CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil backspola ofta  (läst 2825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Baquacil backspola ofta
« skrivet: juni 07, 2009, 09:25:03:03 »
Är det fler än jag som tycker att man behöver backspola filtret ofta när man kör med baquacil <hmm>

Behöver ibland inte backspola längre än 30-40s för att jag skall få tillbaka normaltryck. Precis som det är  någon tätar till sanden emellanåt. Har nästan aldrig skitigt vatten när man tittar i siktglaset på filtret, högst lite grumligt.

Någon som använder sand filter cleaner för att ta bort kalk o organiska ämnen. Enligt arcchemicals guide så skall man använda detta 1-2ggr/säsong. Behövs det eller inte <dontkn>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2009, 06:34:09:09 »
Jag har aldrig provat sandtvätt, men kanske borde jag göra det. Jag håller nämligen med Dig om att man får backspola ganska ofta. Det kan ju bero på Baquacilens flockande effekt.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2009, 08:15:43:43 »
Det jag sett är att vi får en "fet/oljig" beläggning i skimmerns vattenlinje, om det ser likadant ut i sanden/sandfiltret så är det inte konstigt om det behöver backspolas oftare än när man kör med klor, vi hade i alla fall aldrig nån liknande beläggning i skimmern när vi körde med klor.
Nån mer som har en fet/oljig beläggning i skimmern?

Vi har i princip aldrig "behövt" backspola för att trycket blivit högt när vi körde med klor, men nu ser det ut som att det krävs typ var 14:e dag, helt OK tycker jag, men å andra sidan levererar ju Svenska Poolfabriken ett snäpp större sandfilter än vad som rekommenderas till poolstorleken, så det är kanske därför jag klarat/klarar mig så länge som jag gör.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2009, 08:23:01:01 »
Jag får nog backspola en gång/vecka, har aldrig reflekterat över om det är ofta eller inte.
Däremot som Ronson skriver behövs det bara korta backspolningar för att få full flöde igen!

Provade sandrengöring ett par höstar, märkte ingen skillnad så det slutade jag med!

Jag har också en smutsrand i skimmern, tycker väl inte den är fet/oljig men jag har aldrig skrubbat där, det får vara som det är, däremot har jag bytt sand och i mitt fall fanns inget konstigt i sanden.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2009, 17:58:56:56 »
Jag har också denna smutsrand i skimmern. Ibland kan det blir lite gegga på filterkorgen i pumpen har jag märkt (ca 4-5cm i diameter). Speciellt efter en dag med många badande. är väl alla krämer mm som man inte lyckas komma ifrån.

Backspolar också en gång/vecka.

Har också grävt ur min sand förra året o upptäckte inte heller något konstigt i den.

Skönt att veta att det verkar bete sig likadant på andra håll.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2009, 19:16:41:41 »
Jag har också smutsranden och backspolar nog en gång i veckan. Det gör mig inget. Då blir det ju visst vattenutbyte också.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil backspola ofta
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2009, 06:51:58:58 »
För övrigt så tror jag att jag överdoserade med Phmb i förra veckan. Förutom att filtret satte igen, så fick jag flockslam på botten. Det har jag aldrig fått förut, men jag utgår från att det beror på överdoseringen.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag