CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak - håller isoleringen/värmen för året-runt-bad även i vinterperioden?  (läst 13780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Seriös fråga relaterat till pooltak...jag hittar inga direkta svar från olika pooltaksdiskussioner ( bl.a. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3028.msg27198#msg27198 ) så jag startar ny tråd.

Jag är nyfiken på hur "lätt"/"svårt" det är att i "utomhuspool" med skjutbara tak hålla vattentemp. runt 26-28 grader även under den kalla perioden? Vad krävs i värmedrift/dygn, utomhustemp. etc.?

Jag hittar heller inga acceptabla isoler/K-värden för glasen (om ens några värden alls från olika lev...) och jag antar det inte är "världens tätaste" mellan de skjutbara sektionerna och bottenskenorna, dvs. förlusterna blir troligen onödigt stora under vinterperioden.

Inbillar mig att det som i jmf. fall med enbart utomhuspool utan tak även i takförsedda pooler är beroende av vissa utomhustemperaturer för att vara "gynnsamt", t.ex. är det "svårt" att "toppa" vattentemp. vid +5 grader ute alt. +/- 0 grader, med eller utan sol/"växthuseffekt" etc.?
Kort summerat: Var går "bottom-line"-gränsen för att inte kunna nå önskad temp. runt 26-28 grader?

Vitsen för min del om man pooltaktäcker är att kunna bada mer eller mindre året om och som jag sagt innan - det är en av anledningarna till investeringen som jag ser det.

Har någon med skjutbara pooltak över "utomhuspool" några erfarenheter/"driftsiffror & temperaturer" som kan hjälpa till att få svar på frågorna hade det varit mycket intressant.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Hej Poolbadaren,

Jag förstår att du lägger den här frågan i en egen tråd. Den är intressant ur ett lite mer tekniskt än användarmässigt perspektiv. Jjboy kör ju sin pool året runt och värmer upp till speciella tillfällen men den ju lite mindre och har en mindre mängd vatten att värma.

Vi har ett IdealCover Klasik pooltak och även om pooltaksplasten är kanalplast så är ändå ramarna aluminium, gummilisterna mellan sektionerna har ingen luftspalt och en del luftgenomsläpp runt skenorna... En tjeckisk konstruktion som inte är avsedd att hålla värme under vintertid då soltillskottet är kraftigt begränsat. Även om Termatecs säkert är bättre är det inte någon större skillnad i grundkonstruktion. Ska man ha vintervärme tror jag man får hitta någon stabilare lösning.

Skanelars poolrum i den här tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2074.msg16186#msg16186 kanske kan vara något. Ett läckert alternativ iallafall  O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
Hej Polbadaren!

Jag är väl den enda på detta forumet som har haft min utepool med tak igång även under vintern. Förra året så badade vi i 28-29 grader under julovet.
Det var precis när jag hade fått igång in VP och jag hade inte så mycket fakta att komma med då.

Nu har jag en pool som är liten men med stora prylar så att det ska gå snabbt att värma om lusten faller på. Ligger idag på 18-19 grader utan uppvärmning och då har jag bara tak och bubbelplasten.

Vp:n kommer jag att sätta igång i v 43 för att ha varmt under några dagar när barnen har lov. Så då kan du få mer fakta om vad det kostar mm. Jag har en separat elmätare så det är lätt att kolla förbrukningen.

Läs mer i min tråd så kan du åter komma sen.http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0

En bild från julbadet.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hej Poolbadaren,
Skanelars poolrum i den här tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2074.msg16186#msg16186 kanske kan vara något. Ett läckert alternativ iallafall  O0
Jag har sett den tidigare http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2074.msg23389#msg23389 - smart sätt absolut!  O0
I den länken slog jag ett slag för Polyfasermodeller, bl.a. modell  Pearl & Saphire http://www.apool.se/design/polyfaser_tak.htm men även där hittar jag i nuläget ingen isoler/K-info. men onekligen läckra modeller!  ::)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hej Polbadaren!
Vp:n kommer jag att sätta igång i v 43 för att ha varmt under några dagar när barnen har lov. Så då kan du få mer fakta om vad det kostar mm. Jag har en separat elmätare så det är lätt att kolla förbrukningen.
Jag har följt din tråd tidigare, vill bl.a. minnas att du täckte taket med pressening vid ngt. tillfälle just för att skydda mot värmeförlust?
Jag, och säkert många med mig, tar också mer än gärna tacksamt emot V43-uppvärmningskostnaden.
Passar samtidigt på att önska många sköna bad i den veckan!  O0

Lägger till att "julbadet" ser riktigt "gött ut" - trolsk värmedimma blandat med julstämning kan ju bara inte bli fel...hög mysbadfaktor som jag enkelt kan se mig och de mina i...!  <sol>
(...och sen blir de ju "jularena" också...!  >rulla< ) ...just kidding!
« Senast ändrad: oktober 10, 2008, 09:20:57:57 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Utan att än ha gått vidare mot pooltaksleverantörer....
(I första hand kan jag tycka att erfarenhetsutbyten och svar från Forumet är prioriterat och ger betydligt bättre insikt - som vi alla vet, en försäljare skall ju sälja och lev. många ggr. anpassat svar till ställd fråga, självklart...)

Så, någon av er med pooltak som har isoler/K-värden alt. vet ngt. om det från era anskaffningar?  <help>
Borde ju finnas marknadsbehov även på andra europeiska ställen och tänker mig pooltaksutbud med olika typer av motsvarande klassificeringar som vid t.ex. uterumsbyggen där bl.a. olika kanaltaksmodeller finns att välja beroende på om man vill ha vinterbonat eller inte?  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
När man orienterar sig höjs en del varningens finger att se upp med materialvalet vad gäller kanalplast vs. annat material, bl.a. med påpekande om att kanalplast har en "åldrings"-tendens att ge grått/disigt plastmaterial  :-\ efter hand som tiden går?  <dontkn>
Det låter för mig som korrugerade plasttak som oftast första året var kristallklar men året efter "krackelerade" i materialet och då inte längre gick att se igenom och det vill man ju definitivt kunna alltid - typ ligga i poolen kalla dagar och se "stjärnehimlen" likväl som att med täckt pool kunna ha belysningen på och se "kristallklart" genom på vattenspelet "från ovan" vid t.ex. festminglet.
Någon som har erfarenhet att dela med sig av i dessa funderingar likväl som andra goda råd för att inte hamna i dem när man ev. skall välja material?

Den andra funderingen är att poolen med stängt pooltaken att bada under ger väl en hel del klorlukts-/koncentrationsproblem, dvs. kräver en hel del luftning eller andra ventilationsarrangemang för att slippa detta?

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolstart.se

Hej,

Här kommer det efterfrågade K-värdet till våra pooltak (Idealcover Klasik-modeller med dubbelsidig polykarbonat, dvs kanalplast):
K = 3,3 kW/m2
« Senast ändrad: januari 25, 2010, 12:31:59:59 av Rickard »

Utloggad rsjowa

När man orienterar sig höjs en del varningens finger att se upp med materialvalet vad gäller kanalplast vs. annat material, bl.a. med påpekande om att kanalplast har en "åldrings"-tendens att ge grått/disigt plastmaterial  :-\ efter hand som tiden går?  <dontkn>
Det låter för mig som korrugerade plasttak som oftast första året var kristallklar men året efter "krackelerade" i materialet och då inte längre gick att se igenom och det vill man ju definitivt kunna alltid - typ ligga i poolen kalla dagar och se "stjärnehimlen" likväl som att med täckt pool kunna ha belysningen på och se "kristallklart" genom på vattenspelet "från ovan" vid t.ex. festminglet.
Någon som har erfarenhet att dela med sig av i dessa funderingar likväl som andra goda råd för att inte hamna i dem när man ev. skall välja material?

Den andra funderingen är att poolen med stängt pooltaken att bada under ger väl en hel del klorlukts-/koncentrationsproblem, dvs. kräver en hel del luftning eller andra ventilationsarrangemang för att slippa detta?

Mvh. "Poolbadaren"

Alltså, kanalplast-tak är ju inte att jämföra med "korrugerade plasttak" även om jag förstås hur du tänker. Jag har kanalplast tak 32 mm i mitt uterum sedan några år, jag har mitt pooltak med kanalplast. Och du har rätt i dina farhågor i att det inte går att jämföra med vanligt glas, dvs, det är ju inte transparant såtillvida att man kan se igenom till 100 %. Man ser konturer och det ger ett gott ljusinsläpp. Men inte som glasrutor. Så köp inte ett kanalplasttak och förvänta dig glas-känsla.

MEN, jag tycker det fungerar bra ändå. Så om jag säger såhär, .... jag misstänker att efter 10 år så har det samma "dåliga" visuella genomsläpplighet som nytt, men det fungerar.

Är jag nöjd med mina tak? Javisst, vill inte byta bort dom.  O0

----
Angående din andra fundering om lukt så har jag med saltklorinator inte märkt några negativa delar här. Luktar som SPA, ... inte badhus liksom ...  :) :D
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Tack för bra in-put på mina funderingar, "rsjowa"!

I diskussionerna om kanalplast = "disigt" ljusgenomsläpp vs. klarglas = "kristallklart" <dontkn> ljusgenomsläpp? låter klarglas "klockrent" 8) så frågan då från denna tråd, men även nedanstående, blir vilken "%-uell" diff. det är mellan de 2 kvaliteterna? Någon som har erfarenhet och vet ca. %-skillnaderna rent generellt?

Hej,
Folkpools Superb är egentligen den populära Idealcover Klasik-modellen med kanalplast (går att få med klarglas också).
Med vänlig hälsning

Mark

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: januari 27, 2010, 00:03:09:09 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag