CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Var ska jag placera pumpen och filtret?  (läst 12939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Var ska jag placera pumpen och filtret?
« skrivet: maj 15, 2009, 21:01:02:02 »
Jag har letat runt lite men inte hittat svar på mina tankar (länka gärna till någon tråd där detta redan avhandlats om det finns någon sådan!). Jag är på väg att beställa pool och få grävt en grop till poolen, lite rännor till att haka på dagvattenledningar för dränering osv. Vår pool kommer att ligga ca. 5 meter från ett uthus på vårt tomt där vårt kommunala vatten går in, där våt pelletspanna finns, där det finns ett proppskåp etc. Min tanke är att ha pumpen och filtret till poolen i pannrummet och gräva en ränna (80cm djupt eller så) för att dra slangarna/ledningarna för vatten till/från poolen och pump/filter, kabelskyddsrör till elen osv. Finns det någon direkt nackdel med att ha pump och filter 5meter från poolen eller vad är det som gäller? MIn tanke är att i framtiden (förmodligen nästa år) skaffa en värmeväxlare att koppla till pelletspannan för att värma upp poolen. Är det något speciellt som man ska tänka på när man nu installerar poolen, pump, filter etc. för att underlätta för detta?

Poolgiganten

Utloggad William

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2009, 21:52:20:20 »
Jag har letat runt lite men inte hittat svar på mina tankar (länka gärna till någon tråd där detta redan avhandlats om det finns någon sådan!). Jag är på väg att beställa pool och få grävt en grop till poolen, lite rännor till att haka på dagvattenledningar för dränering osv. Vår pool kommer att ligga ca. 5 meter från ett uthus på vårt tomt där vårt kommunala vatten går in, där våt pelletspanna finns, där det finns ett proppskåp etc. Min tanke är att ha pumpen och filtret till poolen i pannrummet och gräva en ränna (80cm djupt eller så) för att dra slangarna/ledningarna för vatten till/från poolen och pump/filter, kabelskyddsrör till elen osv. Finns det någon direkt nackdel med att ha pump och filter 5meter från poolen eller vad är det som gäller? MIn tanke är att i framtiden (förmodligen nästa år) skaffa en värmeväxlare att koppla till pelletspannan för att värma upp poolen. Är det något speciellt som man ska tänka på när man nu installerar poolen, pump, filter etc. för att underlätta för detta?
,
OBS! Jag är inte expert i saken, men då jag byggde min pool för 25 år sedan sa Folkpool att det var bättre om man hade pumpen/filtret under vatten nivån. Har ångrat mig, och frågat igen, och fått samma svar. Har man möjlighet så "lägg" pumpen/filtret under vattennivån. Syrran har sitt ovanför och har lite mer trubbel än jag. Så mitt svar är ??????
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad cy_berg

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2009, 22:10:50:50 »
Jag har letat runt lite men inte hittat svar på mina tankar (länka gärna till någon tråd där detta redan avhandlats om det finns någon sådan!). Jag är på väg att beställa pool och få grävt en grop till poolen, lite rännor till att haka på dagvattenledningar för dränering osv. Vår pool kommer att ligga ca. 5 meter från ett uthus på vårt tomt där vårt kommunala vatten går in, där våt pelletspanna finns, där det finns ett proppskåp etc. Min tanke är att ha pumpen och filtret till poolen i pannrummet och gräva en ränna (80cm djupt eller så) för att dra slangarna/ledningarna för vatten till/från poolen och pump/filter, kabelskyddsrör till elen osv. Finns det någon direkt nackdel med att ha pump och filter 5meter från poolen eller vad är det som gäller? MIn tanke är att i framtiden (förmodligen nästa år) skaffa en värmeväxlare att koppla till pelletspannan för att värma upp poolen. Är det något speciellt som man ska tänka på när man nu installerar poolen, pump, filter etc. för att underlätta för detta?
,
OBS! Jag är inte expert i saken, men då jag byggde min pool för 25 år sedan sa Folkpool att det var bättre om man hade pumpen/filtret under vatten nivån. Har ångrat mig, och frågat igen, och fått samma svar. Har man möjlighet så "lägg" pumpen/filtret under vattennivån. Syrran har sitt ovanför och har lite mer trubbel än jag. Så mitt svar är ??????

Aha...men vattennivå antar jag att du menar vattnets högsta punkt, och inte lägsta punkten (poolbotten)? Jag kommer att ha poolen ca. 40cm ovanför den nuvarande marknivån (och återfylla runt poolen med en del av fyllnadsmassorna som blir över när vi gräver, så att poolen fortfarande blir nergrävd) så  om jag placerar pump/filter i pannrummet blir det under vattnets högsta nivå i poolen. Men det är klart, behöver pump/filter vara rejält under den nivån får jag nog tänka om  ???

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2009, 22:36:33:33 »
Hej! Jag har mina grejer 33 meter från pool ingen nackdel gör ju att det
är tyst vid pool. 8). Enda miss jag gjorde om man tänkt till isolerat rören,
men varför skicka ner så djupt skall du köra på vintern?
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad William

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2009, 07:05:14:14 »
Jag kanske uttryckte mig oklart. Försökt rita en skiss så det kanske blir tydligare.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2009, 08:34:17:17 »
Jag har min pump ovanför vattenlinjen o har inga problem med detta. enda som jag i princip behöver tänka på är på våren då jag tar vattenslangen o trycker vattnet via skimmer tills det blir fullt i filterhuset innan jag startar pumpen.

Så mao din placering av pump något under vattennivån fungerar alldeles utmärkt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad William

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2009, 08:41:17:17 »
Jag har min pump ovanför vattenlinjen o har inga problem med detta. enda som jag i princip behöver tänka på är på våren då jag tar vattenslangen o trycker vattnet via skimmer tills det blir fullt i filterhuset innan jag startar pumpen.

Så mao din placering av pump något under vattennivån fungerar alldeles utmärkt.

/ronson
Min syrra och svåger som har samma pool och övrig utrustning som jag, hade problem när dom placerade pumpen inne i ett förråd ovanför vattenlinjen. Det slutade med att min svåger fick gräva ned den.
Kan ju vara så att olika fabrikat jobbar olika.
Jag är rädd för att min pump är på väg att paja, för den suger inte som den ska. Men den är ju 25 år så........
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2009, 09:09:53:53 »
william, vet du mer specefikt var det var för problem!?! intressant att veta, då denna fråga diskuteras rätt ofta på forumet.

Både jag o min svåger har den ovanför o vi har olika pooler/pumpar o det fungerar utmärkt (ca 20-30cm ovanför)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad William

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2009, 09:18:32:32 »
william, vet du mer specefikt var det var för problem!?! intressant att veta, då denna fråga diskuteras rätt ofta på forumet.

Både jag o min svåger har den ovanför o vi har olika pooler/pumpar o det fungerar utmärkt (ca 20-30cm ovanför)

/ronson
Det är ju några år sedan, men vad jag minns så hade dom problem med  mycket luftbubblor i filtret.
(det har jag också nu, men inte av den orsaken, otätt någonstans som jag inte hittat)
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad cy_berg

SV: Var ska jag placera pumpen och filtret?
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2009, 09:44:44:44 »
William: Tack för bilden  O0 Det är nog ungefär så det kommer att se hos mig om jag stoppar in filter och pump i pannrummet.

RoJo: Jag kommer att isolera vattenledningarna/rören. Eftersom jag kommer att gräva en ränna mellan poolen och pannrummet är det lika bra att gräva den till frostfritt djup (bor i SKåne så 80cm räcker gott) och jag kommer i framtiden dessutom lägga sten över det partiet och då är det väl bra att få ner ledningar och annat en bit.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag