CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Var ska jag dra gängtejp?  (läst 3178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Var ska jag dra gängtejp?
« skrivet: maj 19, 2015, 08:58:48:48 »
Se bild.
Viktigaste frågan är "2:orna" har jag inte dragit någon gängtejp på. Behövs det?
"6:an" syns inte på bilden egentligen. Den är en liten specialkoppling där det är övergång från en slang som ansluter utan packning. Ska man lappa över med gängtejp ändå?
"1:an och 8:an" kommer det gå åt en sjuhelsikes massa gängtejp mtp "guppen" på ytan som ska ansluta mot 38mm slang.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Var ska jag dra gängtejp?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2015, 10:34:44:44 »
2:an ska inte ha gängtejp. Du har en O-ring innanför som ska täta där. Den gängan ska gå lätt så att man kan dra åt lagom för O-ringen att täta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Var ska jag dra gängtejp?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2015, 11:04:18:18 »
1 och 8 ska inte ha tejp. Det är ju slang-stosar som du trär slangen över och sedan använder en slangklämma.

Där du har oringar är det bra att smörja dessa lite innan du drar åt (är oringen torr dras den ut och blir otät när man drar åt). Du kan använda diskmedel eller där för avsett smörjmedel, tex Glidex Unipak.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad butthead

SV: Var ska jag dra gängtejp?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2015, 21:36:09:09 »
Enligt poolfirman måste jag dra på massor tejp just där med tanke på hur "guppiga" anslutningarna är. Slangen som följde med och som ska kopplas in där enligt anvisningarna är en 38mm PEM slang. Ingen bra lösning alls tycker jag. Jag fick dra på massor tejp där innan det slutligen blev tätt. Skulle gärna vilja ha en betydligt bättre lösning än denna dock.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad MathiasS

SV: Var ska jag dra gängtejp?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2015, 21:56:01:01 »
Ok, håller med om att det inte är en bra lösning för behövs gängtejp där försöker man ju passa in en slang som inte passar på en sådan stos.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag