djup på de olika platserna är därför nödvändigt i de flesta fallen.
Liite kan man ju justera djupet genom att ändra hur mycket vatten man har i SPA:t men visst är det så att de flesta långa personerna som regel får sitta med axlarna över vattenytan om de inte glider ned, det är i alla fall min erfarenhet utifrån de SPA jag tittat på eller badat i.
När jag badar mitt i vintern, i temperaturer ned till typ -25 grader så har jag dels varmt (39.5 grader) och dels glider jag som regel ned en aning för att komma ned med så mycket som möjligt av kroppen.
Med så pass hög temperatur börjar man dock som regel svettas oavsett hur kallt det är ute, så efter en stund är det rätt skönt att kunna reglera temperaturen genom att komma upp med axlarna ur vattnet.

Ju fler man är i badet, desto svårare för alla att "glida ned" en bit i vattnet.

Om jag vore över medellängd skulle jag definitivt leta efter att SPA med i alla fall en plats som var ordentligt djup.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad triumph

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabadare
    • Visa profil
SV: Hur djupt ska badet vara
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2014, 17:28:43:43 »
Vi har ett Viskan Spa och även jag som är 189 har vatten över axlarna om jag inte sitter käpprakt upp. Jämförde med ett par andra märken innan vi köpte och höjden var en av faktorerna som gjorde att det blev just detta bad. Frun är 163 och sitter även hon bra. Tror på det som Rickard skriver, det är bra med olika nivåer så att alla kan hitta en plats, både barn och vuxna. 39,5 låter lite väl varmt dock! vi har 38 och det blir man också svettig i efter ett tag... :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur djupt ska badet vara
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2014, 06:40:39:39 »
Är man van med 70 grader i bastun är 39.5 ingenting.  <dontkn>
Sen kan ju termostaterna och tempgivarna variera en del, men jag har faktiskt kontrollmätt vårt bad, och det var 39.5 grader när det visade det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Hur djupt ska badet vara
« Svar #5 skrivet: november 18, 2014, 16:10:11:11 »
För låga är ett jävla skit! Testat flera på olika spas som varit för låga! :S
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag